کارشناسان معتقدند؛ استفاده از کفش‌های تنگ و نوک باریک احتمال بروز انحراف ‏شست پا (هالوکس والگوس) را افزایش می‌دهد.‏

دکتر « پیمان میرشاه ولد » متخصص ارتوپدی و جراح در گفت وگو با ایسنا گفت: هالوکس ‏والگوس عبارت است از انحراف شست پا به سمت خارج به صورتی که شست پا به ‏انگشت کناری خود فشار آورده و می‌تواند در زیر آن قرار گیرد.

دکتر میرشاه ولد با اشاره به این که این بیماری به دو دلیل از نظر ظاهری و یا به علت آرتروزی که بروز می‌کند، می‌تواند برای بیمار مشکل ‏ساز باشد؛ افزود: علل ‏بروز هالوکس والگوس به درستی مشخص نشده است اما می‌توان عامل ارث و محیط ‏را در بروز آن موثر دانست. همچنین پوشیدن کفش تنگ و نوک باریک می‌تواند ‏در بروز این بیماری موثر باشد.

دکتر میرشاه ولد ادامه داد: علت بروز آرتروز در این بیماری، انحراف محور حرکتی ‏شست است که موجب فشار نامتقارن به سمت غضروفی مفصل می‌باشد.

وی در خصوص علایم هالوکس والگوس افزود: انحراف ظاهری خود شست به ‏سمت خارج، برجستگی کناری شست به سمت داخل، پهن شدن سرپا و جلوی پا، ‏دردناک بودن مفصل شست پا و انگشت کناری هنگام راه رفتن همچنین قرمزی ‏مفصل شست پا و ناحیه برجستگی آن از علایم این بیماری به شمار می رود.

این متخصص ارتوپدی درباره درمان این بیماری افزود: در موارد خفیف می‌توان از شست‎ ‎بندهای مخصوص هالوکس والگوس استفاده كرد که استفاده این وسیله به خصوص ‏در کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. در موارد شدید اصلاح هالوکس والگوس با کمک جراحی صورت می‌پذیرد برای ‏بررسی شدت هالوکس والگوس لازم است عکس رادیوگرافی از پا در وضعیت ‏ایستاده گرفته شود تا زوایای شست پا تعیین شود.

وی افزود: در مواردی که این زوایا از شدت بیشتری برخوردار باشد، عمل سنگین‌‏تری در بر خواهد داشت، به همین دلیل بعد از جراحی در بعضی موارد گچ گرفته می‌‏شود و گاهی بدون گچ بانداژ می‌شود.‏

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha