سلامت نیوز : میرعامل سازمان انتقال خون ایران، یکی از دلایل کمبود خون و فرآورده های خونی در برخی از مقاطع زمانی را ناشی از نقص در چرخه انتقال خون بیمارستانی دانست.

دکتر علی اکبر پورفتح اله در گفتگو با مهر، اصلاح چرخه انتقال خون بیمارستانی را یکی از اولویتهای سازمان انتقال خون عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخشی از طب انتقال خون در ایران که مرتبط با تهیه و آماده‌ سازی خون است،‌ شاخصهای قابل رقابت بین‌المللی داریم،‌ در حالی كه در بخش مصرف خون و انتقال خون بیمارستانی به شدت ضعیف و شاخصهای قابل قبولی نداریم.

وی گفت: در کشوری که شاخص اهدای خون آن 27 در هزار است، نباید کمبود خون وجود داشته باشد در حالی که به دلیل نقص در چرخه انتقال خون بیمارستانی و مدیریت نادرست مصرف خون، هر چند وقت یك بار با كمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران همچنین بحث مدیریت مصرف خون، طب بدون انتقال خون، مصرف به جا و به موقع خون و نظام مصرف بهینه خون را از برنامه‌های راهبردی دانست كه پیگیری و اجرای آن هم به نفع مراكز درمانی و هم به نفع انتقال خون است.

وی رایگان بودن خون و فرآورده های خونی در کشورمان را چالش بزرگی دانست و گفت: برخلاف دنیا که بیمه ها در این موضوع ورود کرده اند، در ایران محصولات و فرآورده های خونی تحت پوشش بیمه‌ ها نیستند.

پورفتح اله افزود: برای جدا سازی گلبولهای سفید از خون اهدایی پیش از ذخیره آن حداقل 15 تا 20 دلار هزینه نیاز است و بیمه ها در کشورهای اروپایی این هزینه را پذیرفته‌اند، زیرا در ازای این فرایند، در هر روز 1.2 تخت روز بستری در بیمارستانها کاهش می یابد و برای بیمه ها مقرون به صرفه و اقتصادی است كه هزینه فرآورده‌های گرانتر را بپردازند و در عوض تخت روز بستری كاهش یابد.

وی همچنین با اشاره به جای خالی دستورالعملها و خطوط راهنمای مصرف خون (گایدلاین ها) در ایران گفت: در این زمینه در ایران کار خاصی صورت نگرفته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: انتقال خون نیز با همکاری موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون، قصد دارد بخش انتقال خون بالینی را در حوزه طب انتقال خون در کشور راه اندازی کند.

وی ادامه داد: باید در بیمارستانها سرویس انتقال خون بیمارستانی دایر شود تا امکان مواردی چون مصرف خون خود فرد برای او(اتو ترنسفیوژن)، اصلاح کم خونی قبل از عمل و مدیریت خون بیمار در حین عمل با تدوین دستور العملی ملی در باره مصرف و مدیریت مصرف خون صورت گیرد تا امکان نظارت خون از رگ اهدا کننده تا گیرنده به وجود آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha