سلامت نیوز : خواص دارویی سیر از قرون گذشته تاکنون شهره عام و خاص است. یافته های باستان شناسی نشان می دهند، سیر از بیش از 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح در آسیای مرکزی مصرف می شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ سیر که عضوی از خانواده پیاز است داروی درمان برونشیت، سرماخوردگی، آنفولانزا و سیاه سرفه بوده است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که استفاده از سیر در پزشکی مدرن احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروق را به شدت کاهش می دهد.  

مواد مغذی کلیدی به ازای هر 100 گرم کالری       98
پروتئین     

8 گرم
کربوهیدرات      

 16 گرم
پتاسیم     

 620 میلی گرم
روی      یک میلی گرم
کلسیم     

  19 میلی گرم
سلینیوم     2 میکرو گرم
آهن     

 2 میلی گرم
سدیم     

 4 میلی گرم
منیزم     

 25 میلی گرم  

بوی سیر

سیر تا زمانی که بریده و له نشود بویی ندارد، اما پس از خرد و له شدن ترکیب آنزیم آلیسین درون این گیاه در فرآیند هضم سبب ایجاد " آلیل متیل سولفید " می شود که تجزیه نشده و به همین شکل وارد جریان خون می‌شود. سپس از طریق سیستم گردش خون به ریه‌ها منتقل شده و در حفره ریه رها می‌گردد. همچنین این ماده از طریق غدد عرق در سطح پوست آزاد می‌شود. این ترکیبات سبب ایجاد بوی نامطبوع در دهان و سطح پوست می‌شوند.

میزان مصرف سیر
در هر وعده غذایی به طور متوسط می توان چند حبه سیر خورد. هر حبه سیر سرشار از ترکیبات گوگردی است که سبب از میان رفتن عفونت ها می شود. مصرف مرتب سیر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را کاهش دهد.

انتخاب و نگهداری

- بوته های بزرگ و سالم که پاره و سبز نشده اند را انتخاب کنید.
- بوته ها را در مکانی خشک که هوا جریان دارد و دور از سبزیجات دیگر است می توانید چند هفته نگه دارید.

آشپزی و غذا خوردن
برای پیشگیری از سوختن غذا می توان چند حبه سیر خرد شده به غذای آماده مصرف اضافه کرد. می توان چند حبه سیر را دو دقیقه جوشاند، پوست کند و درون گوشت گذاشت.

خواص درمانی
مصارف سنتی
در روم باستان، پزشکی به نام پلینی 61 بیمار را با استفاده از سیر درمان کرد. گیاه شناس بریتانیایی، نیکلاس کولپپر، باور داشت سیر، داروی همه بیماری ها است. سیر داروی ضد سرماخوردگی و تسهیل کننده گردش خون است. در طب سنتی از سیر خرد شده برای از میان بردن جوش ها استفاده می شود.از خاصیت ضد باکتری سیر دهه هاست که استفاده می شود. در جنگ جهانی اول، جراحان بر روی زخم ها سیر می مالیدند تا از عفونی شدن آنها جلوگیری کنند.

فواید ویژه
کلسترول خون بالا
با مصرف مرتب سیر می توان میزان کلسترول بد و چربی را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش داد. به نظر می رسد آنزیم آلیسین و سایر ترکیبات درون سیر سبب بهبود تندرستی بدن می شوند. دانشمندان دریافته اند بین مصرف مرتب سیر و کاهش چربی خون رابطه مستقیم وجود دارد. با افزودن سیر تازه به غذاها می توان از ابتلاء به بیماری های قلب و عروق پیشگیری کرد.

لخته شدن خون
ajone، یکی از موادی که پس از خرد شدن سیر از آن خارج می شود تاثیر زیادی در کاهش تشکیل لخته خون دارد. پس می توان گفت سیر دارویی طبیعی برای بیماران قلب و عروق است. نتایج مطالعه بر روی افرادی که در طول یک ماه سیر مصرف کرده اند نشان می دهد مکانیسم تشکیل لخته خون در آنها به شدت کاهش یافته است.

فشار خون بالا
مصرف پودر سیر و سیر تازه فشار خون را به شدت کاهش می دهد.

مسمومیت غذایی
سیر دشمن برخی از باکتری ها ( سالمونلا ) است که عامل ایجاد مسمومیت غذایی هستند.

عفونت های قارچی
سیر داروی ضد قارچ قدرتمندی است و در مقابله با عفونت های قارچی مانند کاندیدیازیس ( candidiasis  ) از داروهای شیمیایی موثرتر است.

عفونت های ویروسی
نتایج بررسی ها نشان داده سیر می تواند پارا آنفولانزا، هرپس سیمپکلس نوع 1 و آنفولانزای ویروس های ب را نابود کند.

سرطان معده

شواهد و قراین نشان می دهند مصرف مواد غذایی حاوی سیر احتمال ابتلاء به سرطان معده را به شدت کاهش می دهند. آنزیم آلیسین از تغییراتی که منجر به سرطانی شدن بافت های دیواره معده می شود جلوگیری می کند. همچنین سیر، باکتری helicobacter pylori که عامل ایجاد زخم معده و سرطانی شدن بافت های آن است را نابود می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha