سلامت نیوز : رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای اطمینان از اثرات مختلف دارو روی انسان تا کنون ۵ هزار مورد کارآزمایی بالینی در سراسر کشور در سامانه وزارت بهداشت به ثبت رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا فیروز صبح پنج‌شنبه در حاشیه همایش تحقیقات بالینی و تجویز منطقی مصرف دارو که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: همواره محصول جدید دارویی که ساخته می‌شود بعد از طی مراحل آزمایشگاهی باید روی انسان هم آزمایش شود تا عوارض احتمالی و مسائل جانبی آن نیز برآورد شود.

وی ادامه داد: از نظر اخلاق پزشکی در کارآزمایی بالینی همواره چالش‌هایی وجود دارد که چگونه و روی چه مواردی می‌توان آزمایش‌های دارویی را روی انسان انجام داد تا آسیبی به فرد نرسد و در عین حال نتایج قابل اعتنا و ارزشمندی به دست آید.

فیروز به این نکته اشاره کرد که در همه دنیا دستورالعمل‌های مشخصی برای کارآزمایی بالینی تدوین شده که سازمان غذا و داروی ما نیز این دستورالعمل‌ها را طبق استانداردهای بین‌المللی و شرایط بومی کشور تدوین کرده است.

رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه یک سال و نیم از تاسیس مرکز کارآزمایی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گذرد، افزود: پیش از این، اینگونه آزمایش‌ها به صورت پراکنده انجام می‌شد اما در این مدت کار هماهنگی و آموزش شرکت‌های دارویی و پژوهشگران این حوزه برای استفاده از روش‌های صحیح کارآزمایی بر عهده این مرکز است به‌طوریکه تا اکنون 150 مورد در دانشگاه علوم پزشکی تهران به ثبت رسیده و در سراسر کشور 5000 مورد کارآزمایی بالینی در حال انجام است.

فیروز به این نکته اشاره کرد که روند ثبت کارآزمایی به این شکل است که هر مطالعه‌ای ابتدا توسط کمیته اخلاق پزشکی بررسی شده و سپس در سامانه‌ای که وزارت بهداشت آن را راه‌اندازی کرده ثبت می‌شود تا مشخص شود که این مطالعه در کجا، روی چه دارویی و توسط چه مرکزی انجام می‌شود.

وی گفت: از آنجایی که داروهای بیوسیمیلار و بیولوژیک گران‌قیمت هستند احتیاط کامل برای ساخته شدن یا ورود آنها باید در نظر گرفته شود که کارآزمایی بالینی در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha