به مناسبت روز جهانی بهداشت سال 2008 خانم دكتر مارگارت چان، مدیر كل سازمان جهانی بهداشت، پیامی صادر کرد، که متن کامل آن بدین شرح است:

پیام مدیر كل سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سلامت سال 2008

تغییرات آب و هوایی یكی از بزرگترین چالش های عصر ما می باشد. تغییرات آب و هوایی بر تعدادی از عوامل مؤثر بر سلامت نظیر غذا، هوا، آب عمیقاً تأثیر منفی دارند. در مواجه با این چالش، ما به قهرمانی در سراسر دنیا نیاز داریم كه تلاش نمایند حفاظت از سلامت انسان ها در كانون توجه برنامه های بحرانهای ناشی ازتغییرات آب و هوایی قرار گیرد.

روز جهانی بهداشت، هر سال در هفت آوریل جشن گرفته می شود. این روز، فرصت بسیار مقتنمی می باشد كه توجه جهانیان را به یك موضوع بهداشتی با اهمیت خاص متمركز نمود. روز جهانی بهداشت امسال، موضوع «ضرورت حفاظت از سلامت در برابر بحران های ناشی از تغییرات آب و هوایی» را مورد توجه و تأكید قرار می دهد. علاوه بر نشان دادن تعهد فردی خود در برگزاری جشن این روز در سراسر دنیا، لازم است كه شما سال 2008 را به عنوان یك سال مهم تضمین كننده این امر بدانید كه همگان از موضوعات بهداشتی و ضرورت اهدافی كه باید به آن دست یافت، آگاهی دارند. برگزاری هر گونه مراسمی و هر گونه حركتی در این روز ضرورت داشته و می تواند تعهد و انرژی جدیدی را به منظور بوجود آوردن تغییرت اساسی همه در تثبیت شرایط آب و هوایی و هم در پیشگیری از درد و آلام بشری به وجود آورد. می دانیم كه آب و هوایی متغیر و ناپایدار چه اثراتی بر روی سلامت دارد. سالانه دهها هزار نفر در اثر طوفان ها، سیل ها، امواج گرما و خشكسالی جان خود را از دست می دهند. بیماری های حساس به شرایط آب و هوایی نظر مالاریا، اسهال و سوءتغذیه در اثر كمبود پروتئین و انرژی باعث مرگ بیش از 3 میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا گردیده است.

حتی این رقم نشان دهنده، اثرات مخرب بهداشتی غیر مستقیم روی محصولات غذایی و دسترسی آب سالم در نواحی بزرگ دنیا نمی باشد. تمام افراد به تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می باشند، اما افراد فقیر جز اولین و آسیب پذیرترین گروه ها می باشند. تغییرات آب و هوایی پیشرفت ما را در مبارزه با معضلات دفتر تهدید نموده و شكاف بین فقیرترین و غنی ترین افراد را عمیق تر می نماید كه این منصفانه و قابل قبول نمی باشد. ما نیازمند این امر می باشیم كه دولتها، سلامت و تندرستی انسان ها را در بخش اصلی سیاست تغییرات آب وهوایی قرار دهند و تلاش هایشان را برای حفاظت از سلامت به منظور دستیابی به اهداف توسعه هزاره مضاعف نمایند. مهمتر از همه، ما نیازمند افرادی می باشیم كه با اتخا تصمیمات درست، سلامت را بهبود بخشیده و اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را كاهش دهند.

روز جهانی سلامت در سال 2008 فرصتی را فراهم می كند كه نه تنها ابعاد مشكل فوق الذكر را مورد تأكید قرار داده، بلكه تمام ذینفعان را گرد هم آورده و راه حل عملی برای این مشكل بیاییم. كنترل اثرات منفی تغییرات آب و هوایی نیازمند همكاری دولتها و ملتها در سراسر دنیا می باشد. هر نوع مراسمی را كه شما قصد ساماندهی آن را دارید و به هر میزان بودجه ای كه در دسترس دارید، امیدوارم كه این راهنما به شما كمك نماید كه مراسم روز جهانی بهداشت را به بهترین نحو برگزار نمائید.

ما بر این باوریم كه بحران های ناشی از تغییرت آب و هوایی واقعی و جدی می باشد، دلیل اصلی این بحران ها، برخاسته از اقدامات بشر می باشد و اقدامات انسان ها نیز می تواند راه حلی را برای این معضل باشد. اكنون ما باید با هم همكاری نموده و تلاش های شما در این زمینه می تواند مؤثر واقع شود.

پس تلاش نمائیم كه روز جهانی بهداشت در سال 2008 با موضوع حمایت از سلامت در برابر بحران های ناشی از تغییرات آب و هوایی را به رویدادهای مهم تبدیل نمائیم و زمینه را برای اقدام جهانی در برابر این معضل هموار سازیم.
 
دكتر مارگارت چان

مدیر كل سازمان جهانی بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha