قابل قبول نبودن سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان، اولویت حوزه بهداشت بر درمان و لزوم بازسازی هر دو حوزه، ضرورت تحول نظام سلامت در كشور و تأمین سلامت و عدالت در سلامت از اولویت‌هایی است كه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود بر آن تأكید داشته است.

همصدایی دولتمردان برای اصلاح نظام سلامت
سلامت نیوز : قابل قبول نبودن سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان، اولویت حوزه بهداشت بر درمان و لزوم بازسازی هر دو حوزه، ضرورت تحول نظام سلامت در كشور و تأمین سلامت و عدالت در سلامت از اولویت‌هایی است كه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود بر آن تأكید داشته است.ورود دولت یازدهم به موضوع سلامت كشور از روزهای نخستین آغاز به كار آن كاملاً مشهود بود. به‌طوری كه با گذشت كمتر از یك ماه مشكلات دارویی كشور كه جان بسیاری از مردم، بویژه بیماران خاص را به لب رسانده بود، رفع شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ این موضوع باعث شد همه مسئولان در دولت جدید به یك مفهوم مشترك دست پیدا كنند، «لزوم اصلاح و تحول در نظام سلامت كشور». به‌طوری كه این موضوع به یكی از دغدغه‌های اصلی نظام تبدیل شده است.بعد از گذشت 100 روز از عملكرد سكانداران دولت یازدهم، بسیاری از این مشكلات از جمله تأمین دارو به عنوان نیاز اساسی اقشار مختلف جامعه، از كشور رخت بربست.

به‌طوری كه روز سه‌شنبه هفته جاری رئیس جمهوری در نشست مشترك مسئولان وزارت بهداشت و دولت، با قدردانی از تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در رفع بخشی از مشكلات مربوط به دارو، از جمله پایین آوردن قیمت‌ها و تسهیل دسترسی بیماران ویژه و صعب‌العلاج به داروهای مورد نیاز، گفت: تصمیمات دولت در تأمین ارز و كاهش مقررات گمركی كه زمینه‌ساز این دستاورد بود، قدم‌های نخستین دولت است كه باید گسترش یابد.

لزوم تحول نظام سلامت
دكتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به این‌كه دیدگاه دولت یازدهم به حوزه سلامت بسیار مثبت است، اظهار داشت: تأكیدات رئیس جمهوری بر حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان و پزشكی، به تبع خواهد توانست مسیر را برای مسئولان وزارت بهداشت روشن كند.

وی در ادامه درباره اولویت‌هایی كه دولت در نظام سلامت در نظر دارد، گفت:‌ كاهش هزینه‌های درمان مردم، راه‌اندازی بیمارستان‌های جهادی در هر استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به همه مردم در اقصی نقاط كشور، احیا و رشد اخلاق پزشكی در كشور با هدف بهبود مناسبات بین پزشك و بیمار، حفظ كرامت بیمار و پزشك و ارتقای كیفیت دانش، پژوهش و آموزش پزشكی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است كه دولت یازدهم و در رأس آن شخص رئیس جمهوری بر آن تأكید دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این‌كه چشم‌انداز نظام سلامت برای رسیدن به این اولویت‌ها چیست، افزود:‌ بی‌تردید مسائلی كه به عنوان مشكل اصلی نظام سلامت با آن روبه‌رو هستیم، بیشتر مباحث كیفی این نظام را دربرگرفته است.بنابراین نمی‌توان برای آن چشم‌انداز یا سال و ماه در نظر گرفت.

دولت یازدهم در حوزه سلامت از ابتدا كار خود را بطور ویژه آغاز كرد و وزارت بهداشت نیز در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته است. دكتر آقاجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌كه تحول نظام سلامت به عنوان تأكید ویژه رئیس جمهوری در سایه چه اقداماتی اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان كرد:‌ با توجه به این‌كه نظام‌های سلامت نظام‌هایی كاملاً پیچیده هستند، برای اصلاح این گونه نظام‌ها به عنوان صنعت پیچیده، یك اقدام منفرد راهگشا نخواهد بود.

بلكه نیاز به اقدامات متعددی است. با فراهم شدن مقدمات طرح تحول حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید و پرداختن به جنبه‌های كلیدی حوزه سلامت، در سال‌های آینده شاهد تغییر چشمگیر در نحوه خدمت‌رسانی و حمایت بیمه‌ها از مردم خواهیم بود.وی در ادامه درباره اولویت حوزه بهداشت بر درمان به عنوان تأكید دیگر رئیس جمهوری ادامه داد:‌ مسلم است كه ذاتاً پیشگیری بر درمان مقدم است و این در همه جوامع، اصلی ثابت شده است.

بنابراین تكلیف همه ما این است كه درابتدا به موضوع پیشگیری بپردازیم. سیاست‌های وزارت بهداشت هم پیشگیری را هدف قرار داده است.معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه تصریح كرد:‌ رفع موانع موجود در حوزه بهداشت كشور، جزو مسائل اصلی نظام است. اما آنچه حائز اهمیت است، این كه ما هم در زمینه بهداشت دچار چالش هستیم و هم در زمینه درمان.بنابراین لازم است هم سیستم بهداشتی در كشور ما اصلاح شود و هم ناوگان درمان در فرایند بازسازی در مسیر دیگری قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha