سلامت نیوز : دگزامتازون نه تنها باعث افزایش حجم عضلات و توان ورزشكاران نمی شوند بلكه برعكس باعث افزایش تجزیه عضلات، كاهش توده عضلانی و ضعف آن می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سارا خوش سرور کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با بیان این مطلب اظهار داشت: با مصرف این دارو امكان پارگی و آسیب دیدن تاندون ها در ورزشكاران هنگام انجام حركات ورزشی به شدت افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه دگزامتازون جزء قویترین كورتون ها و شایعترین داروی تجویزی در كل نسخ دارویی كشور است، گفت: مسئولین وزارت بهداشت معتقدند این میزان تجویز دگزامتازون با جمعیت كشور و وضعیت اپیدمولوژیك بیماری همخوانی ندارد و مصرف خودسرانه كورتون ها بدون تجویز پزشك متخصص، می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد .

خوش سرور افزود: بیشترین موارد سوء مصرف كورتون ها به صورت موضعی مانند كلوبتازول، بتامتازون و فلوئوسینولون به عنوان ضدلك و روشن كننده و  به شکل قرص برای افزایش وزن بدن می باشد.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با بیان اینکه بدون تجویز پزشک نباید مقدار مصرف دگزامتازون را کم و زیاد و یا قطع کرد، تصریح کرد: قطع مصرف ناگهانی دارو می تواند باعث كاهش اشتها، ناراحتی معده، استفراغ، گیجی و حواس پرتی، سردرد، تب و درد مفاصل و ماهیچه ها، پوسته ریزی و كاهش وزن در بیمار شود.

خوش سرور ادامه داد: در صورت مصرف دارو به صورت طولانی مدت، پزشك معالج حتماً مصرف آن را به تدریج برای شما كاهش خواهد داد تا زمانی كه مقادیر مصرف (دوز دارو) كاملاً با بدن سازگار شود.

وی یادآور شد: بیمار باید قبل از مصرف دگزامتازون در صورت داشتن حساسیت به دگزامتازون، آسپرین یا هر داروی دیگر، مبتلا بودن به انواع بیماری ها، مصرف دارو های رقیق کننده خون، انجام اعمال جراحی و سابقه هر گونه زخم (زخم گوارشی و زخم های باز) پزشک خود را مطلع کند.

خوش سرور با اشاره به محدودیت رژیم غذایی هنگام مصرف این دارو یادآور شد: بیمار در هنگام مصرف دارو باید یك رژیم كم سدیم، كم نمك، سرشار از پتاسیم و یا پروتئین داشته باشد و یا در صورت ابتلاء به ناراحتی معده دارو را با غذا یا شیر مصرف کند.

وی تاکید کرد: در صورت فراموش كردن یك نوبت از دارو به شرط آنكه فاصله زیادی تا زمان مصرف نوبت بعدی از دارو وجود داشته باشد آن نوبت به محض یاد آوری، مصرف شود و در غیر این صورت تنها نوبت دوم مصرف شود.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم اظهار داشت: در هر حال ممكن است بر حسب صلاح دید پزشك متخصص، نیاز باشد درمان با كورتون ها به طور طولانی مدت یا با دوز بالا صورت پذیرد. در این صورت مصرف این دارو ها با كنترل وضعیت بیمار از لحاظ عوارض جانبی و در نظر گرفتن موارد احتیاط، بلامانع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha