سلامت نیوز : یکی از چالش‌های بیماران دیابتی تزریق روزانه انسولین است و همین امر دانشمندان حوزه پزشکی را برآن‌داشته تا به دنبال جایگزین کردن انسولین تزریقی با نوع خوراکی آن باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان در بررسی‌های آزمایشگاهی اخیر موفق به استفاده از انسولین خوراکی به جای نوع تزریقی آن در موش‌ها شده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج این آزمایش‌ها روش فوق برای انسان‌ها نیز قابل استفاده خواهد بود.

هم‌اکنون نزدیک به 350 میلیون نفر در جهان از بیماری دیابت رنج می‌برند که طبق پیش‌بینی‌ها تعداد مبتلایان به این بیماری تا سال 2030 میلادی به بیش از 500 میلیون نفر می‌رسد. همچنین در حالی که در شایع‌ترین نوع این بیماری یعنی دیابت نوع دوم معمولا به تزریق انسولین نیازی نیست تقریبا یک چهارم تمام مبتلایان به دیابت به تزریق انسولین نیاز دارند.

به گفته کارشناسان، مصرف قرص انسولین علاوه بر آن که به راحتی قابل استفاده است به بیماران اجازه می‌دهد تا پیش از پیشرفت بیماری مصرف آن را آغاز کنند و از مشکلات ناشی از این بیماری همچون نابینایی و نقص عضو در امان بمانند.

ایده تولید قرص انسولین از دهه 1930 میلادی مطرح شده اما مشکلات تهیه آن بسیار است. در واقع انسولین یک پروتئین است که در اثر تماس با آنزیم معده به سرعت از بین می‌رود. همچنین در صورتی که انسولین بدون آسیب دیدن از معده عبور کند، مولکول بسیار بزرگی است که در جریان خون جذب می‌شود.

«سانیوگ جین» و گروهی از همکارانش در موسسه ملی تحقیقات و آموزش دارویی هند از سال‌ها پیش در تلاش برای تولید قرص انسولین بودند که در سال 2012 میلادی در اولین اقدام موفق خود به ترکیبی دست یافتند که توانست سطح قندخون در موش‌ها را کنترل کند اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها امکان تولید آن فراهم نشد.

این گروه تحقیقاتی در آخرین بررسی‌های خود شیوه‌ ارزان‌تر و مطمئن‌تری را برای تامین انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی شناسایی کرده‌اند. در این روش برای تولید انسولین‌ از لیپیدهایی استفاده شده که تولید آن‌ها ارزان است و همچنین از انسولین در برابر آنزیم‌های تجزیه‌کننده آن در معده محافظت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha