سازمان غذا و دارو، نظارتی بر مبادی ورودی دارو ندارد

سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بسیاری از داروهایی که به کشور وارد می‌شوند، از طریق گمرک و نهاد رسمی نیستند و سازمان غذا و دارو نظارتی در ورود آنها به کشور ندارد که باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از داروها و مواد غذایی که به کشور وارد می‌شوند از طریق مبادی گمرکی و رسمی نیست و به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شوند. بویژه در مورد مواد غذایی، مکمل‌ها، غذای نوزادان و اطفال این موضوع صدق می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو نظارتی در مبادی ورودی کالاها به ویژه داروها ندارد، گفت: با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو نظارت کافی ندارد و بعضا به دنبال این است که در فروشگاه‌ها آنها را کنترل کند، در حالی که داروهایی که به قاچاق وارد می‌شوند، در داروخانه‌های رسمی به فروش نمی‌رسند و این موضوع خارج از چارچوب نظارتی وزارت بهداشت است لذا به اداره اماکن و نیروی انتظامی ربط پیدا می‌کند و تا حدودی کنترل کردن آن مشکل‌ساز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی از نظر قانونی در مورد نحوه برخورد با خاطیان واردکننده دارو وجود ندارد، گفت: اگر از نظر قانونی هم مشکل وجود داشته باشد، وزارتخانه مربوطه می‌تواند آن را اعلام کرده و یا به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه کند و ما در مجلس حتی حاضر هستیم به عنوان همکاری در این زمینه طرحی را پیگیری کنیم.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: معتقدم مشکلی به لحاظ فقدان قانونی وجود ندارد و مشکل هماهنگی مناسب بین بخش‌های مختلف در اجرا است، زیرا متولی این قضایا چند گروه هستند که باید تبدیل به یک گروه شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محدودیت قانونی وجود ندارد، گفت: تنها راه این است که دولت و دستگاه‌های اجرایی قانون را اجرا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha