سلامت نیوز : یک متخصص خون و سرطان گفت: 70 میلیون ایرانی سرطان را نمی‌شناسند ‌یا آن را با پدیده‌های خرافاتی و ترسناک به یاد می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترعبدالرحیم حزینی هماتولوژیست و انکولوژیست در همایش «مراقبت‌های تسکینی و چالش‌های پیش‌رو»، اظهار کرد: برای طی کردن روند بهبود سرطان چهار عامل نقش تعیین کننده دارند که عبارتند از پیشگیری، غربالگری زودرس، درمان به موقع و استفاده از طب تسکینی برای فرد بیمار.

وی ادامه داد: سرطان درمان پذیر است در صورتی که زود تشخیص داده و خوب درمان شود. متاسفانه در هیچ جای دنیا این روند موفقیت آمیز انجام نشده است چون هنوز هم 50 درصد بیماران سرطانی در دنیا فوت می‌کنند.

این هماتولوژیست و انکولوژیست در تعریف طب تسکینی تصریح کرد: این طب مراقبت‌های پزشکی تخصصی است که برای بیماران وخیم و جدی بکار برده و موجب کاهش علایم، درد و استرس‌های ناشی از بیماری فرد می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی این طب بهبود کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی است تا جایی که تمام مسایل جانبی بیمار و خانواده بر دوش طب تسکینی قرار داده شده است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه طب تسکینی در همه مراحل بیماری‌هایی مانند سرطان جایگاه خود را پیدا کرده است اما متاسفانه تاکنون در ایران به طب تسکینی اصلاً توجه نشده است در حالی که کشورهای غربی دریافته‌اند که اگر به بعد انسانی سرطان اهمیت داده نشود نتایج مطلوب درمان بدست نخواهد آمد در نتیجه درمان با طب تسکینی کامل‌تر می‌شود.

این نخبه علمی کشور با اشاره به اینکه نباید سرطان یک عامل کشنده تلقی شود، گفت: 70 میلیون ایرانی سرطان را نمی‌شناسند و یا آن را با پدیده‌های خرافاتی و ترسناک به یاد می‌آورند در صورتی که نباید سرطان بزرگ جلوه شود.

وی در ادامه افزود: شعار انجمن مبارزه با سرطان آمریکا بدین معنی است که "سرطان را کوچک کرده و هرچه می‌توانید آن را از ذهنتان دور کنید".

جلوگیری از هزینه‌های زیاد و ازدحام با طب تسکینی

این متخصص خون و سرطان اظهار کرد: بایستی عادت کنیم بیمارانی را که مقاوم به درمان شده و یا به انتهای درمان رسیده‌اند به مطب، اورژانس و یا بیمارستان مراجعه نکنند بلکه برای مراقبت های ساده جهت این بیماران از طب تسکینی استفاده شود که هم هزینه‌های بیمار را کاهش می‌دهد و هم از ازدحام جلوگیری خواهد کرد.

وی به نقش متخصص طب تسکینی اشاره کرد و گفت: اداره کردن روح، روان و جسم بیمار، مدیریت کردن بیماری وی(اعم از بیماری سرطان، نارسایی قلبی و ...)، توجیه کردن بیمار و بستگان وی و ایجاد پل ارتباطی بین بیمار و پزشک معالج درمانی او از جمله این وظایف است.

وی به ارگان‌های طب تسکینی نیز اشاره و اظهار کرد: مدیریت بیماری فرد مبتلا، حمایت و هدایت بیمار و بستگانش، رعایت حقوق اولیه بیمار، بالا بردن کیفیت زندگی بیماران، کاهش بستری‌های غیرضروری بیماران و کاهش فرسودگی شغلی پزشک، پرستار و سایر پرسنل بیمارستانی از مزایای استفاده از طب تسکینی است.

ایجاد سرویس دهی 24 ساعته به بیماران

وی همچنین گفت: طب تسکینی سرویس دهی 24 ساعته به بیمار را ارایه می کند، البته این مقوله تاکنون در ایران اجرا نشده است اما یکی از بزرگترین محاسن این سرویس کاسته شدن حجم مراجعات به اورژانس و در نتیجه کمک به نظام سلامت است.

این متخصص خون و سرطان بیان کرد: تحقیقات در آمریکا نشان داده است که 40 درصد هزینه‌های هر فرد سرطانی در ماه‌های آخر درمان صرف می‌شود که با پیاده سازی طب تسکینی 70 درصد این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

حزینی در پایان خاطرنشان کرد: مراقبت معنوی از مهمترین جنبه‌های طب تسکینی به شمار می‌رود که بایستی در ایران نیز به آن پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha