12 دختر بچه که یک سال است تمام کشور آن ها را با نام "بچه های شین آباد" مى‌شناسند، یک هفته است در تهران به سر مى‌برند تا مراحل درمان را پشت سر بگذارند اما به جای بیمارستان سر از نهاد ریاست جمهوری در آورده اند. فوبیای آتش تنها یکی از تالمات روحی آن ها در این روزهاست و آمده‌اند حق و حقوقی را که از آن ها دریغ شده، خود از رئیس دولت بخواهند. دخترکانی که معتقدند اگر از رئیس جمهور هم ناامید شوند به مقام معظم رهبری مراجعه خواهند کرد.

آینده نامعلوم تصمیم ها برای کودکان شین آباد
سلامت نیوز :  پریروز گذشته دومین روز متوالی بود که کودکان حادثه دیده شین آباد روبه‌روی نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. خانواده های این کودکان که دست های سوخته آن ها را در دست گرفته و چشم به درب نهاد رئیس دولت تدبیر و امید داشتند ومصرانه تقاضای دیدار با رئیس جمهور را مى‌کردند و مى‌گفتند آمده‌اند مشکلاتی را بیان کنند که هیچ کس به آن‌ها پاسخی نداده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ 12 دختر بچه که یک سال است تمام کشور آن ها را با نام "بچه های شین آباد" مى‌شناسند، یک هفته است در تهران به سر مى‌برند تا مراحل درمان را پشت سر بگذارند اما به جای بیمارستان سر از نهاد ریاست جمهوری در آورده اند. فوبیای آتش تنها یکی از تالمات روحی آن ها در این روزهاست و آمده‌اند حق و حقوقی را که از آن ها دریغ شده، خود از رئیس دولت بخواهند. دخترکانی که معتقدند اگر از رئیس جمهور هم ناامید شوند به مقام معظم رهبری مراجعه خواهند کرد.

حتی یک ریال هم به حساب بیمارستان واریز نشد
چهارشنبه 15 آذر 1391 بود که خبر آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر تمام کشور را متاثر  کرد. حادثه ای که در پی آن 29 دانش آموز دختر سوختند، دو تن از آن ها فوت کردندو انگشت های دست سه نفراز آنان قطع شد و 12 نفرنیز با آسیب جدی در پیچ و خم مطالبه ی حقوقی افتادند که ضایع شده بود و درمانی که وعده های دلخوش کننده بسیاری از آن به گوش مى‌رسید. وعده ها حکایت از این داشتند که کودکان شین آباد با هزینه دولت و در بهترین مراکز درمانی و تحت نظر بهترین متخصصان، بهبود خواهند یافت.

با این حال فراز و نشیب در تحقق این وعده این روزها به جایی رسیده که خانواده ها بی پرده مى‌گویند روند درمان متوقف شده و شکایت خود را از وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به شخص اول دولت برده اند. آن ها معتقدند علت تاخیر درمان فرزندانشان عدم‌تامین منابع مالی بوده در حالی که وزارت آموزش و پرورش موظف شده بود این هزینه را پرداخت کند اما هیچ مبلغی از سوی این وزارتخانه به حساب بیمارستانی که قرار بوده بچه ها در آن بستری شوند واریز نشده. اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان که پیگیر احوال این کودکان است در گفت و گو با «قانون» در خصوص تجمع دو سه روز گذشته مى‌گوید که خانواده کودکان حادثه دیده شین آباد هفته گذشته برای ادامه مراحل درمان به تهران آمدند.

بر اساس توافقی که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت حاصل شده بود قرار بر این بوده که وزارت آموزش و پرورش هزینه درمان این دانش آموزان به مبلغ 5 میلیارد تومان را  طی 5 سال پرداخت کند. مراحل درمان قرار بود در بیمارستان محب ادامه پیدا کند و دکتر فاطمی نیز نظارت و فعالیت داشته باشند و مبلغی نیز برای شروع به حساب بیمارستان واریز شود. به خانواده این دانش آموزان اطمینان داده شده بود که همه چیز آماده است و مى‌توانند برای درمان آماده شوند. اما در تاریخ 30 آذر هنگام مراجعه این افراد، بیمارستان محب از پذیرش آن ها خودداری مى‌کند و مشخص مى‌شود که حتی یک ریال هم به حساب بیمارستان واریز نشده.

عبدی در ادامه با اشاره به اینکه دو وزارتخانه بهداشت و آموزش پرورش  از پاسخگویی به این خانواده ها امتناع کرده و هر یک مسئولیت را به گردن دیگری نهاده اند، مى‌افزاید:  این افراد نیز دست فرزندانشان را گرفته و به قصد تحصن مقابل نهاد ریاست جمهوری رفته اند که به داخل نهاد دعوتشان کرده اند و چند ساعتی نیز در سالن انتظار نشسته اند، اما پس از آن هیچ‌کس به سراغشان نیامده و پاسخ مشخصی نگرفته اند. عبدی با تاکید بر اینکه خانواده ها منتظر یک پاسخ قانع کننده هستند، مى‌گوید آن‌ها از دولت احمدی نژاد انتقاد دارند و از دولت روحانی انتظار، چرا که دولت موظف است بستری فراهم کند که این کودکان به حقوق قانونی خود برسند.

آینده نامعلوم تصمیم ها برای کودکان شین آباد
معلوم نیست آینده تصمیم ها و سوء مدیریت‌ها برای کودکان حادثه دیده شین آباد چه بخواهد؟ روزی مسئولان با امید واری تمام وعده مى‌دانند عمل های جراحی ظرف 2 الی 3 سال با هزینه دولت تمام و کمال روی این کودکان انجام خواهد شد. یک سال گذشته و این کودکان هنوز هم با آثار سوختگی بر روح و جسم خود در ابتدای راه هستند. مشخص نیست نتیجه پاسکاری بین وزارتخانه‌ها و ادامه مراحل درمان را چند سال به طول بینجامد. حدود 13 عمل جراحی هنوز باقی مانده و این در حالی است که حتی هنوز یک بیمارستان واحد به عنوان محل ارائه خدمات درمانی به این کودکان در نظر گرفته نشده و هر بار یک بیمارستان و یک پزشک، عهده‌دار مراحل‌درمان خواهد بود.

به گفته والدین این کودکان، وزیر آموزش  و پرورش وعده داده بوده در هر بیمارستانی که مورد رضایت خانواده هاست، روند درمان کودکان انجام خواهد شد،. وعده هایی که به آن عمل نکرده اند و اکنون نیز زمزمه هایی به گوش مى‌رسد مبنی بر اینکه پس از مشخص شدن چگونگی پرداخت هزینه درمان قرار است بیمارستان فاطمه‌الزهرا که کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به بیمارستان محب و ساسان دارد، عهده دار درمان باشد. محمودرضا محقق، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت در تعیین تکلیف  این مشکل گفته جلسه‌ای با مسئولان آموزش‌ و پرورش در این خصوص داشته‌ایم و مقرر شده آنان مصوبه هزینه‌های درمان را از دولت بگیرند، البته در حال حاضر فقط گفت‌وگو و تفاهمی شفاهی با آقای فانی وزیر آموزش‌ و پرورش در این خصوص داشته‌ایم.

وی اظهار داشته که پیشنهاد ما پرداخت سالانه ۱.۵ میلیاردتومان برای درمان این عزیزان بود که تنها 40‌درصد از آن تصویب شده است. جراحی ترمیمی در سوختگی‌های شدید ممکن است چهره را دقیقا به نقطه اول برنگرداند البته این کودکان ترمیم مفاصل صورت هم نیاز دارند ولی در پایان مراحل درمان، وضعیت چهره این دانش‌آموزان بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha