سلامت نیوز : دو سال پیش مسئولان از کشف 20 میلیون لیتر الکل خبر دادند. این درحالی است که برخی کارشناسان از ورود سالانه 60 تا 80 میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به داخل کشور خبر می‌دهند و نگرانی خود را از ورود وسیع آن اعلام می‌کنند. اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از وجود 200 هزار معتاد به الکل در داخل کشور خبر داده است. همچنین برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه ده‌ها تن بر اثر استفاده از مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به نظر می‌رسد این آمار‌ها زمینه‌ساز ایجاد مراکز ترک اعتیاد برای الکلی‌ها در تهران شده باشد‌. همایون ‌هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور رسما از افزایش تعداد معتادان به الکل در کشور خبرداده و گفته است: با توجه به اینکه مصرف الکل طی سال‌های گذشته در کشور به‌ویژه در میان جوانان افزایش داشته است، ایجاد مراکز ترک الکل در اولویت برنامه‌های سازمان قرار گرفته و بر همین اساس مرکزی ویژه نیز ایجاد شده که البته هنوز به‌طور رسمی فعالیت آن آغاز نشده است اما به‌زودی شروع به فعالیت خواهد کرد. این موضوع با استقبال توأم با نگرانی برخی کارشناسان رو‌به‌رو شده است.

برخورد قضایی با مصرف الکل

در کنار برنامه‌های درمانی برای الکلی‌ها برخوردهای شدیدی نیز با برخی استفاده‌کنندگان از این مسکر به انجام رسیده است. ایسنا در این زمینه نوشته است؛ در خراسان‌رضوی حکم اعدام دو نفر که برای سومین‌بار به جرم استفاده از مسکرات دستگیر شده‌اند در دیوان‌عالی کشور به تائید رسیده است. حسن شریعتی، رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی با اعلام این خبر افزوده است: دو نفر که برای سومین‌بار مرتکب استفاده از مشروبات الکلی شده بودند و در دو مرتبه گذشته حد شرب خمر درمورد آنها اجرا شده بود، محکوم به اعدام شده‌‏اند به‌گونه‌ای که پس از تایید حکم در دیوان‌عالی کشور اکنون درحال فراهم کردن مقدمات اجرای حکم هستیم. مجازات نوشیدن مشروبات الکی در ایران، هشتاد ضربه شلاق است اما، در ماده ۱۷۹ قانون مجازات اسلامی ایران آمده‌ است که هرگاه کسی چند بار شرب مسکر کند و بعد ازهر بار حد بر او جاری شود، در مرتبه سوم کشته می‌شود؛ این قانون البته درایران به‌‌جز در چند مورد، کمتر به اجرا درآمده‌است. در این میان به‌نظر می‌رسد رویکرد در پیش گرفته شده قهری با این پدیده آن‌طور که انتظار می‌رفت، نتوانسته مانع از افزایش تعداد مسکرین در جامعه شود. برخی توجیه می‌کنند مشکلات زندگی آنقدر زیاد و تحمل آن سخت شده است که برای فراموش‌کردن آن برای ساعتی به مصرف الکل رو آورده‌ایم. الکل مانند موادمخدر به‌راحتی در دسترس همه افراد قرار دارد و می‌توان آن را تهیه کرد هرچند بهای آن بالاتر از موادمخدر است.

به‌جای درمان، پیشگیری کنید

در این میان به گفته برخی کارشناسان و مددکاران اجتماعی، با وجود سازمان‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی و افزایش آگاهی‌های عمومی، افزایش مصرف الکل به‌دلیل وجود معلول‌هایی در جامعه است که تا زمان برطرف نشدن آنها، فعالیت‌های درمانی نخواهد توانست جامعه را از شدت ابتلا به آن مصون کند. مصطفی اقلیما طرح سازمان بهزیستی در ایجاد مراکز ترک اعتیاد الکل را در تهران اقدام مناسب ولی ناکافی می‌داند و به آرمان می‌گوید: سازمان بهزیستی به‌دلیل وسعت برنامه‌ها و وظایف محوله با کمبود منابع مالی برای نظارت دقیق و اجرای کامل برنامه‌های مرتبط با این بخش رو‌به‌رو است و برای درمان افراد معتاد به الکل اعتباری در اختیار ندارد و می‌طلبد در اینباره با برنامه و استفاده ازظرفیت‌های تمامی بخش‌ها فعال شود.

او معتقد است: بسیاری از کسانی که به استفاده از الکل و مسکرات روی می‌آورند، کسانی هستند که برای فرار از بار مشکلات زندگی و رسیدن به آرامش و گاه برای دادن شخصیت به خود از این ماده استفاده می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد بیش از95 درصد استعمال‌کنندگان مشروبات الکلی صرفا به‌دلیل شرایط اجتماعی به مصرف آن روی آورده و بیماری اعتیاد به این ماده را ندارند. به گفته این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تا زمانی که نگاه در رفع مشکلاتی مانند اعتیاد و الکل و نیز سایر ناهنجاری‌ها درمان محور و نه براساس پیشگیری باشد، هزینه‌هایی که در این زمینه به انجام می‌رسد نخواهد توانست پاسخگوی مشکلات باشد و از این‌رو، باید با شناخت جامع و کامل از علل و عوامل ایجاد چنین مشکلاتی، نسبت به خشکاندن ریشه‌های مشکل اقدام و درنهایت اقدام لازم را برای درمان آغاز کرد. این مددکار اجتماعی عملکرد ضعیف مراکز ترک اعتیاد را یکی از نشانه‌های ضعف دستگاه‌های دولتی در جلوگیری از شیوع معضل اعتیاد می‌داند و می‌گوید: سال‌هاست که مراکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد و در آیین‌نامه‌های آن تاکید شده است که این مراکز باید دارای یک روانپزشک، مددکار اجتماعی و متخصصان مربوطه برای تکمیل زنجیره درمان معتاد باشند ولی، پس ازصدور مجوز برای این مراکز موضوعی که مورد کم‌توجهی است رسیدگی به مشکلاتی است که سبب شده فرد به دامن اعتیاد بیفتد و به این دلیل نتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

اقلیما با انتقاد از عملکرد مراکز ترک اعتیاد در کشور این مراکز را ناموفق می‌داند و تصریح می‌کند: درصورتی که از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد در کاهش گسترش مصرف الکل و اعتیاد به این ماده استفاده نشود، مراکز ترک اعتیاد الکل نیز به سرنوشت مراکز ترک اعتیاد دچار خواهند شد و کارایی خویش را از دست می‌دهند. با وجود همه اظهارنظرها آنچه به‌نظر بدیهی است آن است که گرایش به مصرف الکل در جامعه دیده می‌شود و همه اقشار جامعه در هر سن و سال و فرهنگی را در بر گرفته است که استمرار این وضعیت و مصرف روزانه آن از سوی افراد می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات جدی‌تر در حوزه اجتماعی، در آینده‌ای نه چندان دور هزینه‌های درمانی و روانی جامعه را افزایش داده و جامعه را به سمت مشکلاتی تازه هدایت کند که برای پیشگیری از آن فرهنگ‌سازی و پیشگیری تنها راهکاری است که می‌توان مورد توجه قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha