سلامت نیوز : از جمله مهارت های مورد نیاز یک فرد برای ایفای نقش های دوران بزرگ سالی، مدیریت مالی است. همان گونه که یک فرد رفتارهای مطلوب اجتماعی و عاطفی را در بستر خانواده می آموزد توانایی تنظیم درآمد و هزینه ها نیز یکی از مهارت هایی است که تجربیات و تمرینات دوران کودکی نقش عمده ای در پرورش این توانمندی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ کسب مهارت لازم در این حوزه نه تنها بر ساماندهی امور مالی تاثیر دارد بلکه توانایی مسئولیت پذیری و اندیشیدن به عواقب رفتارها را نیز در کودک تقویت می کند. تمرین برای «مدیریت کردن پول تو جیبی» حتی می تواند بر مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی نیز تاثیر داشته باشد.

نکاتی برای مدیریت بهتر پول توجیبی

معمولاً از سنین 5 یا 6 سالگی کودک نسبت به پول یا معاوضه آن با کالا تمایل پیدا می کند، بنابراین آموزش مهارت مدیریت امور اقتصادی را می بایست از همین سنین شروع کرد در ادامه به چند نمونه از راهکارهایی که به منظور تقویت این مهارت در کودکان مفید خواهد بود اشاره می شود:

۱ - از همان دوران خردسالی در قالب بازی به او آموزش دهید که با ارائه پول کالایی را دریافت کند. یا در قبال برخی رفتارهای مطلوب پول اندکی را در اختیارش بگذارید.

۲ - تمکن مالی والدین دلیل خوبی برای در اختیار قرار دادن پول زیاد به کودک نیست زیرا او هرگز از این طریق مدیریت منابع مالی را نمی آموزد و با هر میزان ثروت نهایتاً ورشکسته خواهد شد. همچنین به این بهانه که هنوز کوچک است و در بزرگ سالی این توانمندی را کسب خواهد کرد با مسائل خیلی سهل گیرانه رفتار نکنید زیرا یادگیری صحیح هر رفتاری در کودکی آغاز می شود.

۳ - سعی کنید از همان سنین خردسالی میزانی معین از پول را در قالب یک زمان بندی مشخص در اختیار کودک قرار دهید این میزان باید ثابت باشد و در ابتدای کار در زمان هایی با فاصله کوتاه به کودک داده شود به عنوان مثال هر سه روز یا در انتهای هر هفته.

۴ - به صورت واضح مشخص کنید که کودک این پول را در چه راهی می تواند هزینه کند تا او از محدودیت ها و آزادی هایش مطلع باشد و بتواند این ابعاد را در نحوه خرج کردن خود در نظر بگیرد.

۵ - به قوانین مالی تعیین شده پایبند باشید تا او در صورت ولخرجی و رعایت نکردن محدودیت هایش با شرایط نامطلوب مالی مواجه شده و از عواقب رفتارش نکات جدیدی را بیاموزد. البته اگر مشکلات مالی کودک تبدیل به بحران شد بهتر است تسهیلاتی را برای او در نظر بگیرید تا آسیب نبیند.

۶ - انصاف را رعایت کنید! میزان اندکی پول برای رفع مجموعه نیازهای گسترده، تنها اضطراب کودک را افزایش می دهد و حس ناتوانی و عدم موفقیت را برای او به همراه خواهد داشت. بنابراین تحت فشار قرار دادن ما از نظر مالی نه تنها در پیشرفت او مؤثر نخواهد بود بلکه او را از پذیرش مسئولیت ها دور می سازد.

همچنین باعث می شود تا شرایط بیرونی را بیش تر از توانایی خود در مدیریت منابع مالی اش تاثیرگذار بداند در نتیجه احساس کند وقتی بر شرایط کنترلی ندارد فایده دقت داشتن در امور مالی بی فایده است.

۷ - در صورت رعایت قوانین او را مورد تشویق قرار دهید مثلاً چنانچه پس اندازی را جمع آوری کرد می توانید پول تو جیبی او را افزایش داده یا کمک هزینه ای را برایش در نظر بگیرید.

۸ - وقتی فرزندتان به عنوان عیدی یا هدیه پولی به دست می آورد، برای هزینه کردن آن پول برنامه بریزید. مثلاً اینکه بخشی از آن را در قلکش بیندازد و یا همراه شما به بانک آمده و خودش آن را در حسابش پس انداز کند.

۹ - در ابتدای کار تاکید زیادی بر پس انداز نداشته باشید بلکه تاکید بر رساندن پول به سررسید بعدی پرداخت پول توجیبی از اهمیت بیش تری برخوردار است.

۱۰ - پس انداز کردن او را هدفمند کنید مثلاً در صورتی که تمایل به خرید وسیله ای دارد به او پیشنهاد دهید که اگر بخشی از هزینه های آن کالا را خودش پس انداز کند بقیه قیمت آن را شما پرداخت خواهید کرد.

۱۱ - درباره توانایی و محدودیت های مالی خانواده با او صحبت کنید تا ارزش پول را دریابد اما نیازی نیست که دلیل تهیه نشدن تمامی کالاها یا خواسته های او را "بی پولی" عنوان کنید زیرا از این طریق توانایی و عزت نفس خودتان به عنوان والدین را در چشم او حقیر ساخته و اهمیت پول را بیش از آنچه واقعاً هست جلوه می دهید.

۱۲ - فراموش نکنید که آموزش مدیریت مالی در بستر روابط گرم و صمیمی خانواده بسیار موثرتر از قوانین خشک و سخت گیرانه ای است که منجر به تشویش در محیط خانواده می شود.

۱۳ - گه گاه شرایطی را فراهم کنید تا از پول خود در راه تفریح و لذت بردن نیز استفاده کند یا آن را برای اموری که برای سلامتش مفید است، خرج کند، با این کار به دو هدف دست خواهید یافت اول آن که قدر شرایطی را که شما برای آسایش او فراهم می کنید را می فهمد و همچنین درک می کند که پول می تواند در زمان مقتضی برای تفریح نیز مصرف شود.

۱۴ - او را تشویق کنید تا گاهی برای دیگران هدیه ای هرچند کوچک تهیه کرده و یا حتی مبلغی هر چند ناچیز را به نیازمندان کمک کند از این طریق او می آموزد که هدف های عالی تری از پس انداز کردن وجود دارد و ارزش های انسانی از اهمیت بالاتری نسبت به جمع آوری پول برخوردار است.

۱۵ - تمامی اینگونه رفتارها زمانی تاثیرگذار خواهد بود و عمیقاً در نهاد کودک فرهنگ سازی خواهد شد که به صورت پیوسته از سوی والدین پیگیری شود و در کردار خود والدین نمود داشته باشد. بنابراین مهم است که والدین نسبت به عملکرد خود در امور مالی دقت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha