معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشكی استان اردبیل گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی با ۴۷ درصد در كشور اولین عامل مرگ و میر شناخته شده و این میزان در استان اردبیل با ۳۳/۶ درصد مهم‌ترین عامل مرگ و میر در استان است.

كرامت جودی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سوانح و سوختگی با  ۱۷/۵ درصد دومین عامل مرگ و میر در كشور است ولی در این استان سرطان با  ۱۴/۷ درصد دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.
وی گفت: سرطان با  ۱۲ درصد عامل سوم مرگ و میر در كشور است در حالی كه سوانح و حوادث با  ۱۱/۹ درصد سومین عامل مرگ و میر در این استان است.
وی بیماری‌های زمان تولد در كشور را  ۶/۳ درصد و این میزان در استان را  ۳/۴۵ درصد ذكر كرد و افزود: بیماری‌های ریوی و تنفسی در كشور  ۶ درصد است و این میزان در استان  ۲/۵۶ درصد است.
وی با اشاره به این كه عوامل زیادی در زمینه ارتقا سلامت دخیل هستند و تمام دستگاههای اجرایی و مردم باید در این امر مشاركت داشته باشند، گفت:
هزینه كردن برای سلامت بسیار ضروری است و باید به این مساله به عنوان سرمایه‌گذاری نگریسته شود.
وی با بیان این كه سهم اعتبارات دولتی از محل اعتبارات ملی در زمینه سلامت باید بیشتر باشد، گفت: هم‌اكنون این سهم كمتر است و كفاف هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بخش سلامت را نمی‌كند.
وی ترویج آموزش‌های مربوط به موضوع سلامت و توسعه آموزش‌های عمومی و بهداشتی در این زمینه را مهم ارزیابی كرد و شیوه زندگی مردم، نحوه تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، شیوه‌های كشت، داشت و برداشت محصولات، برنامه‌های حمایتی دولت در زمینه سلامت، ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی كشور برای پیشگیری از تصادفات، افزایش میزان تحرك افراد ، توسعه و ترویج ورزش‌های همگانی و اولویت دهی به بحث سلامت برای ارتقای سلامت در جامعه را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha