پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 101964

سلامت نیوز : وزارتخانه‌ای که به گفته وزیرش، بیمار است و امید می‌رفت که در دولت جدید، برای درمان این بیمار، نسخه‌ای حکیمانه تجویز شود، اما حالا با مشخص شدن ردیف بودجه وزارتخانه‌های مختلف در سال 93، بعید به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت بتواند در سال آینده، روی بهبود را به خود ببیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به گفته وزیر بهداشت، سال 92 از 13هزار و 200 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت، در خوشبینانه ترین حالت ممکن است حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومانش محقق شود بنابراین مجددا کسری بودجه دیگری از سال 92 به 93 منتقل خواهد شد و همین طور بدهی روی بدهی می آید.

در بودجه سال آینده 14 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.

این کسری بودجه وزارت بهداشت در حالی به سال 93 منتقل خواهد شد که حدود 4700 میلیارد تومان بدهی سال 91 این وزارتخانه نیز به سال 92 منتقل شده است و حتی حسن قاضی زاده هاشمی، سکاندار فعلی وزارت بهداشت، در گفت و گو با ایسنا تاکید می کند که کل کسری های وزارت بهداشت به بیش از 8000 میلیارد تومان رسیده است.

در حالی که قرار بود نظام بهداشت و سلامت در اولویت برنامه های دولت جدید قرار بگیرد و با تخصیص بودجه های کافی به این بخش، بار مشکلات مالی این وزارتخانه بر دوش مردم و بیماران نیفتد، اما افزایش حدود 14 درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال 93 نشان می دهد نباید برای سال آینده هم توقع داشته باشیم که سهم 70 درصدی مردم از هزینه های درمان کاهش پیدا کند.

گرچه باید در تخصیص بودجه ای که برای دستگاه های مختلف پیش بینی می شود، تاثیرات احتمالی تورم هم محاسبه شود، اما احمد آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با جام جم معتقد است که افزایش 11 تا 14 درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال 93 نمی تواند تورم 25 درصدی فعلی را مهار کند.

وی بر این باور است که با این بودجه ناکافی نمی توان انتظار داشت که نظام سلامت و درمان در اولویت قرار بگیرد و حتی احتمال دارد در سال آینده، وضع بهداشت و سلامت مردم از موقعیت فعلی هم بدتر شود.

آریایی نژاد ضمن ابراز نارضایتی از بودجه تخصیص یافته به وزارت بهداشت، عنوان می کند: پرسش من این است که چرا وزیر بهداشت باید درباره این میزان اعتبار نظام سلامت به مجلس سخنی نگوید و خودش هم در روند تدوین لایحه بودجه اعتراضی نکند و تازه بعد از این که لایحه بودجه به مجلس ارائه شد، متوجه شویم که چقدر بودجه نظام سلامت در قیاس با مشکلات این حوزه، پایین بوده است.

امیدمان به یارانه هاست

براساس قانون هدفمندی یارانه ها باید 10 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند، اما از روز نخست هدفمندی یارانه ها تاکنون حتی یک ریال هم به نظام سلامت اختصاص پیدا نکرده است و حالا خبرهای تازه حکایت دارد که برای سال 93 نیز هیچ مبلغی از یارانه ها به نظام سلامت اختصاص پیدا نخواهد کرد.

عبدالرحمان رستمیان، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از وضع تخصیص بودجه های سلامت ناراضی است و به جام جم می گوید: با این بودجه ای که به نظام سلامت اختصاص داده اند، سال آینده هم کسری بودجه با وزارت بهداشت همراه خواهد بود و در این شرایط، فقط امیدمان به درآمد حاصل از هدفمندی یارانه هاست.

این نماینده مجلس خبر می دهد که قرار است یکشنبه هفته آینده درباره اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت با دولت مذاکره شود و رستمیان ابراز امیدواری می کند که بتوان با این راهکار، بخشی از بودجه ناکافی بخش سلامت در سال آینده را جبران کرد.

وی از کاهش بودجه ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم و افت بودجه بخش اورژانس شهرستان ها در بودجه های 93 نظام سلامت نیز گلایه می کند و معتقد است که با این بودجه ناکافی وزارت بهداشت نمی توان در راستای واقعی شدن تعرفه های درمان حرکت کرد.

مدیریت بودجه؛ راه نهایی گریز از بی پولی

وقتی منابع مالی به اندازه کافی در سازمانی وجود داشته باشد، شاید حیف و میل شدن بخشی از منابع هم خیلی به چشم نیاید، ولی وقتی وزارتخانه ای سر تا پایش بدهی باشد، در این صورت اتلاف کوچک ترین منابع می تواند کل مجموعه را به زمین بزند.

سلیمان عباسی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با جام جم خاطرنشان می کند: بودجه وزارت بهداشت در سال 93 نمی تواند نیازهای فراوان بخش سلامت را پاسخگو باشد، اما واقعیت این است که اگر در همین شرایط هم این بودجه ها به درستی مدیریت شود، باز هم می توان به بهبود اوضاع سلامت در سال 93 امیدوار بود.

عباسی یادآوری می کند در بحث های عمرانی، بسیاری از منابع وزارت بهداشت صرف ساخت بیمارستان های نیمه کاره شده است که در عمل کمکی به بهبود وضع سلامت نمی کنند. نیروهای زیادی نیز در این وزارتخانه، بازدهی و کارایی لازم را ندارند که همین مساله هم بار مالی این وزارتخانه را افزایش داده و البته بحث تحقیق و پژوهش های غیرکاربردی و هزینه بر نظام سلامت هم اتلاف منابع را شدت بخشیده است.

این نماینده مجلس بر این اعتقاد است که اگر جلوی این گونه هدر رفتن بودجه ها گرفته شود، می توان با همین بودجه ناکافی هم نظام سلامت را مدیریت کرد.

از سوی دیگر، سیامک مره صدق، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از زاوایه ای دیگر به این موضوع نگاه می کند و به جام جم می گوید: مشکلی که در سال آینده خواهیم داشت این است که بخش زیادی از بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت در سال 93 محقق نخواهد شد و همواره بین بودجه ای که روی کاغذ تصویب شده است با بودجه ای که تا پایان سال محقق می شود، فاصله معناداری وجود دارد.

اختصاص مالیات کالاهای آسیب رسان مثل سیگار، سوخت های فسیلی و برخی مواد غذایی به بودجه های نظام سلامت، راهکاری است که مره صدق برای جبران کمبود بودجه نظام سلامت مطرح می کند و خبر می دهد که قرار شده است دولت از محل این مالیات ها به بخش سلامت در سال 93 کمک کند.

در هر حال با توجه به این که مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، سهم مردم از هزینه های درمان باید به زیر 30 درصد کاهش پیدا کند ولی با توجه به اعتبارات ناکافی که برای بخش سلامت در سال 93 در نظر گرفته شده است، احتمال اجرای این قانون نیز در سال آینده امکان پذیر نیست و حتی با توجه به انباشت بدهی های وزارت بهداشت، باید امیدوار بود که دست کم در سال آینده، سهم 70 درصدی مردم از هزینه های درمان، فراتر نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha