دكتر كامران باقری لنكرانی ، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی با ارایه گزارشی از عملكرد نظام سلامت كشور ، تصریح كرد: تصویر سلامت در جمهوری اسلامی همواره رو به بهبود و پیشرفت بوده است.

باقری لنكرانی كه  پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت ، به تحول چشمگیر و بنیادین در نظام سلامت كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان كرد: آمارها نشان می‌دهد كه ایران در سال ‪ ۱۳۵۷‬از نظر وضعیت سلامت جزو اسف بارترین كشورهای منطقه بود.

وی با بیان این كه امید به زندگی در آن سال ،‪ ۵۷‬سال بود ، گفت: این شاخص هم اكنون بین مردان ‪ ۷۳‬سال و در بین زنان ‪ ۷۴‬سال است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه بیش از ‪ ۱۰‬هزار مادر به دلیل عوارض زایمان فوت می‌كردند در حالی كه این شاخص سال گذشته به كمتر از ‪ ۳۰۰‬مورد در كل كشور رسید و امیدواریم امسال هم كاهش یابد.

وی ادامه داد: شمار زایمان‌های غیر ایمن در آن زمان ‪ ۵۰‬درصد بود و امروز به كمتر از ‪ ۵‬درصد رسیده است.

او كاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان را از دیگر نشانه‌های بهبود روزافزون وضعیت سلامت كشور عنوان كرد و گفت: در شش سال گذشته موردی از فلج اطفال در كشور مشاهده نشده است در حالی كه دو كشور همسایه ما جزو چهار كشوری هستند كه نتوانسته‌اند این بیماری را كنترل كنند.

باقری لنكرانی افزود: در زمان حاضر بسیاری از بیماری‌های عفونی كنترل شده ، به گونه‌ای كه برخی ریشه كن شده‌اند و برخی در حال حذف شدن هستند.

وی این پیشرفت‌ها را نتیجه تلاش مستمر مجموعه نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح كرد: همه این پیشرفت‌ها در شرایطی به دست آمد كه ایران از هیچ جایی حمایت نمی‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین با اشاره به رشد چشمگیر شاخص های بهداشتی و درمانی در مدت مسئولیت دولت نهم گفت: شمار اورژانس‌های پیش بیمارستانی در شهریور سال ‪ ،۱۳۸۴‬حدود ‪ ۶۵۰‬پایگاه بود كه امسال به یكهزار و ‪ ۴۷۰‬پایگاه رسیده است.

وی افزود: در نتیجه تلاش تمامی دست اندركاران، نخستین بار در سال ‪ ۸۶‬شاهد كاهش دو رقمی میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بودیم.

باقری لنكرانی به اجرای طرح پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: با همكاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی این طرح جمعیت ‪ ۲۱‬میلیونی را پوشش داده و تعداد پزشكان مستقر در روستاها از یك هزار و ‪ ۵۰۰‬پزشك به شش هزار رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: میزان مرگ و میر نوزادان طی این مدت ‪ ۲۰‬درصد كاهش یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اجرای طرح غربالگری نوزادان برای بیماری‌های مادرزادی گفت: با اجرای یكی از این طرح‌ها با پوشش ‪ ۹۰‬درصدی توانستیم از عقب افتادگی ذهنی چهار هزار نفر جلوگیری كنیم.

وی رشد هفت درصدی تولید اقلام دارویی ، رشد ‪ ۲۰۴‬درصدی تولید داروهای طبیعی، افزایش ‪ ۴۰‬درصدی مراكز تحقیقات پزشكی و ‪ ۳۵‬درصدی محصولات آنها، افزایش ‪ ۸۱‬درصدی تعداد تخت‌های مراقبت ویژه و ‪ ۴۱‬درصدی تعداد تخت‌های مراقبت ویژه قلبی را از دیگر اقدامات دولت نهم اعلام كرد.

باقری لنكرانی همچنین فرهنگ‌سازی سلامت را از اولویت‌های وزارت بهداشت در سال جدید برشمرد و گفت: دید سلامت محور باید بر فعالیت‌های جامعه حاكم شود.

وی خاطرنشان كرد: ما هم اكنون با بیماری‌های غیرعفونی و مزمن سرو كار داریم كه متاسفانه در عادات افراد ریشه دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه ‪ ۵۰‬درصد سلامت جامعه متاثر از عوامل اجتماعی است گفت: مقوله سلامت را نباید فقط در ساخت و سازهای بیمارستانی محدود دید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha