رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه بخش اعظمی از پزشکان زن حاضر به گذراندن طرح در مناطق محروم نیستند،‌ گفت: با توجه به اینکه بین 60 تا 70 درصد از فارغ‌التحصیلان پزشکی را خانمها تشکیل می‌دهند اما اغلب این افراد، به دلایل مختلف حاضر به گذراندن طرح در مناطق محروم نیستند.

پزشکان زن به مناطق محروم نمی روند/ تنها راه جذب پزشکان در مناطق محروم
سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه بخش اعظمی از پزشکان زن حاضر به گذراندن طرح در مناطق محروم نیستند،‌ گفت: با توجه به اینکه بین 60 تا 70 درصد از فارغ‌التحصیلان پزشکی را خانمها تشکیل می‌دهند اما اغلب این افراد، به دلایل مختلف حاضر به گذراندن طرح در مناطق محروم نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، دکتر حسینعلی شهریاری با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی پزشک در مناطق محروم یکی از مشکلات اساسی حوزه سلامت به شمار می‌رود،‌ افزود: متاسفانه یکی از مشکلات حوزه سلامت کمبود نیرو در مناطق محروم به ویژه حاشیه شهرها و در روستاها است که سرانه درمان پیش‌بینی شده برای این مناطق نصف سرانه درمان شهرنشینان است.

وی ادامه داد: وضعیت بهداشت و درمان مردم حاشیه‌نشین به مراتب از روستاییان هم وخیم‌تر است؛ بدون‌شک تا زمانی که سرانه درمان روستاییان و شهرنشینان را مساوی نبینیم این تبعیض و بی‌عدالتی به صورت آشکار و واضح همچنان وجود دارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده تا سرانه درمان روستاییان و شهرنشینان مساوی باشد، تصریح کرد: با وجود تاکید در قانون برنامه،‌ اما بازهم دولت در لایحه بودجه سال 93 این تبعیض را اصلاح نکرده است.

وی با بیان اینکه مناطق محروم جاذبه جذب پزشک را ندارد، یادآور شد: حقوق و مزایایی که در شهرها برای پزشکان در نظر می‌گیرند در مناطق محروم وجود ندارد به گونه‌ای که اختلاف چشمگیری بین درآمد پزشکان در شهرها و روستاها به چشم می‌خورد بنابراین در بسیاری مواقع نیروی انسانی پزشک حاضر به فعالیت و ارایه خدمت در این مناطق نیست.

شهریاری یادآور شد: به طور حتم تنها راهی که می‌توان پزشکان را برای ارایه خدمت در مناطق محروم جذب کرد، افزایش دو یا سه برابری درآمد این افراد در مناطق محروم است که متاسفانه هنوز تا اجرای این مهم فاصله زیادی در پیش است.

وی با یادآوری اینکه امروزه درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان پزشکی را خانمها تشکیل می‌دهند، از خدمت نکردن برخی از این افراد در مناطق محروم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه خانم‌ها در اغلب مواقع در مناطق دورافتاده خدمت نمی‌کنند که این مهم تبدیل به معضل جدی در حوزه سلامت شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: با وجود آنکه خانمها تعهد می‌دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی در مناطق محروم خدمت کنند اما به دلایل گوناگون از اجرای این تعهد سر باز می‌زنند، در حالی که وقتی در کشور آموزش رایگان برای افراد در نظر گرفته می‌شود آنها نیز باید بعد از پایان تحصیل به تعهد خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته بین 60 تا 70 درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی، خانمها بودند که به دلایل مختلف طرح شان را در مناطق روستایی نمی‌گذرانند و سعی داشتند تا در مناطق برخوردار، ارایه خدمت کنند.

شهریاری درباره تعداد فارغ‌التحصیلان مرد و فعالیت آنها در مناطق محروم، تاکید کرد: تعداد مردان هم زیاد نیست که بخشی از همین تعداد نیز در اختیار ارتش قرار می‌گیرند زیرا ارتش معتقد است به این نیروها نیاز دارد و بنابراین تعدادی از آنها را به خدمت خود می‌گیرد.

وی افزود: با همه مواردی که ذکر شد، وزارت بهداشت درصد کمی از نیروها را می‌تواند به مناطق محروم بفرستد که بدون‌شک این تعداد نیز جوابگوی مناطق محروم نیست.

شهریاری با ذکر راهکاری در مورد بهبود وضعیت جذب نیروی انسانی در مناطق محروم،‌ تاکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس، 30 درصد این نیروها باید جذب مناطق محروم شوند که این امر شامل تمام گروههای پزشکی است. البته جذب 30 درصد نیروهای انسانی در مناطق محروم در کوتاه مدت شدنی نیست و در دوره‌ای بین 7 الی 8 سال می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha