10 میلیون جوان ایرانی در مرز خطر آسیبهای اجتماعی

سلامت نیوز : دلایل اجرای ناقص بیمه زنان خانه دار،اختصاص یک سوم بودجه وزارت ورزش به موضوعات جوانان، خودداری برخی بانکها از پرداخت وام ازدواج، کاربردی نبودن پژوهش جوانان،ایجاد کلینیک های کنترل خشم، تدریس آزمایشی کتابهای چهارم و هشتم، کاهش حجم کتاب عربی هفتم و اعتبار عمرانی آموزش و پرورش و ... از مهمترین اخبار آموزش و پرورش، جوانان و زنان در این هفته بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این هفته بسیاری از ارگان ها دستاوردهای پژوهشی خود را در قالب همایش و جشنواره اطلاع رسانی کردند. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش و وزارت جوانان نیز دستاوردهای پژوهشی خود را در دو حوزه جوانی و دانش آموزی معرفی کرد.

کمبود پژوهشگر خوب یکی از موانع کارهای پژوهشی است

محی الدین بهرام محمدیان به عنوان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش معتقد است که پژوهشگر خوب وجود ندارد و باید برای تربیت پژوهشگر گام های اساسی برداشته شود.

به اعتقاد او یکی از موانع کار در حوزه پژوهش در آموزش و پروش اندک بودن پژوهشگران خوب و مناسب در این حوزه است. از سوی دیگر پژوهشگران باید دائما در تعامل با ارگان ها و پژوهشگاه های مختلف برای به روز کردن اطلاعات خود باشند.

پژوهشهای جوانان کاربردی نیست

همچنین معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان معتقد است که پژوهش های حوزه جوانان نیز از کارآمدی لازم برخوردار نیست. چرا که تاکنون پژوهش های مرتبط با جوانان تاثیر گذار در حل مشکلات انها نبوده است.

او با بیان اینکه با 300 میلیارد تومان اعتبار نمی توان مشکل جوانان را حل کرد، گفت: وزارت ورزش و جوانان هنوز برنامه راهبردی دقیقی در حوزه وزارتخانه ندارد. بنابراین  در حوزه پژوهش جوانان باید تلنگری به خود بزنیم و همایشهای بیشتری برگزار کنیم. ما باید موضوعات چالشی حوزه جوانان را به نقد بکشیم و اگر بتوانیم به این حوزه ورود بیشتری داشته باشیم حرف های خود را می توانیم بیشتر به کرسی بنشانیم.

ایجاد کلینیکهای کنترل خشم برای جوانان

در این هفته همچنین معاون ساماندهی امور جوانان نیز برنامه های خود را در این حوزه اعلام کرد و گفت: ایجاد کلینیک های کنترل خشم که با همکاری شهرداری تهران راه اندازی می شود یکی از اقدامات ما در حوزه آسیب های اجتماعی جوانان است. او همچنین مژده برنامه های خوب را برای ساماندهی موضوع ازدواج جوانان داده است که البته فعلا از ذکر جزییات آن خودداری کرد. 

گلزاری از تشکیل ستاد ساماندهی جوانان تا قبل از پایان سال نیز خبر داده و گفته است: تا قبل از اتمام سال سه ستاد ساماندهی جوانان تشکیل می شود و در استان ها نیز سه تا 5 ستاد برگزار خواهد شد.

خودداری برخی بانکها از پرداخت وام ازدواج

عدم پرداخت وام ازدواج از سوی بانک ها این بار صدای یکی از اعضای فراکسیون جوانان مجلس را نیز درآورده است و می گوید: وام ازدواج در بسیاری از بانکها پرداخت نمی شود، به همین دلیل  اعضای این فراکسیون با وزرای ورزش و جوانان و اقتصاد در مورد افزایش وام ازدواج برای سال آینده مذاکره و رایزنیهایی انجام داده ند امدر نهایت تصمیم گیرنده نهایی دولت است.

به گفته رحمت الله نوروزی ،افزایش آمار طلاق و همچنین بالارفتن سن ازدواج هشدارهایی مبنی بر ضرورت افزایش تسهیلات به جوانان برای تشکیل خانواده است. تورم و گرانیهای سال های اخیر و همچنین افزایش اجاره بهای مسکن همگی ایجاب می‌کند که دولت تسهیلات مختلف از جمله وام ازدواج را برای سال آینده افزایش دهد. با معاون نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه مذاکره انجام شده و آنها نیز در این زمینه قولهایی دادند چرا که جوانان در شرایط امروزی جامعه با دریافت وام 3 تا 5 میلیونی نمی توانند مقدمات ازدواج خود را فراهم کنند.

یک سوم بودجه جاری وزارتخانه به جوانان اختصاص داده شده است

در روزهای فصل بودجه مسوولان آمارهای مربوط به افزایش یا کاهش بودجه دستگاه خود را اعلام می کنند. در این زمینه معاون مالی و پشتیبانی توسعه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان از افزایش 21 درصدی بودجه جوانان خبرداده و گفته است: بودجه جاری وزارت خانه 140 میلیارد تومان پیش بینی شده است که یک سوم آن به جوانان اختصاص دارد.

به گفته سیدمناف هاشمی بودجه جاری سال آینده به 140 میلیارد تومان افزایش یافته که این به معنای افزایش بودجه در بخش جوانان نیز است ضمن آن که باید به این موضوع اشاره کرد بودجه عمرانی وزارتخانه در نتیجه کاهش بودجه کشور در بخش عمرانی 47 درصد کاهش داشته است. او همچنین اشاره کرده است که ماده 41 از سوی وزارتخانه در لایحه بودجه حذف نشده است و وزارت ورزش و جوانان این ماده را در بودجه آورده بود که در نهایت در لایحه پیشنهادی دولت اشاره ای به ماده 41 نشده است.

10 میلیون جوان ایرانی در مرز خطر

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان از وجود 10 میلیون جوان ایرانی در مرز خطر خبر داده است. این جوانان در معرض آسیب های اجتماعی بوده و آنها فوراً نیازمند کار اورژانسی هستند.

به گفته محمد تقی حسن زاده در بحث جوانان در سالهای 75 تا 80 رشد 45.6 درصدی وجود داشته است اما در سال 90 شاهد رشد منفی جمعیت جوان کشور بودیم که دو سال گذشته به عنوان یک خطر از آن یاد کردیم. البته ما نیز نتوانستیم در  حوزه اطلاع رسانی و آموزش درست عمل کنیم.

براساس توضیحات رئیس مرکز مطالعات وزارت جوانان، پس از ازدواج ،اشتغال مهمترین چالش فرا روی جوانان است و بحث آموزش، اوقات فراغت و سبک زندگی چالشهای دیگری هستند که جوانان با آنها مواجه هستند.

دلایل اجرانشدن بیمه زنان خانه

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است که مشکل اجرا نشدن بیمه زنان خانه دار از سوی سازمان تامین اجتماعی نه کمبود و یا نبود منابع مالی نبوده، بلکه مشکل اصلی به نبود مدیریت صحیح بر این منابع برمی گردد. البته شهیندخت مولاوردی این موضوع را در صفحه شخصی اش در فیس بوک نوشته و گفته است:مطابق ماده ۹۳ قانون بودجه ۱۳۹۲، سازمان تأمین اجتماعی موظف است طی این سال با اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال حدود ۲۰۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار متأهل را بیمه کند. زمینه‌های اجرای این قانون به بهانه عدم امکان تأمین منابع مالی تا به امروز فراهم نبوده و اخیراً تنها با اختصاص ۳۰ درصد منابع وارد فاز اجرایی شده است. با انتشار گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان چنین برمی‌آید که مشکل نه در کمبود یا نبود منابع مالی بلکه در عدم مدیریت صحیح این منابع است.

تدریس آزمایشی کتابهای چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه

نظام آموزشی 6.3.3 که در دولت گذشته به رغم مخالفت های بسیار اجرا شد، اما در دولت جدید و از نظر مسوولان آموزشی کشور شتاب زده اجرا شده است و باید از میزان شتاب آن کاست.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش به همین دلیل از احتمال اجرای آزمایشی پایه چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه برای سال تحصیلی آینده خبر داده و گفته است: احتمال دارد قطار تحول در ساختار نظام اموزشی را برای یکسال متوقف کنیم. او این احتمال را به دلیل تشکیل کارگروه تخصصی داده است و هنوز کارگروه به تصمیم قطعی در این زمینه نرسیده و باید منتظر ماند و دید که آیا نظرات کارشناسی کارگروه تایید کننده صحبت های معاون آموزش متوسطه است یا نه؟!

به گفته زرافشان ،کتابهای درسی جدیدالتالیف باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی در مدارس تدریس می شدند، اشکالات آنها گرفته می شد و بعد به شکل سراسری در مدارس تدریس می شد. اما این اتفاق در پایه ششم و هفتم نیفتاد و بعد از مدتی دیدیم که معلمان و دانش اموزان ایرادات بسیاری به محتوای کتابهای درسی گرفتند. بنابراین معتقدیم کتاب های پایه هشتم باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی اجرا شود تا اگر در محتوا و مفهوم اشکالاتی وجود دارد، اشکالات برطرف شود. به همین دلیل کارگروه در حال بررسی است که آیا پایه هشتم برای سال آینده به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و یا آنکه روند تحول ادامه داشته و کتاب های جدیدالتالیف در پایه هشتم تدریس شود.

کاهش حجم کتاب عربی هفتم در سال آینده

رئیس شورای برنامه ریزی درس عربی از کاهش حجم این کتاب در پایه هفتم برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: تدریس کتاب جدید التالیف عربی آسانتر از کتاب  گذشته است به شرط آنکه معلمان در دوره های ضمن خدمت شرکت کرده و به جای استفاده از کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد از کتاب راهنمای معلم استفاده کنند. البته ما درصدد هستیم تا حجم کتاب برای سال آینده کاهش پیدا کند و درس 19 و 20 کتاب عربی هفتم که تدریس آن اختیاری است، حذف می شود.

عادل اشکبوس همچنین از احتمال برگزاری امتحان سراسری عربی هفتم گفته است: با مرکز سنجش آموزش و پرورش در حال مذاکره برای برگزاری امتحان عربی پایه هفتم به صورت سراسری هستیم که در صورت موافقت، سوالات امتحان امسال از سوی کارشناسان دفتر برنامه ریزی درس عربی ارائه می شود تا معلمان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند.

واکنش وزیر اسبق آموزش و پرورش به حذف تعطیلی پنجشنبه های مدارس

این محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نظر خود را درباره حذف شدن تعطیلی پنج شنبه ها اینگونه بیان کرد: برداشتن تعطیلی پنجشنبه های مدارس نباید به معنای تعطیلی رفاه معلمان باشد و آموزش و پرورش در صورت آنکه در صدد بازگشایی مدارس در این روز باشد باید تدابیری را برای رفاه حال معلمان داشته باشد.

به گفته او،اگر مبنا برداشته شدن تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه باشد این موضوع نباید به معنای تعطیلی رفاه معلمان تلقی شود می توان در این روز از معلمان به صورت شیفتی یا دوره ای برای توسعه فعالیت های پرورشی استفاده کرد.

کاهش اعتبار عمرانی آموزش و پرورش در بودجه 93

بودجه عمرانی آموزش و پرورش به فراخور کاهش بودجه عمرانی کشور برای سال آینده کاهش داشته است. کاهشی که می تواند در روند ساخت و ساز و نوسازی و مقاوم سازی مدارس کشور تاثیرگذار باشد.

مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به کاهش 830 میلیارد تومانی بودجه عمرانی اشاره کرده و گفته است: اعتبار عمرانی مصوب آموزش و پرورش برای سال جاری 1380 میلیارد تومان بود که این اعتبار در بودجه پیشنهادی دولت در سال 93 به 830 میلیارد تومان کاهش یافته است.

اکنون تمامی نگاه ها درحوزه مدرسه سازی و نوسازی مدارس به سمت خیرینی است که در این سال ها به عنوان بازوهای کمکی وزارتخانه بوده و همواره دست کمک خود را به سوی مسوولان دراز کرده اند. چرا که به گفته رئیسی در حدود شش هزار پروژه نیمه تمام آموزشی و ورزشی در سطح کشور وجود دارد که برای تکمیل این پروژه ها نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha