پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 101968

سلامت نیوز : رفتار مبتنی بر لجاجت در بین منتخبان سازمان نظام پزشكی سناریوی تلخی بود كه در سال‌های گذشته و تا قبل از استقرار دولت یازدهم به جامعه پزشكی كشور تحمیل شد. این موضوع نه تنها جو سیاسی و غیر قابل توجیهی را بر سازمان نظام پزشكی حاكم كرده بود كه وظیفه اصلی آن یعنی ایجاد تعامل بین مردم و جامعه پزشكی و صیانت از حقوق حرفه‌ای پزشكان و حقوق بیماران را نیز به مخاطره انداخته بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ در كمتر از 16 روز پس از استقرار دولت یازدهم، حكم رئیس سازمان نظام پزشكی از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و این موضوع خط پایانی بر وقایع گذشته بود به‌طوری كه این سازمان در روزهای آغازین شروع به كار خود و در كارنامه 100 روزه‌اش اقداماتی انجام داد كه دكتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشكی كشور در گفت‌و‌گو با ایران به برخی از این اقدامات و اتفاقات اشاره می‌كند.

درباره وضعیت سازمان نظام پزشكی در ابتدای دولت یازدهم بگویید، با همه اتفاقاتی كه در انتخابات سازمان رخ داد و جو سیاسی كه برآن حاكم شد، این سازمان چه بحرانی را پشت سر گذاشت؟
جو سیاسی كه در نتیجه انتخابات نظام پزشكی در شهرستان‌های كل كشور همراه با انتخابات اعضای شورای عالی و مجمع عالی سازمان نظام پزشكی اتفاق افتاده بود، از اردیبهشت ماه سال‌جاری، سازمان نظام پزشكی را در یك فضای توأم با تعلیق و نگرانی فرو برده ‌بود. به‌طوری كه سیاست‌های راهبردی سازمان به دلیل نوع رفتار سیاسی و توجیه ناپذیر باعث شده بود این سازمان به مجموعه‌ای تبدیل شود كه در توقف كامل عملیاتی به سر می‌برد. اما با درایت مدبرانه رئیس جمهور و در یك حركت خردورزانه، ابلاغ مستقیم حكم ریاست سازمان نظام پزشكی به دست رئیس جمهور به همه این وقایع تلخ خاتمه داد. در این میان زمینه شكل‌گیری واقعی برای اركان هفت‌گانه نظام پزشكی فراهم شد به‌طوری كه می‌توان گفت اولین دستاورد بزرگ معنوی كه این سازمان در این سه ماهه نخست به آن دست یافت، خروج از فضای غبارآلود توأم با تعلیق فعالیت بود. بنابراین فضای انفعال و یأسی كه در بین منتخبان جدید نظام پزشكی حاكم بود، از بین رفت و زمینه برای شكل‌گیری و تكوین سایر اركان از جمله شورای عالی نظام پزشكی كه به عنوان ركن تأثیر‌گذار و سیاستگذار سازمان به شمار می‌آید، فراهم شد.
خوشبختانه به دلیل نوع برخورد مدبرانه دولت تدبیر و امید با سناریویی كه اتفاق افتاده بود موجی از نشاط در بین منتخبان جدید سازمان در سراسر كشور اتفاق افتاد. در جریان فرآیند‌های انتخاباتی در قالب 198 هیأت مدیره 2هزار و 380 نفر از جامعه پزشكی به عنوان منتخبان جدید، دور جدید فعالیت سازمان نظام پزشكی را از سر گرفتند. بنابراین از مهمترین دستاورد‌های 100 روزه این سازمان از حركت بجا و مدبرانه دولت یازدهم می‌توان نام برد.


بعد از گذر از این التهاب در نخستین قدم سازمان نظام پزشكی نیاز به چه تغییراتی و در چه بخش‌هایی داشت؟
بعد از شكل‌گیری اركان سازمان نظام پزشكی، به نظر می‌رسید آنچه بیش از گذشته نیاز به تغییر و تحول داشت، رفتار سازنده و متعامل برای ایجاد فضای مناسب با دستگاه‌های حاكمیتی بود. اعضای شورای عالی و معاونان سازمان، خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ضمن تبیین برنامه‌های 4 سال آینده و ترسیم نقشه راه آتی سازمان نظام پزشكی، از رهنمود‌های معظم له در زمینه سلامت، مطالبات عمومی از جامعه پزشكی و ایجاد فرآیندهای مبتنی بر كرامت جامعه پزشكی برخوردار شدند به‌طوری كه مجموعه بیانات ایشان در قالب پروتكل‌های اجرایی سازمان درحال تدوین است.


همچنین در جهت تحقق این هدف اساسی و با توجه به این‌كه در پایان خرداد سال‌جاری بحث سیاست‌های كلان سلامت به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده بود، فرصت غنیمت بود تا در سایه همزمانی این رخداد خجسته فرابخشی و تحقق سند بالا دستی در مجموعه نظام سلامت نشستی را با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشیم كه این نشست باب جدیدی را از تعامل سازمان با مقامات ارشد كشور باز كرد. ما بر این اعتقاد هستیم كه این سلسله ملاقات‌ها با مقامات ارشد نظام كمك خواهد كرد تا سازمان در دوره جدید برنامه‌های خود را با مسئولان ارشد كشور تبیین كرده و از ظرفیت‌های موجود در كشور استفاده بهینه كند.


در ابتدای استقرار وزیر بهداشت یك اتفاق خوشایند رخ داد، این اتفاق چیزی نبود جز واگذاری بخشی از اختیارات وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشكی، در این ارتباط چه اقداماتی صورت گرفت؟
بی تردید به دلیل نگاه بلندی كه در وزارت بهداشت وجود دارد و قول مساعدی كه وزیر بهداشت دادند قرار شد بخشی از اختیارات این وزارتخانه به سازمان نظام پزشكی واگذار شود. براین اساس از ابتدای مطرح شدن این موضوع، كار بسیار فشرده و شبانه روزی در این زمینه در سازمان آغاز شد. جلساتی با رئیس سازمان غذا و دارو، معاون درمان و معاون آموزشی وزارت بهداشت تشكیل شد. كارگروه‌های مشتركی بین این سازمان و وزارت بهداشت تشكیل شد كه این كارگروه‌ها هر روز پیگیر تفویض اختیارات خواهند بود به‌طوری كه در آینده نزدیك شاهد امضای تفاهمنامه‌های متعدد تفویض اختیارات و توافق‌های عملیاتی بی‌نظیری خواهیم بود.


نا گفته نماند كه اولین تفاهمنامه عملیاتی در جهت گسترش فناوری اطلاعات چند روز گذشته به امضا رسید كه شكل عملیاتی آن 8 بند است. بخش عمده این تفاهمنامه به صورت مشترك بین سازمان و وزارت بهداشت در جهت تعمیق فرآیندهای الكترونیكی و توسعه پرونده الكترونیك سلامت با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های فراوان وزارت بهداشت در فناوری اطلاعات و بهره جستن از این ظرفیت‌ها برای جامعه فرهیخته پزشكی خواهد بود.
در ادامه این اتفاقات مهم، طرح شكل‌گیری واحد «توسعه پایدار سلامت» ‌نیز عملیاتی شد.


درباره نقش فراملی و منطقه‌ای طرح توسعه پایدار سلامت بیشتر توضیح دهید؟
از آنجایی كه شكل‌گیری واحد توسعه پایدار سلامت، ارتباطات بین‌المللی را می‌طلبد، در این راستا قرار است جلساتی را با بخش‌های هفتگانه سازمان ملل در ایران كه مرتبط با حوزه سلامت هستند برگزار كنیم البته نخستین همكاری بین‌المللی در قالب طرح توسعه پایدار سلامت در روز جهانی غذا با مشاركت معنوی این طرح كلید خورد.


در راستای این طرح برای این‌كه ما بتوانیم از ظرفیت گروه‌های پزشكی خارج از كشور استفاده كنیم،‌به دنبال شناسایی پزشكان ایرانی مقیم خارج از كشور هستیم. براین اساس افرادی كه موجه، خوشنام و صاحب جایگاه اجتماعی مطلوب هستند، شناسایی و به عنوان نمایندگان تام الاختیار سازمان نظام پزشكی در آن كشور انتخاب و معرفی می‌شوند. این پزشكان به عنوان تثبیت‌كنندگان فرآیندهای ارتباطی سازمان نظام پزشكی كشور و سازمان‌های كشوری كه درآن اقامت دارند عمل خواهند كرد.


باتوجه به این‌كه یكی از برنامه‌های دولت ترویج و تعمیق دیپلماسی عمومی است، در راستای تحقق این برنامه با استفاده از ابزار دانش پزشكی و سلامت، این برنامه به‌طور جدی پیگیری خواهد شد، تا این بحث در آینده نزدیك به عنوان مدل و الگویی از دیپلماسی عمومی مطرح شود.


در سال‌های گذشته در سازمان نظام پزشكی در بسیاری از بخش‌ها غفلت‌هایی صورت گرفته اما شاید مهمترین حوزه‌ای كه در همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نادیده گرفته شد بخش آموزش و پژوهش بود،‌در سازمان نظام پزشكی بخش آموزش و پژوهش در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
درست است؛ با آسیب شناسی كه صورت گرفته درسال‌های گذشته به بسیاری از بخش‌ها آنطور كه باید پرداخته نشد اما می‌توان ادعا كرد بیشترین بخشی كه مورد غفلت قرار گرفت، بخش آموزش و پژوهش بود. برای بهبود وضع موجود كارگروهی با مشاركت سازمان نظام پزشكی، وزارت بهداشت و شورای آموزشی با حضور نخبگان و صاحبنظران در آموزش پزشكی تشكیل شد. در راستای اهداف این كارگروه جلساتی با موضوع تحقق سند آموزشی، پژوهشی و اخلاقی سازمان نظام پزشكی برگزار شد. این برنامه باید ‌طوری عمل كند كه به عنوان سند بالادستی در آینده پیوست سازمان نظام پزشكی شود و در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار بگیرد.


علاوه بر آن در حوزه آموزش همگانی برنامه‌هایی به اجرا درآمده است. برای رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه اقدام‌های اولیه برای انعقاد تفاهمنامه‌های مشترك بین سازمان نظام پزشكی و هلال احمر و سازمان انتقال خون و سازمان تأمین اجتماعی به عمل آمده است. براین اساس امیدواریم بعد از نهایی شدن سند‌های تفاهمنامه بتوانیم با نهادهای مهم تأثیر‌گذار در عرصه سلامت به تفاهم برسیم.


در زمینه نظارت یكی از گزینه‌هایی كه بیشترین شكایات مردمی را به خود اختصاص داده است، موضوع خطای پزشكی است كه درصد آن هم كم نیست، در این باره چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟
در دوران جدید انتظارات مردم در رسیدگی به خطاهای پزشكی بیش از گذشته است. برای این‌كه یك نگاه علمی در این زمینه ایجاد شود، در نخستین قدم، مركز پیشگیری از قصور پزشكی راه‌اندازی شد. هدف ما در این مركز به حداقل رساندن زمینه بروز خطای پزشكی با یك نگاه جامع و سیستماتیك است. در این زمینه منشور اخلاقی هیأت‌های انتظامی نظام پزشكی سراسر كشور تدوین و به عنوان منشور عملكردی به سراسر كشور ابلاغ شد. همچنین برای همراهی بیشتر با وزارت بهداشت، به همه سازمان‌های پزشكی این اخطار داده شد كه در همه ابعاد نظارتی با معاونان درمان دانشگاه‌ها همكاری نزدیك داشته باشند.
در این راستا، ناوگان رسیدگی به خطاهای پزشكی دركشور در دور جدید سازمان با توجه به مطالبه جدی مردم به سرعت حركت كرد. به‌طوری كه طی چند ماه گذشته، 198 دادستان در كشور مستقر شده و حكم حدود 2 هزارو 400 نفر از اعضای هیأت بدوی در این مدت در سراسر كشورصادر شد كه در هیأت‌های بدوی برای رسیدگی به این موضوع مستقر شدند. در برخی از استان‌ها برای ایجاد سرعت به فرآیند رسیدگی به شكایات، هیأت‌های بدوی و تجدید نظر را به دو یا سه هیأت افزایش دادیم. علاوه بر افزایش دادیاران كشور، بالغ بر 455 نفر از پزشكان خوشنام و پیشكسوت كه مورد وثوق آحاد جامعه هستند در شهرستان‌ها، در كسوت هیأت تجدید نظر مستقر شدند.


بالغ بر 6 هزار كارشناس در سراسر كشور، در كسوت هیأت‌های انتظامی یا دادیاری به كمك سازمان نظام پزشكی می‌آیند، كه معمولاً افرادی هستند كه از سوابق درخشان علمی برخوردار بوده و مورد وثوق و اعتماد مردم هستند. همچنین در این راستا ازظرفیت‌های انجمن‌های علمی و تخصصی برای رسیدگی به شكایات استفاده شد.


یكی از دغدغه‌های حوزه سلامت در دولت یازدهم بحث واقعی‌سازی تعرفه هاست، در این زمینه سازمان نظام پزشكی طرح و برنامه‌ای در نظر دارد؟
به دلیل اهمیت واقعی‌سازی تعرفه‌ها در سال 93، سازمان در حوزه اقتصاد درمان از 2 ماه گذشته كار بسیار فشرده‌ای را در قالب یك تیم كارشناسی آغاز كرده است. به دلیل وجود مفاهیم و نگاه مشترك به ابعاد اقتصادی حوزه سلامت و ابعاد نظارتی برعملكرد حرفه‌ای پزشكان در سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت، فضایی شكل گرفته كه سناریوی قیمت تمام شده خدمات به خصوص در بحث ویزیت و هتلینگ و جبران خدمات صاحبان حرف پزشكی برای اولین بار با استفاده از نظرات كارشناسی همه دستگاه‌های ذیربط اعم از سازمان نظام پزشكی وزارت بهداشت و رفاه و سازمان‌های بیمه گر انجام شده و آماده ارائه به شورای‌عالی بیمه است. این مشاركت در همه دستگاه‌ها برای فراهم كردن تعیین زیر ساخت‌های تعرفه سال آینده شكل گرفته است.


در این راستا اولین جلسه شورای عالی بیمه در مجموعه دولت جدید شكل گرفت. اوج وفاق و همكاری بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی كه به نوعی در حوزه سلامت مردم دخیل هستند در این جلسه پدیدار بود و همه مصوبات براساس موافقت و رضایت همه اعضای شورا برای اولین بار تأیید شد. امیدواریم با این فضا در آینده نزدیك مصوبات مهمی را در حوزه سلامت از طریق شواری عالی بیمه شاهد باشیم.


در این جلسه همه مصوبات با رضایت سازمان نظام پزشكی به امضا رسید. در حالی كه این اولین بار بود كه در چند سال اخیر به دلیل وجود اختلاف نظرهای عمیق بین اعضای شورای عالی بیمه همه مصوبات شورا به امضا سازمان رسید و دلیل آن نگاه منطقی بود كه درمصوبات طراحی شده بود.


بهترین اتفاقی كه از ابتدای شروع به كار دولت یازدهم تاكنون می‌توانید ذكر كنید چیست؟
بهترین اتفاقی كه در این مدت رخ داد، انتخاب همه مدیران و مسئولان سازمان نظام پزشكی برای اولین بار از گروه پزشكی بود. از آنجایی كه سازمان نظام پزشكی خانه پزشكان بود این اقدام راهبردی و زیر بنایی به عنوان یك تغییر ساختاری عظیم در این سازمان مطرح شد و به اجرا درآمد و می‌توان گفت یكی از اتفاقات مهم 100 روزه‌ای بود كه فرآیند‌های مفید و مؤثری را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha