یكی از پیامدهای رشد جمعیت شهرنشین ،افزایش غذاهای خیابانی و مصرف غذاهای آماده با عنوان فست فود یا غذاهای سریع است .

تحقیقات نشان داده است كه در مناطقی كه تعداد مراكز عرضه غذاهای آماده كمتر است ، بیماری‌های قلبی و عروقی كاهش می‌یابد و بر عكس در مناطقی كه مردم به مصرف این نوع غذاها عادت دارند، شیوع عادت‌های غذایی نادرست مانند پرخوری ، كم تحركی و سریع غذا خوردن نیز شایع تر است .
علاوه بر این مطالعات متخصصان و كارشناسان مواد غذایی در مورد اثر مصرف مداوم برخی نوشیدنی‌های مضر و مقایسه میان افراد مصرف‌كننده این نوشیدنی ها با افرادی كه از مواد غذایی سالم استفاده می‌كنند ،نشان می‌دهد كه كاهش طول عمر و ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر در میان گروه اول بیشتر است چنانچه نتایج یك مطالعه موردی نشان داد كه گروهی از كارگران كارخانه نوشابه‌سازی بیش از كارگران كارخانه لبنیات در معرض ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار به ویژه در زمینه قلبی و عروقی هستند .
سرطان ها،چاقی ،بیماری‌های قلبی و عروقی ،پوكی استخوان و برخی از بیماری های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های شایع مرتبط با تغذیه نامناسب هستند و مصرف زیاد غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار در ایجاد این بیماری ها نقش دارند.
دكترپریسا ترابی رییس اداره بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد كه ،مصرف بی‌رویه غذاهای آماده عامل مهمی در افزایش بیماری‌های قلبی وعروقی در جهان است چنانچه در حدود یك سوم از علل مرگ و میر در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است .
وی گفت :مواد غذایی آماده به علت دارا بودن اسید چرب اشباع و نمك بالا سبب ابتلا فرد به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌شوند.
ترابی یاداور شد : :كاهش مصرف غذاهای سرخ كرده ،استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ كردنی به جای سایر انواع روغن‌ها در تهیه همبرگرها ،سوسیس و همچنین كاهش مصرف غذاها و خوراكی‌های آماده می‌تواند در كاهش ابتلا به فشار خون بالا موثرباشد.

***سرطان‌های معده و روده رو به افزایش است
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هشدار داد كه سرطان‌های معده و روده در سال‌های اخیر عمدتا به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و كنسرو شده به ویژه مواد غذایی كه به روش غیراستاندارد تهیه می شود در دنیا به شدت افزایش یافته است .
ترابی افزود:علت این امر دارا بودن تركیبات نمك و مواد نگه دارنده در این نوع غذاها است كه می‌تواند اثر مصرف مقادیر مناسب از انواع میوه ها و سبزی‌ها را خنثی كند.
وی اظهار داشت : مواد غذایی دودی شده و غذاهای كپك زده مانند نان كپك زده خصوصا نان‌های بسته بندی شده به شكل غیر استاندارد و یا تاریخ گذشته نیز سبب ابتلا فرد به سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود : مصرف مكرر نوشابه های گازدار به همراه غذا در منزل و یا به همراه ساندویچ‌ها و پیتزا باید تا حد امكان از برنامه غذایی حذف و یا به حداقل مقدار برسد.
ترابی توصیه كرد خانواده‌ها نسبت به جایگزین كردن این نوشابه‌ها با دوغ های بدون گاز كم نمك ، آب و آب میوه‌های طبیعی مانند آب سیب و پرنقال طبیعی و حتی آب سبزی‌ها كه در منزل قابل تهیه است ماننداب هویج و آب گوجه فرنگی اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha