سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر، نیاز به برنامه بلندمدت داریم و به راحتی بیماری‌های واگیردار نمی‌توان عمل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهرام رفیعی‌فر در نشست خبری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه گفت: در حال حاضر با پدیده گسترش بیماری‌های غیرواگیر روبرو هستیم و نمی‌توانیم به راحتی با واکسن از گسترش آن پیشگیری کنیم. تمام افراد با انتخاب نوع سبک زندگی می‌توانند به سلامت اطرافیان خود کمک کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد برای حفظ سلامتی خود تلاش نکنند مجبوریم منابعی که باید برای ارتقای زندگی هزینه کنیم را برای مبارزه با بیماری‌ها صرف کنیم. درواقع سلامت یک راه است که فرد باید خود آن را بپیماید تا به زندگی با کیفیت برسد.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه برای ارتقای سلامت مجبور هستیم سبک زندگی را اصلاح کنیم، افزود: اولین ارائه‌دهنده خدمات سلامت، نیروهای ارائه دهنده این خدمات نیستند، بلکه مردمی هستند که سلامت را خلق می‌کنند و وظیفه ما توانمندسازی مردم برای خود مراقبتی است و باید این توانایی را برای خلق سلامتی به آنها آموزش دهیم.

رفیعی‌فر افزود: برنامه‌ای برای توانمندسازی مردم با رویکرد خودمراقبتی تدوین و بسته‌های آموزشی نیز تهیه شده است که متناسب با هر گروهی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان از مقطع پیش‌دبستان تا دبیرستان، خانواده‌ها و پزشکان عمومی هر یک در گروه‌های مجزا با استفاده از این بسته‌های آموزشی می‌توانند در ارتقای سلامت تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه نوع آموزش‌ها باید از آموزش درمان محوری به پیشگیری تغییر پیدا کند، افزود: در زمینه پیشگیری تغذیه نقش کلیدی دارد و باید تلاش کنیم که دغدغه خوردن برای سلامت جایگزین دغدغه خوردن برای لذت باشد. نباید اجازه دهیم عادت غذایی در قالب لذت خوردن شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهترین سن یادگیری عادات سنین غذایی، مدرسه است، بیان کرد: آموزش‌ها باید در وجود دانش‌آموزان نهادینه شود تا فردی که تحصیلات مدرسه را به پایان می‌رساند، قدرت ارزیابی امنیت غذایی را داشته باشد. اما با وجود شرایط حاکم متناقض، این اتفاق نمی‌افتد و باید حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز وجود داشته باشد.

رفیعی‌فر در پایان عنوان کرد: مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر به راحتی بیماری‌های واگیر و با یک سرنگ امکان‌پذیر نیست. با وجود رسانه‌های ارتباط جمعی، سیاست‌های غلط غذایی و صنایع غذایی تاثیرگذار و کمبود منابع مالی در این زمینه قدرت کمتری برای مقابله داریم و برای کاهش این نوع بیماری‌ها، نیاز به برنامه‌های بلندمدت داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha