بروز اختلال در حس بویایی با ابتلا به بیماری پاركینسون مرتبط شناخته شده است. اكنون یك تحقیق جدید نشان می‌دهد از دست دادن حس بویایی اولین علایم بالینی بیماری پاركینسون را از چندین سال قبل پیش بینی می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز از نیویورك، دكتر وبستر راس سرپرست این تحقیق می گوید غربالگری حس بویایی می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری پاركینسون قبل از ظهور علایم حركتی این بیماری كمك كند.
راس از نظام مراقبتهای بهداشتی هونولولو و همكارانش اطلاعات مربوط به یك آزمون استاندارد تشخیص بو مربوط به  ۲ هزار و  ۲۶۷ مرد ژاپنی تبار را كه در یك تحقیق پیری شركت كرده بودند مورد ارزیابی قرار دادند.
تمام این افراد در زمان شروع تحقیق فاقد زوال عقل یا علایم بالینی پاركینسون بودند.
شركت‌كنندگان در این تحقیق كه میانگین سن آنان  ۸۰ سال بود مدت هشت تحت نظر قرار گرفتند.
طی این مدت بررسی در  ۳۵ مرد بیماری پاركینسون تشخیص داده شد. میانگین سرانه بروز این بیماری  ۶/۲۴ مورد در هر  ۱۰ تن است. میانگین زمان تشخیص این بیماری چهار سال و میانگین سن بیماران  ۸۳ سال است.
از در نظرگرفتن تاثیر بالقوه سن در ابتلا به این بیماری، میزان سرانه ابتلا به پاركینسون برای كسانی كه بالاترین امتیاز تشخیص بو را داشتند  ۴/۸ در هر  ۱۰ هزار تن بدست آمد درحالی كه در كسانی كه پایین‌ترین امتیاز تشخیص بو را كسب كردند  ۵/۵۴ مورد در هر  ۱۰ هزار تن در سال بود.
مردانی كه كمترین قدرت بویایی را داشتند  ۲/۵ برابر كسانی كه قویترین حس بویایی را داشتند به پاركینسون مبتلا شدند.
این تحقیق نشان داد بروز اختلال در حس بویایی ابزار غربالگری مفیدی برای شناسایی افرادی است كه در مراحل بعدی عمر در معرض ابتلا به پاركینسون هستند.
این تحقیق در صورت امكان توقف یا كند كردن پیشرفت بیماری اهمیت زیادی خواهد داشت.
مشروح این تحقیق در شماره ماه فوریه سالنامه نرولوژی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha