سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صریحاً تأکید فرمودند دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند پول بیت‌المال برای اینکه (رشد) نسل متوقف شود، هزینه شود.

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با فارس گفت: مسئله جمعیت در جهان امروز یکی از شاخصهای مهم قدرت کشورهاست و وضعیت کشورهایی مثل چین و هندوستان گوای بارز این رویکرد است و به روشنی می‌بینیم که جمعیت بالای این کشورها باعث شده است که در دنیا حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند و خیلی کارهای بزرگی هم انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در اسلام هیچ وقت توصیه نشده است که جمعیت کاهش پیدا کند، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی نیز بعد از انقلاب این بود که جمعیت ایران که حدود 30 میلیون نفر بود طی سالهای پس از انقلاب رشد چشمیگری پیدا کرد و کارهایی بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: البته در برهه هایی در دولت حرفهایی زده شد و طرحهایی را بردند و در مجلس وقت تصویب کردند که مقام معظم رهبری هم در سفری که به خراسان شمالی داشتند، در این مورد صحبت فرمودند. باید از سال 70 در مورد سیاستهای جمعیت کشور تجدید نظر می‌شد تا ما با مشکل امروز تحدید نسل مواجه نشویم اما متأسفانه این اتفاق در زمان مناسب رخ نداد.

شهریاری گفت: با این وضعیت اکنون در خطر تحدید نسل قرار داریم. جمعیت کشور ما در چند دهه آینده اگر با این روند پیش برود با رشد منفی جمعیت مواجه می‌شویم و کشوری خواهیم داشت که درصد قابل توجهی از جمعیت آن سالمند خواهند بود و نیروی جوان و مولد کشور کاهش پیدا می‌کند. همان بلایی که در کشورهای اروپایی رخ داد و امروز مجبورند نیروی کار مهاجر وارد کنند، تا بتوانند چرخ اقتصادشان را بچرخانند، گریبان ما را هم خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ قطعاً اگر ما از هم اکنون به فکر چاره نیفتیم به همان سرنوشت دچار می‌شویم،‌البته کارهایی که می‌کنیم و تصمیماتی که می‌گیریم چون زمان گذشته است، زمان می‌برد تا نتایج آن آشکار شود و این طور نیست که نتایج تصمیم امروز ما ظرف 3 یا 4 سال آینده مشخص شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه در دولت احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحثهای زیادی شد و افراد زیادی در این زمینه تحقیق و بررسی کردند که البته مقام معظم رهبری فرمودند بهتر است این طرح در مجلس تصویب شود که قانون بشود.

شهریاری گفت: ما در این زمینه طی دو سال گذشته در مجلس یک طرح مفصل که 50 ماده دارد، تنظیم کردیم و مجدداً یک کار مشترک با کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم و مسائلی که نظر می‌رسید اصلاح شد. یکی از دغدغه های جدی همیشه این بود که به بهانه مسائل بهداشتی که متأسفانه گاهی وجود دارد، کاری نکنیم که همان اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داد، دوباره تکرار شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد:‌ اکنون منتظریم که این طرح به صحن علنی مجلس بیاید، چون یک مجموعه کارهایی باید انجام شود. البته خیلی به صورت دستوری و با قانون و آیین نامه نمی‌توان به این اهداف رسید، نیاز به کار فرهنگی داریم باید به صورت جدی علاوه بر دولت،افراد فرهیخته جامعه، علما، روحانیت، نخبگان و روشنفکران جامعه نیز وارد میدان شوند.

وی گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا این خطری که نسل ما را تهدید می‌کند از بین برود، ما در جلسه‌ای که با همکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری بودیم، شاهد مطالب مهمی بودیم که ایشان در این زمینه فرمودند و متأسفانه این فرمایشات مهم مورد توجه قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند که « از آن طرف هم مسئله عقیم سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود، دستگاههای دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود».

شهریاری گفت:‌ این یک دستور بسیار جدی، جامع و ایده آلی است که ایشان فرمودند،دستگاههای دولتی نباید از بیت المال در جهتی هزینه کنند که رشد نسل کاهش پیدا کند یا مشکلاتی به هر دلیلی در این زمینه به وجود بیاید اما گاهی متأسفانه مسائل بهداشتی را در این زمینه بهانه می‌کنند.

وی اضافه کرد: قطعاً همه به فکر سلامت مادر و کودک هستند،‌همه به سلامت خانم ها توجه دارند، بیشتر از همه هم خود مقام معظم رهبری نسبت سلامت زنان و نسل آینده توجه دارند ولی این نباید بهانه شود که اهداف خودمان را در لابه لا و در پوشش این حرفها پیدا کنیم. باید همه حواسمان باشد که موضوع رشد جمعیت مورد غفلت قرار نگیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ طرحی که در مجلس برای رشد جمعیت تهیه شده یک طرح جامع است که ابعاد مختلف این موضوع را پوشش می‌دهد، در زمان حاضر تنها کاری که برای زنان انجام می دهیم،9 ماه مرخصی پس از زایمان است در حالی که کافی نیست، این طرح که همه ابعاد را پوشش می‌دهد به زودی و بعد از تصویب بودجه سال آینده، با امضای 50 نماینده به صحن علنی می‌آید و به طور جدی دنبال می‌شود تا به تصویب نهایی برسد.

وی افزود:‌ افراد متأهل، خانواده ها و به خصوص زنان نباید هیچ دغدغه ای برای فرزندآوری و تربیت فرزند داشته باشند. باید شرایطی را فراهم کنیم که زنان با فراغ بال و در آرامش کامل بتوانند فرزند آوری داشته باشند و به خصوص برای تربیت نسل سالم در آینده به تربیت کودکان تا 6سالگی باید توجه بیشتری شود زیرا هر چه توان و هوش در کودکان هست حاصل تربیت آنها تا 6 سالگی است و آموزشهای بعدی حداکثر 10 تا 12 درصد در افزایش ضریب هوشی انسان تأثیر دارد.

وی ادامه داد: باید دغدغه مادران را برای تربیت فرزند از بین ببریم، این کار نیازمند منابع مالی لازم است که حتماً مجلس در این مورد زمینه لازم را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha