یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
سلامت نیوز : مهارت کنترل خشم

۱ - درست است که وقتی ما در یک موقعیت خشم برانگیز قرار می گیریم ، امکان دارد که عصبانی شویم ، ولی اینکه آگاهی داشته باشیم که عصبانی هستیم نقش بسیار مهمی در کنترل کردن خشم ایفا می کند. این مرحله خود آگاهی هیجانی نامیده می شود.منظور از خود آگاهی هیجانی این است که فرد به احساسات و هیجان های خود در موقعیت های مختلف آگاهی داشته باشد. در این شرایط می توان با گفتار درونی ، حالت هیجانی را در خود تشخیص داد:

* ” من در حال حاضر عصبانی هستم.“

* ”من هم اکنون احساس می کنم که ناراحت شده ام.“

* ”من احساس خشم می کنم.“

ما با گفتن این جملات ، مانع از این می شویم که خشم کنترل ما را به‌دست گیرد چرا که خشم دارای ویژگی های فیزیولوژیکی و عصب شناختی بسیار دقیقی است که به راحتی می تواند تفکر منطقی ما را کنترل کند.

2 - دومین عمل بعد از خودآگاهی هیجانی این است که سعی کنیم به علت عصبانیت خود پی ببریم.معمولا خشمی که از رفتار افراد نزدیک به وجود می آید ، پاینده تر و شدیدتر از خشمی است که افراد بیگانه ایجاد می کنند. در باور برخی متخصصان عامل اصلی در تمام موارد خشم، ناکامی می باشد. عللی که معمولا افراد برای خشم خود بیان می کنند، شامل موارد ذیل است:قطع شدن یک کار مورد علاقه، مورد ظلم واقع شدن، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری، مسخره یا تحقیر شدن، مورد بی اعتنایی یا بی توجهی قرار گرفتن، گول خوردن، آسیب دیدن از طرف دیگران ( عمدی یا غیر عمدی ) .

شیوه های عملی برای کنترل خشم

الف) آرام سازی: به یاد داشته باشید که دل آرام نمی گیرد جز با یاد خدا.در شرایطی که خشم سراسر وجود شما را همچون آتشی فراگرفته است همان روشی که از کودکی آموخته ایم یعنی گفتن ذکر، به زبان آوردن اسم جلاله و به خصوص فرستادن صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان علیهم السلام در آرام کردن ذهن و فرونشاندن آتش خشم نقش بسیار موثری دارد.شما همچنین می توانید از هر یک از تکنیک های آرام سازی نیز استفاده کنید. تمرینات یوگا، تمرکز ذهن، ریلکسیشن، تنفس عمیق و... می تواند در این باره به شما کمک کند.

ب) تغییر خودگویی های منفی: تفسیر ما از موقعیت و آن چه که به خود می گوییم، می تواند باعث خشم یا آرامش ما شود . بنابراین هنگام خشم به آن چه که به خود می گویید، توجه کنید . بیندیشیدکه آیا می توان به نوع دیگری به موضوع نگاه کرد ؟ داشتن تفکر همه یا هیچ، درشت نمایی مسائل و برچسب زدن به افراد و موقعیت ها می تواند باعث خشم بیشتر شود.

ج) حل مشکل: گاهی علت خشم مایک موضوع واقعی است وخشم واکنشی طبیعی نسبت به آن می باشد. ولی اگر تسلیم خشم خود شویم، ممکن است رفتارهایی انجام دهیم که مشکل را پیچیده تر کند.

د) ایجاد تغییر در محیط: گاهی عوامل موجود در محیط بر میزان خشم ما تاثیر دارند. پس اگر عصبانی هستید،  سعی کنید این عوامل را تغییر دهید، مثلا برای کاهش سر وصدای محیط، تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید یا اطراف خود را مرتب کنید.گاهی نیز ترک محیط و موقعیت مؤثر می باشد. به خصوص اگر احتمال می دهید که ادامه حضور شما ممکن است باعث درگیری شود، می توانید محیط را ترک کنید.

هـ ) خشم خود را به شیوه ای سازگارانه ابراز کنید: یکی دیگر از شیوه هایی که در کاهش خشم بسیار مؤثر است ، ابراز قاطعانه خشم می باشد. کنترل خشم به این معنی نیست که اصلا خشم خودرا نشان ندهید، بلکه شامل ابرازخشم به شیوه ای سازگارانه است. رفتار قاطعانه یا جراتمندانه، رفتاری است که شما به وسیله آن می توانید، بدون انجام رفتار های پرخاشگرانه، به دیگران نشان دهید که از آن ها رنجیده یا عصبانی شده اید.

این نکته را فراموش نکنید

* به یاد داشته باشید که شما همیشه نمی توانید از دست افرادی که باعث خشم شما می شوند، خلاص شوید یا آن ها را تغییر دهید اما می توانید یاد بگیرید که عکس العمل خود را کنترل کنید.

منبع : روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha