یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10210

وزیر بهداشت در مراسم افتتاح بانك ایده سلامت اولین پرسش ملی نظام سلامت را با عنوان چه روشی را برای افزایش مشاركت مردم در بهبود خدمات سلامت در مراكز خیریه و غیر دولتی پیشنهاد می كنید، مطرح كرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی امروز در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و در مراسم افتتاح بانك ایده سلامت، افزود: نظام سلامت با مشكلات متعددی مواجه است كه بر اساس بار بیماریها می توان این مشكلات را دسته‌بندی كرد و با فعالیتهای نوآورانه برای حل این مشكلات چاره اندیشی كرد.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقاتی كه در مورد بار بیماریها در ایران انجام شده است و كتاب آن نیز به تازگی منتشر شده است 35درصد بار بیماریها در كشور به عوامل خطرسازی بستگی دارد كه قابل پیشگیری هستند و اگر ما بتوانیم با مداخلات علمی این 35 درصد عوامل خطرساز را كنترل كنیم هم به بهبود سلامت جامعه كمك كرده‌ایم و هم از هزینه‌هایی كه این بیماری‌ها به كشور تحمیل می‌كنند می كاهیم.
وی افزود: برای پیدا كردن این راهكارها نباید صرفاً به كپی برداری از روش‌های سایر كشورها بپردازیم بلكه باید راه حل‌های بومی را برای آنها پیدا كنیم و نباید اوج آمال ما رسیدن به وضعیت كشورهایی مانند آمریكا و انگلیس باشد، هر كشوری راه حل‌های خاص خودش را دارد و ما باید راه حل متناسب با فرهنگ بومی خودمان را داشته باشیم.
وی گفت: پیدا كردن راه حل‌های بومی برای مشكلات كشور كار بزرگی است كه نه یك وظیفه اداری بلكه یك وظیفه انسانی، شرعی و اجتماعی است و همه افرادی كه می‌توانند در این عرصه كار كنند و از جمله ما مسئولان باید برای پیدا كردن این راه حل ها و اجرای آنها بكوشیم.
وزیر بهداشت افزود: قرن 19 میلادی قرن توجه به بهداشت فردی در حوزه سلامت بود، اوایل قرن بیستم این نگرش به طبی سازی خدمات سلامت تغییر كرد و در اواخر این قرن دوباره نگرش به سمت بهداشت تغییر كرد اما این بار مفهوم بهداشت فراتر رفت و سلامت نه فقط فقدان بیماری بلكه برخورداری از آرامش و اطمینان جسمی، روحی، اجتماعی و اعتقادی تعریف شد.
وی گفت: اكنون می‌دانیم كه ارتقای سلامت مردم فقط با بیمارستان سازی میسر نمی‌شود بلكه به جای آن باید به بهداشت عمومی و ارتقای فرهنگ سلامت بین مردم بپردازیم و این شاقولی است كه می‌تواند معیار ارزیابی برنامه های سلامت باشد در واقع سلامت محور شدن جامعه و گسترش این فرهنگ باید در دستور كار قرار گیرد و در سال نوآوری و شكوفایی نیازمند همفكری انسانهای صاحبنظر هستیم.
باقری لنكرانی ادامه داد: برای رفع مشكلات نظام سلامت و نوآوری در این عرصه باید مسائل و نقاط بحران آن را به درستی بشناسیم و نوآوری هدفمند داشته باشم.
وی گفت: وزارت بهداشت نیز برای جلب مشاركت نخبگان و مردم در این عرصه برنامه های متعددی دارد از جمله اینكه از نظرات 600 نفر صاحبنظر در شورای سیاستگذاری سلامت استفاده شده است همچنین با بازنگری در آیین نامه ارتقای نخبگان و اصلاح ماده 2 آن ترتیبی اتخاد شده است كه هر فرد با نوآوری حتی بتواند همه 15 امتیاز ارتقا را كسب كند در حالی كه در گذشته نوآوری فقط 2 امتیاز از 15 امتیاز را داشت.
وی افزود: این تغییر تشویقی است برای حضور بیشتر نخبگان در حل مشكلات نظام سلامت كه پس از فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 87 به عنوان سال نوآوری و شكوفایی به تصویب وزارت بهداشت رسید.
در این مراسم حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز انتقال تكنولوژی به كشور به جای اجرای تكنولوژیهای خارجی در كشور را خواستار شد تا از مرحله كپی برداری به مرحله خودباوری و خود اتكایی برسیم و تاكید كرد در این زمینه نیازمند اصلاح قوانین به خصوص قانون حفظ مالكیت معنوی هستیم كه مجلس باید در این زمینه وارد عمل شود.
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی نیز در این مراسم در مورد نخستین بانك ایده سلامت توضیحاتی داد و گفت: این سایت برای اولین فضای ‌آزاد برای ثبت ایده‌های سلامت و استفاده از آنها در رفع مشكلات با حفظ حقوق مالكیت معنوی برای صاحبان آن طراحی شده است.
آدرس بانك ایده سلامت، www.healthideabank.ir است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha