سلامت نیوز : سخنان رئیس جمهور در دیدار وزیر و معاونین و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش یزشکی را می توان نقطه عطف‌ در نگاه به بخش سلامت جامعه دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ در این دیدار ریاست جمهوری نکاتی را اشاره کردند که امید به بهبود وضعیت سلامت را در جامعه افزایش می‌دهد.

یکی از نکات مهمی که دکتر روحانی در این دیدار مطرح کردند این بود که  تأمین سلامت و عدالت در سلامت از اولویتهای جدی دولت تدبیر و امید است همچنین  وضع کنونی سهم مردم در پرداخت هزینه درمان را قابل قبول ندانستند  و خواستار  اقدامی جدی در تخصیص منابع عمومی برای کاهش هزینه مردم در بخش درمان شدند.

این نگاه ریاست جمهوری به سلامت نشان میدهد که عزمی جدی در دولت برای کاهش یرداخت سهم مردم از هزینه های سلامت در دولت وجود دارد که نیازمند همکاری دیگر بخش‌ها برای اجرایی شدن آن است.
مجلس شورای اسلامی و معاونت راهبردی رئیس جمهور قطعا در این میان نقش یرنگتری دارند.

قابل توجه است که نیمی از بودجه وزارتخانه  عملیاتی نشده همچنین وزارت بهداشت حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی مانده دارد، از سوی دیگر سهم این وزارت خانه از هدفمندی  یارنه ها یرداخت نشده است.
براساس قانون هدفمندی یارانه ها، باید 10 درصد از درآمد حاصل از هد فمندی به بخش سلامت اختصاص پیدا کند، اما از روز نخست هدفمندی یارانه ها تاکنون حتی یک ریال هم به نظام سلامت اختصاص پیدا نکرده است. وقتی وزارتخانه ای تقریبا معادل اعتبارات یکسال خود بدهی داشته باشد، در این صورت نمی توان بدون ارائه راهکاری جدید برای برون رفت از این بحران انتظار معجزه را داشت .

در همین حال در راستای عزم جدی دولت برای ساماندهی مسائل مربوط به بهداشت و درمان وبرای اصلاح و ارتقاء خدمات نظام سلامت و کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، نیازمند خلق منابع جدید از محل مالیات یا یارانه هستیم تا بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم.

سلامت، اولویت سوم در سیاست گزاریها

در همین حال دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در جامعه پس از غذا و امنیت، سلامت در رده سوم اهمیت مثل مسکن قرار دارد،افزود: مسأله بهداشت نسبت به درمان اولویت دارد و باید با گسترش بهداشت عمومی و خدمات بهداشتی، زمینه پیشگیری را فراهم کنیم. تلاش برای رفع دغدغه های مردم دربخش سلامت درصدر برنامه های ماست.

این نکته را نیز باید به فال نیک گرفت. اکنون حوزه سلامت پس از سالها غفلت ودرحاشیه بودن، بخشی از باور مسئولان ودولتمردان شده است و مسوولین به این باور رسیده اند که انسان سالم محور توسعه پایدار است و طبق این باور بسیاری از مشکلات حوزه سلامت قابل حل خواهد بود. امید می‌رود این نگاه نیز در تمامی بخش های حاکمیتی جاری و ساری شود و از منظر این نگاه، برخی مشکلات این بخش کاهش یابد.

خدمات داوطلبانه، تعالی اخلاق در جامعه پزشکی

نکته دیگری که ریاست جمهوری بر‌آن تاکید داشتند توسعه اقدامات جهادی و خیریه در این بخش بود. ایشان یشنهاد دادند: در هر استان در یک بیمارستان داوطلبانه به خدمت به بیماران و نیازمندان بپردازد، سپس در همین زمینه افزود: همه بشریت و به ویژه متخصصین پزشکی کشورمان به این لذت معنوی نیازمند هستند و اقداماتی از این قبیل ضمن اینکه از جنبه حرفه ای بسیار مفید است، تعالی اخلاق در جامعه پزشکی و اجر معنوی را نیز برای دست اندرکاران این عرصه به دنبال خواهد داشت. خدمت به جامعه جهت ارتقا سطح زندگی دیگران که شاید مهمترین انگیزه فعالیت داوطلبانه است و معمولا آمیخته با حس بشر دوستی است، بهره ای است که مردم از با هم بودن و فعالیت در عرصه های مقدس میبرند وبرخورداری از نوعی احساس ارزشمندی در اجتماع است که شاید در سایر سطوح زندگی قابل درک نباشد.

رئیس جمهوری بازگشت به کار جهادی را مورد تاکید قرار داد وگفت: این کار تاثیر فرهنگی اش روی ارائه دهندگان خدمت بیشتر از ارزش و میزان خدمت ارائه شده است. بهر حال کار معنوی اثر اولش در خود همین دنیاست. تلاش کنید این موضوع را توسعه دهید.

این پیشنهاد نیز قطعا برنامه ریزی وزارتخانه برای توسعه و ترویج این نگاه را می‌طلبد.

خدمات قابل تقدیر

قدردانی ریاست جمهور از کار های انجام شده در وزارت بهداشت در مدت کوتاه از دیگر نکات سخنان ایشان بود. وزیر بهداشت همراه با دولت تدبیر و امید ، برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای حل مشکلات درمان دارد که همین برنامه ها مورد تایید مجلس محترم قرار گرفت و رای بالای ایشان را رقم زد. در این بین نسخه کوتاه مدت برای حل موقت بحران دارویی عرضه شد که توانست فضای مثبتی را ایجاد کند که قدردانی رییس جمهوری را درپی داشت. دکترروحانی البته تاکید کرد که: تصمیمات دولت در تأمین ارز و کاهش مقررات گمرکی که زمینه‌ساز این دستاورد بود، قدم‌های نخستین دولت بود که باید گسترش یابد، که در این میان نیز نقش دیگر نهاد ها نیز بارز است.

تحول در حوزه سلامت با تاکید بر آموزش پزشکی و ارتقاء فرهنگ عمومی

نکته دیگر سخنان رئیس‌جمهور به نقش مهم آموزش و پژوهش در بهداشت و درمان اشاره داشت و بالا بردن کیفیت آموزش پزشکی را از ماموریتهای مهم این وزارتخانه برشمرد و افزود: این امر علاوه بر دانشکده‌های پزشکی، باید در صحنه فرهنگ عمومی هم مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ سلامت در سطوح مختلف تعلیم و تربیت جامعه گسترش یابد.

دکتر روحانی با یادآوری وظیفه دولتها در پرورش جامعه سالم، بر عزم دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات و تنگناهای وزارت بهداشت تاکید کرد و پس از ارائه گزارش از طرح در دست تدوین «تحول نظام سلامت در کشور» اظهار امیدواری کرد که با فراهم شدن مقدمات طرح تحول حوزه سلامت دولت تدبیر و امید، در سالهای آینده شاهد تغییر چشمگیر در نحوه خدمت رسانی و حمایت بیمه ها از مردم باشیم.

جان کلام اینکه ...

رئیس جمهوری ، همگانی کردن بیمه های درمانی، کاهش مخارج ، آموزش و افزایش کیفیت خدمات درمانی را ، چهار گام مهم برای حل مشکلات اعلام کردوافزود: بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی ،ارتقای  فرهنگ عمومی برای کاهش مصرف دارو واصلاح  روابط بین پزشکان و شرکت های تولید کننده و عرضه کنننده خدمات پزشکی  و پرداخت براساس عملکرد در اداره بیمارستانها را از موارد مهمی ذکر کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور خواهان بهره گیری از رسانه ها و حضور چهره های شاخص فعال در بخش سلامت در مجامع عمومی و سخن گفتن رودر رو با مردم به منظور ارتقای سطح آموزش های عمومی سلامت در جامعه شد.
امروز روزی است كه همه دلسوزان عرصه سلامت باید با همگرایی و وفاق و همدلی دوشادوش نظام سلامت حركت كنند.

باید تبلور امید را در مردم ایجاد كنیم زیرا مردم با نشاط و امید و رجای جدید به آینده نگاه می‌كنند. امیدواریم با همراهی همه گام های بلند و موثری در این عرصه برداشته شود و آرزوی آبادانی ایران سرافراز زودتر محقق گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha