هر ایرانی به طور میانگین سالانه ۳۳۹ عدد دارو مصرف می کند که حدود دو تا چهار برابر استاندارد جهانی است و طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت ، در هشت سال گذشته، متوسط تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه، بیش از چهار قلم بوده که در حال حاضر متوسط کشوری آن به ۳/۶ قلم رسیده است.

مصرف بی رویه داروهای مسکن بلیت یکسره به مقصد مرگ
سلامت نیوز : رعایت نکردن ضوابط علمی، تحویل داروی بدون نسخه در داروخانه ها و همچنین بالا بودن قلم های دارویی در نسخه های تجویزی پزشکان، موجب مصرف بی رویه دارو در کشور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ هرچند 75درصد درمان ها از طریق دارو انجام می شود و جزو اصلی ترین درمان ها در دنیا محسوب می شود اما مردم باید بدانند که مصرف بی رویه آن برای سلامتی آنان مضر و حتی خطر مرگ را در پی دارد.

به گفته رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، ۶۵ درصد بار بیماری ها در کشور به علت رعایت نکردن الگوی صحیح تجویز و مصرف غیر منطقی داروها است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، کشور ما به لحاظ مصرف دارو، در میان ۲۰ کشور نخست دنیا است و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم ۱۰ تا ۱۵ درصد مجموع داروهای کشور را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف می کنند که آنتی بیوتیک ها،مسکن ها و داروهای تزریقی جزو این دارو ها هستند، براین اساس مصرف سرانه داروهای تزریقی کشور در سال چهار برابر میانگین جهانی است.

گفته می شود ،هر ایرانی به طور میانگین سالانه ۳۳۹ عدد دارو مصرف می کند که حدود دو تا چهار برابر استاندارد جهانی است و طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت ، در هشت سال گذشته، متوسط تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه، بیش از چهار قلم بوده که در حال حاضر متوسط کشوری آن به ۳/۶ قلم رسیده است.

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت افزایش مصرف دارو در کشور ناشی از عدم اطلاع مردم از اثرات نامطلوب مصرف بی رویه دارو است که بیشتر مردم از آن بی اطلاع اند و توجهی به هشدارها و خطرات غیرقابل جبران آن ندارند.

به اعتقاد کارشناسان وزارت بهداشت ، میانگین مصرف آنتی بیوتیک در کشور در مقایسه با میانگین آن در کشورهای اروپایی بیش از حد نیاز است که در بسیاری موارد ضرورتی به تجویز و مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد و بیمار می تواند با استراحت و دیگر مراقبت های دارویی بهبود یابد.

بر این اساس استفاده از دارو باید آخرین مرحله درمان بیماری باشد اما متاسفانه برخی از پزشکان از همان ابتدا به تجویز دارو می اندیشند.

براساس آمارهای وزارت بهداشت، هم اکنون در گروه دارویی ها، آنتی بیوتیک ها بیشترین مقدار ریالی داروها را دارد و حدود ۱۳ درصد کل بازار دارویی را داروهای آنتی بیوتیک تشکیل می دهد که در سال به حدود سه هزار میلیارد ریال می رسد.

مسکن ها بیشترین داروهایی هستند که مردم به صورت خودسرانه مصرف می کنند. علاوه بر مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها نیز بیشترین میزان مصرف خودسرانه را دارند.

این در حالی است که بسیاری از مردم آنتی بیوتیک ها را بدون تجویز پزشک مصرف می کنند و این مساله باعث شده که آنتی بیوتیک ها از پرمصرف ترین اقلام دارویی در کشور باشند.

پیش از این ˈ رسول دیناروندˈ رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور اعلام کرده بود که مصرف داروهای آنتی بیوتیک و گروه های درمانی این داروها جزو بالاترین رده دارویی از نظر میزان مصرف بوده اند.

وی اظهارداشت: در دسترس بودن و فروش بدون نسخه بیشتر آنتی بیوتیک ها موجب شده که مردم بدون درنظر گرفتن عوارض آن، برای درمان حتی سرماخوردگی به این گروه درمانی روی آورند.

مدیر برنامه آموزش فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز دراین باره می گوید:شایعترین علت مراجعه به مراکز درمانی بر اساس آمارهای بین المللی، درد است و بیشترین داروهای خریداری شده از داروخانه ها نیز مسکن ها هستند.

دکترˈمسعود هاشمی ˈ می افزاید: بیماران با شکایت درد به منظور تشخیص علت درد و یافتن راه درمان به مراکز تخصصی مراجعه می کنند، اما در موارد زیادی این تشخیص و درمان به سادگی حاصل نمی شود و بیمار ناگزیر بین مراکز مختلف و پزشکان متفاوت برای یافتن چاره درد خود، سرگردان می شوند.

دکتر هاشمی افزود: در سالهای اخیر در ایران نیز پس از تصویب تاسیس کلینیک های درد و شروع آموزش فوق تخصصی این رشته، شاهد گسترش چشمگیر مراجعه بیماران به این نوع کلینیک ها هستیم.

افزایش مصرف دارو و مصرف داروی بدون تجویز پزشک، تاثیر چشمگیری در سلامت و کیفیت زندگی مردم دارد که هم اکنون بهترین رویکرد موجود می تواند منطقی شدن قیمت داروها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha