آمارهای رسمی روز گذشته وزارت بهداشت درباره شرایط سلامت و بهداشت کودکان ایرانی، نشان داد که همچنان بسیاری از کودکان ایرانی از امکانات درمانی محروم هستند.

رنج کودکان فقیر از نیمه‌کاره ماندن درمان

سلامت نیوز : بین شاخص سلامت در کودکی و بزرگسالی، رابطه مستقیم وجود دارد و در صورتی که کودکی از سلامت جسم و روان برخوردار باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده، فرد بزرگسال سالمی به نیروی فعال جامعه اضافه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حتی به گفته متخصصان، 60 درصد رشد مغزی انسان در سال اول زندگی، 70 تا 80 درصد تا سن سه سالگی و 90 درصد تا سن هشت سالگی صورت می گیرد و همین موضوع به روشنی نشان می دهد که اگر به دنبال جامعه ای با ساختار نیروی انسانی سالم و توسعه یافته هستیم، باید مراقبت های درمانی و بهداشتی را در همان سنین پایه کودکان دنبال کنیم.

اما آمارهای رسمی روز گذشته وزارت بهداشت درباره شرایط سلامت و بهداشت کودکان ایرانی، نشان داد که همچنان بسیاری از کودکان ایرانی از امکانات درمانی محروم هستند.

به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت، 27 درصد خانواده ها به دلیل مشکلات مالی، درمان فرزند خود را دنبال نمی کنند و این مساله گاهی منجر به مرگ آنها شده است؛ طوری که حتی به گفته این مقام مسئول، علت فوت 5.16 درصد کودکان، ویزیت نشدن فوری کودک عنوان شده است.

تحلیل ساده این آمارها حکایت از آن دارد که هم اکنون حدود یک سوم کودکان فقیر ایرانی به امکانات درمانی، دسترسی ندارند و تقریبا از هر شش کودک ایرانی، یک نفر به دلیل ضعف و قصور نظام سلامت به کام مرگ فرستاده می شود.

البته وقتی به دلیل پوشش ناکافی بیمه ها، مردم مجبورند بیش از 70 درصد از هزینه های درمان را پرداخت کنند و توجه به نظام سلامت در اولویت هیچ کدام از دولت ها قرار نمی گیرد، وجود چنین آمارهای هشدار دهنده ای تعجب ندارد.

همچنین نباید فراموش کرد برخی از کودکان بیماری که مراحل درمانشان نیمه کاره می ماند، الزاما از خانواده های فقیر نیستند، بلکه گاهی سهل انگاری و کم توجهی والدین نسبت به سلامت فرزند، همان بلایی را سر کودک می آورد که بی پولی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha