سلامت نیوز : رییس دومین کنگره ملی آموزش به بیمار بر لزوم ورود مبحث "آموزش بیمار در نظام سلامت" تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عبدالرحمان رستمیان در نشستی خبری با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی آموزش بیمار از هفدهم تا بیستم دی ماه در مرکز همایش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفت: هدف از برگزاری این کنگره آن است که آموزش به بیمار را در نظام سلامت کشور نهادینه کنیم.

وی با اشاره به شواهد تحقیقاتی افزود: آموزش به بیمار به ویژه بیماران مزمن نقشی اساسی در کاهش هزینه‌ها و اثربخشی درمان دارد. در مجموع آموزش به بیمار امری هزینه‌ - اثربخش است. از طرف دیگر این مقوله جزو حق و حقوق بیمار است و باید در نظام سلامت پیاده شود.

رستمیان ادامه داد: باید فرآیند آموزش به بیمار را در تمام قسمت‌های نظام سلامت بکار بگیریم. به عنوان مثال در اعتباربخشی بیمارستان‌ها، قسمتی را در زمینه آموزش به بیمار در نظر گرفته‌اند. هر چند این موضوع ارزشمند است. اما باید بیشتر به آن توجه شود. در برخی کشورها مرکز تحقیقات آموزش به بیمار راه‌اندازی شده و کریکلوم آموزشی این مقوله طراحی شده است. در ایران نیز برخی بخش‌ها‌ به این مقوله وارد شده‌اند اما لازم است بیشتر در این زمینه کار شود.

وی بر لزوم اهمیت آموزش به بیمار در زمان قبل، حین و پس از بستری، ادامه داد: برای مطب‌ها و کلینیک‌ها نیز می‌توان مقوله آموزش بیمار را طراحی کرد. در مجموع از هر فرصتی باید برای آموزش بیمار استفاده کرد تا یک بیمار توانمند داشته باشیم که آگاهی داشته باشد و بتواند مسئولانه در مقابل بیماری‌اش عمل کند.

رییس دومین کنگره ملی آموزش به بیمار افزود: آموزش به بیمار نوعی سرمایه‌گذاری است و برگزاری این کنگره جهت تشویق و تقویت این موضوع است. رسانه‌ها جایگاه بزرگی در زمینه شناساندن اهمیت آموزش به بیمار دارند.

وی در این باره ادامه داد: برخورداری بیمار از اطلاعات تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، مدیریت استرس، اطلاعات دارویی و ... بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت برخورداری از اطلاعات کافی، می‌تواند از درمانی اثربخش برخوردار باشد.

رستمیان در عین حال بر لزوم در اختیار داشتن متریال‌های آموزش به بیمار به زبان ساده تاکید کرد و گفت: هر چند برخی از انجمن‌های علمی تخصصی در این زمینه وارد شده‌اند، اما لازم است تمام انجمن‌های علمی تخصصی این موضوع را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha