شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 102119
سلامت نیوز : داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی براساس اعلام وزارت بهداشت به صورت مناسبی ذخیره‌سازی و برای عرضه در اختیار بیماران قرار دارد و تاکنون گزارشی درمورد کمبود داروهای این بیماران به مجلس نرسیده است ولی درصورتی که چنین کمبودهایی به نمایندگان اعلام شود، یقینا در این موضوع ورود و نسبت به تامین به موقع آنها اقدام خواهیم کرد هر چند، به نظر می‌رسد کمبودی در دارو نداشته باشیم و آنچه به‌عنوان کمبود مطرح می‌شود، ناشی از ضعف سیستم بهداشت و درمان در توزیع دارو و سایر بخش‌های آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ برای تامین نیازهای امروز بیماران خاص به‌ویژه هموفیلی که نیازمند فاکتورهای انعقادی هستند، در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود وزارت بهداشت نسبت به واردکردن این فرآورده‌ها اقدام و در دراز مدت با وارد کردن تکنولوژی تولید این داروها کشور را از واردات بی نیاز و نسبت به برآورده کردن نیازهای بیماران اقدام کند. بر اساس آمارهای سازمان انتقال خون در تولید پلاسما خودکفا هستیم و قادریم با فرآورده‌های داخلی، نسبت به تولید فاکتورهای دارویی مورد نیاز اقدام کنیم. در حوزه حمایت از بیماران خاص نیز می‌طلبد، وزارت بهداشت با درنظر قراردادن بیمه‌های پایه‌ای برای این افراد، از این قشر که توان پرداخت هزینه‌های سنگین دارو و بیماری خود را ندارند به‌صورت جدی و با پرداخت هزینه‌های آنان حمایت کند و در کنار آن، با تشویق خیران به حمایت از این افراد به‌گونه‌ای عمل کند که منابع دیگری به غیر از بیمه‌ها و کمک‌های مردمی نیز از افراد دارای بیماری‌های خاص حمایت کنند تا زمینه برای کاهش مشکلات این افراد در جامعه فراهم شود.

در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم با انجام برخی رونمایی‌های دارویی کشور که دارای ابعاد و مطالعه درستی نبوده‌اند، صرفا نتایج تحقیقات علمی در قالب این برنامه‌ها رونمایی شده و با انجام آن انتظار مردم و بیماران در تامین نیازهای آنان افزایش یافت ولی، عملا هیچ خروجی مشخصی از رونمایی داروهای تولید داخل ندیده‌ایم و در بازار این داروها مشاهده نشده است. مردم در همه جای کشور دسترسی به دارو ندارند بنابر این، این اقدامات به غیر از افزایش انتظارها از سوی مردم حاصل دیگری برای سیستم بهداشت و درمان نداشته است که قطعا قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha