سلامت نیوز : معاون جذب و اهداکنندگان انتقال خون تهران به پرسش‌هایی پیرامون معافیت از اهدای خون پاسخ داد و تاکید کرد: در انتقال خون در کنار بحث هزینه‌ها به فکر سلامت گیرنده خون هستیم و هر موردی که سلامت گیرنده خون را به خطر بیاندازد برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

دکتر مجید مسلمی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ در پاسخ به این پرسش که شنیده شده است در پایگاه‌های انتقال خون،‌ خون اهدایی افراد دارای ظاهر نامناسب دور ریخته می‌شود و یا از این افراد دریافت خونی به عمل نمی‌آید، اظهار کرد: خیر، این گونه نیست بلکه دستورالعمل‌های مشاوره و معاینه اهداکنندگان خون وجود دارد که طبق آن‌ها عمل می‌کنیم نه به دلخواه خودمان.

وی ادامه داد: اما ممکن است شخصی در مشاوره پزشکی نتواند اعتماد پزشک را جلب کند. به عنوان مثال گفته‌هایش ضد و نقیض باشد یا پزشک در جریان مشاوره به این نتیجه برسد که صحبت‌های وی اطمینان بخش نیست. در این صورت فرد به علت «مشاوره غیرقابل اطمینان» از اهدای خون معاف می‌شود.

معاون جذب و اهدا کنندگان انتقال خون تهران با بیان اینکه مشاوره غیرقابل اطمینان دوره زمانی معافیت خودش را دارد، گفت: پس از طی این چند ماه، فرد مجدد می‌تواند برای اهدا مراجعه کند. این دوره زمانی بستگی به خود پزشک دارد اما معمولا دو تا سه ماه به طول می‌انجامد.

مسلمی ادامه داد: در این صورت دیگر اهدای خونی انجام نمی‌شود که بنا باشد دور هم ریخته شود. در انتقال خون در کنار بحث هزینه‌ها به فکر سلامت گیرنده خون هستیم و هر موردی که سلامت گیرنده خون را به خطر بیاندازد برای ما اهمیت پیدا می‌کند. به همین خاطر سعی شده استانداردهای حداکثری در انتقال خون ایران در نظر گرفته شود به همین علت هم هست که خون‌های دریافتی ایران از سالم‌ترین خون‌هاست.

وی با بیان اینکه بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ایران در امرو- منطقه مدیترانه شرقی- جایگاه اول را در اهدای خون و شاخص‌های سلامت بودن آن دارد، گفت: روزانه حدود 2000 نفر به پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان تهران مراجعه می‌کنند، به‌ منظور حفظ سلامت اهداکنندگان از همه این افراد تست هموگلوبین(کم خونی) گرفته می‌شود و اگر جواب این تست مبنی بر کم‌خون بودن داوطلب باشد از وی خون نمی‌گیریم.

معاون جذب و اهدا کنندگان انتقال خون تهران ادامه داد: توصیه می‌کنیم مردم بویژه در فصل سرما انتقال خون را از یاد نبرند و به خاطر داشته باشند که با هر واحد خون اهدایی می‌توان جان سه بیمار نیازمند را نجات داد. همچنین امروز از پلاسمای به‌دست آمده از هر واحد خون، حدود 60 نوع دارو تهیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha