یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10206

در تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)،‌ این سازمان اعلام كرد كه پیشرفت در زمینه تشخیص و كنترل بیماری سل به كندی صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، در این گزارش تحت عنوان «كنترل جهانی سل 2008» كه به تازگی منتشر شده، آمده است كه سرعت پیشرفت برای كنترل همه گیری بیماری سل در سال 2006 به عنوان آخرین سال با اطلاعات موجود در این زمینه كند بود.

هم چنین اطلاعات جدید مستند نشان می‌دهد كه در زمینه تشخیص و شناسایی بیماران مبتلا به سل نیز این روند كند وجود داشته است.

آمارها حاكی از آن است كه بین سالهای 2001 تا 2005 متوسط نرخ تشخیص موارد ابتلا به سل تا سقف 6 درصد در سال رو به افزایش است، اما بین سالهای 2005 و 2006 افزایش این نرخ به نیمه رسیده و به 3 درصد تقلیل یافت.

علت این كندی پیشرفت آن بوده كه برخی از برنامه‌های ملی كه طی پنج سال اول چنین روند سریعی داشته‌اند نتوانستند با همین سرعت در سال 2006 ادامه دهند. به علاوه در بیشتر كشورهای آفریقایی هیچ افزایشی در تشخیص موارد ابتلا به سل از طریق برنامه‌های ملی وجود نداشته است.

بخش دیگری از مطالعات نیز نشان داده است كه بسیاری از بیماران توسط ارائه كننده خدمات درمانی خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی و انجمنی تحت درمان قرار می‌گیرند و بنابراین جای تشخیص این بیماران در برنامه‌های عمومی خالی می‌ماند.

دكتر مارگارت چان، ‌دبیر كل سازمان جهانی بهداشت در این باره خاطرنشان كرد: ما وارد عصر تازه‌ای شده‌ایم. برای پیشرفت كردن ابتدا برنامه‌های عمومی باید هر چه بیشتر تقویت شوند. در مرحله دوم ما باید به طور كامل پتانسیل سایر ارائه كنندگان خدمات مراقبتی بهداشتی را برآورد كنیم.

تهیه فهرست این مراكز دیگر خدمات مراقبتی كه با برنامه‌های ملی مشاركت می‌كنند به میزان چشمگیری بر نرخ تشخیص و درمان افراد نیازمند به معالجه خواهد افزود.

این گزارش دوازدهمین گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت در زمینه كنترل جهانی سل بوده و بر اساس اطلاعات ارائه شده به سازمان جهانی بهداشت از سوی 202 كشور و قلمرو مختلف تهیه و تنظیم شده است.

آمارها نشان می‌دهد كه در سال 2006 تعداد مبتلایان جدید به بیماری سل 2/9 میلیون بوده كه از این تعداد 700 هزار نفر مبتلا به ایدز و 500 هزار بیمار نیز دچار مقاومت دارویی چند گانه به سل بوده‌اند.

هم چنین بر اساس این محاسبات، 5/1 میلیون نفر در سال 2006 در اثر ابتلا به سل جان خود را از دست داده‌اند. به علاوه 200 هزار تن دیگر كه آلوده به ویروس اچ آی وی بودند در اثر بیماری سل توام با ایدز تلف شدند.

در گزارش جدید بر دو جنبه از همه گیری سل كه می‌توانند روند پیشرفت مقابله با این بیماری را كند كنند و در واقع موانعی بر سر راه پیشرفت در زمینه مبارزه با سل هستند، تاكید شده است. نخستین جنبه مقاومت چند دارویی میكروب سل است كه طبق گزارش ماه گذشته سازمان جهانی بهداشت به بیشترین حدی كه تاكنون ثبت شده، رسیده است. اما تا این تاریخ واكنش در برابر همه گیری این بیماری نامناسب بوده است.

با توجه به آزمایشگاه و ظرفیت درمانی محدود، كشورها پیش بینی می‌كنند كه در سال 2008 خدمات درمانی را فقط برای 10 درصد از افراد دچار مقاومت چند دارویی در سراسر جهان ارائه كنند.

تهدید دوم برای پیشرفت مداوم تركیب كشنده سل و ویروس ایدز است كه به همه گیری سل در بسیاری از بخش‌های جهان بویژه در آفریقا دامن می‌زند.

با وجودی كه تركیب سل / ایدز چالش بزرگی است، برخی در زمینه مقابله با این همه گیری دو گانه رو به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هستند.

تقریبا 700 هزار بیمار مبتلا به سل در سال 2006 آلوده به ویروس اچ آی وی بوده‌اند كه این تعداد در سال 2002 برابر با 22 هزار نفر بوده است – نشانه‌ای از پیشرفت در تشخیص بیماران كه البته هنوز بسیار دورتر از هدف 6/1 میلیون در سال 2006 بوده كه در برنامه جهانی توقف سل بین سالهای 2006 تا 2015 تعیین شده بود.


بررسی‌ها نشان می‌دهد كه 3 كشور آفریقایی شامل روآندا، مالاوی و كنیا بالاترین نرخ آزمایش ایدز را در مراكز مراقبت بهداشتی سل در سال 2006 داشته‌اند كه این نرخ در سه كشور نامبرده به ترتیب 76 درصد،‌64 درصد و 60 درصد بوده است.

دكتر پیتر پایوت، رییس اجرایی دفتر برنامه مشترك ایدز سازمان ملل در این رابطه اظهار داشت: گزارش فوق به ما نشان می‌دهد كه از ایجاد فرصت دسترسی جهانی به امكان پیشگیری، تشخیص، درمان و خدمات مراقبتی با كیفیت عالی برای افراد آلوده به اچ آی‌ وی و میكروب سل فاصله زیادی داریم و بسیار دور هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: البته پیشرفت آشكاری در این زمینه صورت گرفته اما همه ما باید برای ایجاد رویكردی مشترك در راستای كاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به سل در میان افراد آلوده به ویروس ایدز بیشتر تلاش كنیم.

در این گزارش هم چنین مدارك مستندی دال بر كمبود بودجه در این زمینه ارائه شده است. به رغم افزایش منابع بویژه از سوی صندوق جهانی و برخی از كشورهای با درآمد متوسط، بودجه‌هایی كه برای مقابله با بیماری سل در نظر گرفته شده پیش بینی می‌شود كه در سال 2008 تقریبا در تمام كشورهایی كه بار زیادی را از این بیماری متحمل می‌شوند، به پایان برسد.


90 كشور كه در آنها 91 درصد كل موارد ابتلا به سل در جهان رخ می‌دهد، اطلاعات مالی كاملی را برای این گزارش اخیر سازمان ملل ارائه كرده‌اند.

برای پاسخگویی به اهداف 2008 در «طرح جهانی توقف سل» كمبود بودجه برای این 90 كشور حدود یك میلیارد دلار آمریكا برآورد و اعلام شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha