نماینده سازمان جهانی بهداشت با بیان این كه سال گذشته 3 میلیون نفر در دنیا از اقشار كم درآمد جامعه بر اثر بیماریهای ناشی از تغییرات آب و هوا جان خود را از دست داده‌اند،‌ گفت: این در حالیست كه درجه حرارت زمین هم در 50 سال گذشته یك درجه افزایش یافته كه در قرن 21 به 6 درجه خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مبشر شیخ امروز در نشست خبری كه به بهانه روز جهانی بهداشت، شصتمین سال تاسیس WHO و سی‌امین سال تشكیل مراقبت‌های اولیه بهداشتی در آلماآتا در دفتر سازمان ملل برگزار شد با اشاره به شعار جهانی امسال با عنوان حفاظت سلامت در برابر تغییرات آب و هوا گفت: از سال 85 به بعد در یازده سال اخیر، كره زمین گرمترین دما را داشته است و در سال 2003 در اروپا با بهترین زیر ساختها 35 هزار نفر بیش از سال 2002 جان خود را از دست داده‌اند.

وی به وقوع پدیده‌های طبیعی چون طوفان و سیل اشاره كرد و افزود: در دهه 90، 600 هزار نفر در دنیا بر اثر بلایا جان خود را از دست داده‌اند. این در شرایطی است كه چندین برابر این میزان در اثر حوادث و بلایا ناگزیر به جابجایی و یا از دست دادن كار شده‌اند كه این امر تغییرات ساختاری به لحاظ اجتماعی و اقتصادی را هم به همراه داشته است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت با بیان این كه پس از چندین سال خشكسالی شاهد بارندگی و بارش برف مناسب در ایران بوده‌ایم در ادامه اظهار كرد: آلودگی‌ هوای شهر تهران نیز از نشانه‌های تغییرات آب و هوایی است كه به بروز بیماریهای قلب و عروق و تنفسی منجر شده است.

مبشر شیخ به آلودگی‌های ناشی از سوخت در منازل به علت آشپزی و معماری نوین در ساختمانها اشاره كرد و یادآور شد: استعمال دخانیات در فضای بسته از دیگر دلایلی آلودگی داخلی است.

وی ادامه داد: هر چند طوفان گونو تلفات چندانی در ایران نداشت اما به علت خسارات تحمیلی سبب جابجایی شماری از افراد شد و با مرطوب شدن محیط زمینه را برای رشد پشه آنوفل (ناقل بیماری مالاریا) فراهم كرد كه این شاهد خوبی برای اثبات تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت است.


نماینده سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: وبا نیز جان میلیونها نفر را در كشور عراق گرفت كه به علت مجاورت ایران با عراق تعدادی از ایرانیان هم مبتلا شدند.

مبشر شیخ توضیح داد: با بروز خشكسالی تامین منابع آب دشوارتر شده و ضمن بروز بسیاری از بیماریها بسیاری از افراد شغل و اموال خود را از دست دادند از این رو سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی را حفاظت سلامت در برابر تغییرات آب و هوا عنوان كرد.

وی با تاكید بر این كه بخشی از این تغییرات اجتناب ناپذیر و قابل پیشگیری هستند، گفت: همه اعم از دولتها،‌ جوامع مدنی، سازمانهای غیر دولتی و سازمان ملل باید در این امر كوشا و مشاركت داشته باشند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت از عواملی چون شیوه زندگی، تغذیه، سوخت، انرژی مصرفی به عنوان عوامل موثر در بروز تغییرات آب و هوایی یاد كرد و افزود: با مهاجرت افراد از مناطق روستایی به شهری امروزه با جوامع شهری پرجمعیتی روبرو هستیم كه باید در شهرسازی به بسیاری از نكات توجه خاص مبذول شود.

مبشر شیخ با بیان این كه دنیای كنونی با بحران شدید آب مواجه است، یادآور شد: نقش آب در تولید غذا انكار ناپذیر است و با كمبود آب محصولات غذایی كمتری تولید می‌شود.

وی از دیگر فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت را تقویت نظام مراقبت از بیماریها برشمرد و افزود: هم اكنون همكاریهایی با وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جهانی بهداشت در حال انجام است كه اطلاع رسانی در راس امور این سازمان است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت وظیفه این سازمان را تامین سلامت مردم در سطوح مختلف جهانی و منطقه‌ای برشمرد و افزود: در سال 1948 اساسنامه سازمان جهانی بهداشت تصویب و به امضا كشورهای عضو رسید.

مبشر شیخ با بیان این كه سلامت حق مسلم هر انسانی است، افزود: سلامت نه به معنای نبود بیماری بلكه به معنای برخورداری از رفاه كامل جسمی، روحی روانی و اجتماعی است.

وی سازمان جهانی بهداشت را با 198 عضو از بزرگترین سازمانهای UN‌ دانست و گفت: این سازمان در 150 كشور دنیا دفتر نمایندگی دارد كه در سال 1982 دفتر مستقلی در ایران افتتاح شد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت با تشریح دستاوردهای 60 ساله سازمان جهانی بهداشت افزود: كنترل و پیشگیری از بیماریها و جلوگیری از مرگ میلیونها نفر، اجرای موفق واكسیناسیون كودكان و ریشه كنی فلج اطفال در دنیا به جز 4 كشور ریشه كنی آبله، پایش بیماریهای مختلف، تصویب كنوانسیون كنترل دخانیات در سطح بین المللی، انجام اقداماتی در زمینه كاهش اثرات حوادث و بلایای طبیعی از جمله این دستاوردهاست.

وی با بیان این كه از هشت هدف توسعه هزاره سوم سه هدف (6 و 5 و 4) به مقوله سلامت مرتبط است، یادآور شد: بدین ترتیب سلامت نقش راهبردی در اهداف توسعه هزاره سوم را دارد.

مبشر شیخ با اشاره به عملكرد مناسب جمهوری اسلامی ایران در زمینه ریشه كنی مالاریا گفت: واكسیناسیون نوجوانان ایرانی علیه هپاتیت B از دیگر برنامه‌های كشوری ایران است. همچنین فعالیت‌هایی در سطح جهانی و منطقه‌ای برای كنترل و پیشگیری ایدز در دنیا آغاز شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت با بیان اینكه ریشه كنی بیماری فرایندی است كه از مرحله كنترل آغاز به مهار، حذف و بالاخره ریشه كنی منتهی می‌شود، گفت: ریشه كنی سرخك، پیوك، مالاریا، كنترل وبا و ایدز و پیشگیری از پاندمی آنفلوآنزای پرندگان، مهار بیماری هپاتیت B از دیگر برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت است.


نماینده سازمان جهانی بهداشت با اشاره به سی امین سالگرد تدوین مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) گفت: PHC پایه و اساس نظام ارایه خدمات سلامت قرار گرفت و شاهد ارتقا سلامت ایرانیان بودیم.

وی با بیان اینكه قبل از تصویب PHC در كنفرانس آلماآتا این طرح در ایران اجرا و به عنوان مدل قرار گرفت، گفت: شعار سازمان جهانی بهداشت سلامت ما آینده ماست و همه ساله در 7 آوریل سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت به تناسب مشكلات سلامتی دنیا شعاری برای این روز برگزیده می‌شود.

مبشر شیخ با بیان اینكه با تولید گازهای گلخانه‌ای، كره زمین گرمتر شده است، گفت: این گرمی هوا اثرات مخربی را بر روی سلامت بشر داشته است.

وی ادامه داد: آب، هوا و غذا در تاثیر مستقیم تغییرات آب و هوایی قرار دارد كه مرگهای فراوانی را هم به همراه دارد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت از فعالیت‌های این سازمان را تلاش در جهت كاهش پرداخت از جیب مردم برشمرد و افزود: كوتاه كردن طول مدت درمان، پیشگیری از بروز بیماریهای مزمن از طریق تغییر شیوه زندگی و اصلاح نظام بیمه‌ای از راه‌های حل كاهش پرداخت از جیب محسوب می‌شود.

مبشر شیخ با بیان این كه 80 درصد بار بیماریهای مزمن بر جوامع فقیر است، گفت: در برخی موارد تا 50 درصد هزینه‌ها از جیب پرداخت می‌شود.


وی با تاكید بر ضرورت تعریف بسته خدمتی واحد برای بیمه همگانی با مشاركت وزارت بهداشت و رفاه گفت: ایجاد بیمه روستایی و اجرای طرح پزشك خانواده در دورافتاده ترین نقاط كشور از برنامه‌های مناسب برای كاهش پرداخت از جیب مردم محسوب می‌شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت و همكاری بیشتر حضور بخش خصوصی تاكید كرد و افزود: استقرار PHC سبب ارایه خدمات در سطوح مختلف شد. در عین حال با چالشهای زیادی روبرو هستیم كه از آن جمله سل و مالاریا، ایدز و تغییر چهره بیماریها از عفونی به غیر واگیر و سوانح و حوادث و سرطانها است.

مبشر شیخ افزایش استعمال دخانیات را از دیگر مشكلات پیشرو در عرصه سلامت برشمرد و افزود: ایران با 65 درصد جمعیت20 تا 25 ساله جزو كشورهای جوان محسوب می‌شود از این رو باید برنامه‌ها با تمركز بر روی گروه جوان انجام گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha