سلامت نیوز : شما هم به طور حتم در کوچه، خیابان یا در مترو با اتباع بیگانه‌ای مواجه شده‌اید که بسیار آزادانه در حال تردد یا خرید هستند و مانند یک شهروند ایرانی از تمام امکانات ملی استفاده می‌کنند. ناگفته پیداست که بیشتر این اتباع بیگانه را به راحتی می‌توان در ساختمان‌های تازه‌ساز در حال انجام کارهای ساختمانی گوناگون از اجرای فونداسیون گرفته تا نماکاری مشاهده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ این موضوع تا آنجا که به انجام کارگری و کمک به نیروی کار داخلی باشد مشکلی نداشته و مورد قبول شهروندان است اما موضوع به اینجا ختم نشده و در کنار حضور این اتباع بیگانه غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی تازه‌ای در حال شکل‌گیری است.

ازدواج 32 هزار دختر ایرانی با اتباع بیگانه!

جالب اینجاست که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که با ورود اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور به‌وجود آمده است به استفاده از آب و برق و نان یارانه‌ای یا تحصیل رایگان محدود نشده و عده‌ای با ازدواج با زنان ایرانی کشور را با مشکل تازه‌ای روبه‌رو کرده‌اند و آن این است که فرزندان حاصل از این ازدواج تابعیت مشخصی ندارند. یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که به باور بسیاری از کارشناسان در اثر ادامه حضور غیرمجاز اتباع بیگانه در کشور پدید آمده است، ازدواج و تشکیل خانواده افغان‌ها در ایران است که از قضا این تشکیل خانواده همراه با ازدواج با دختران و زنان ایرانی شکل گرفته است. به تازگی عزیر کاظمی مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور در اظهارات قابل تاملی آمار این نوع ازدواج‌ها را 32 هزار مورد اعلام کرد و افزود: هزینه‌ای که بابت اتباع خارجی می‌شود بسیار متفاوت از هزینه‌ای است که برای یک فرد ایرانی انجام می‌شود و آن هم به دلیل ناهمگن بودن اجتماعی در برخی موارد، مسائل روحی - روانی پناهنده‌ها برای کسب ثبات و آرامش بیشتر و مراجعات مکرر آنها برای انجام برخی اقدامات است.

من فرزند کجا هستم؟

اما ماجرا به اینجا ختم نشده و فرزندان حاصل از این ازدواج و موضوع تابعیت آنها این روزها خود به مشکل مهمی تبدیل شده است چرا که به گفته مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور، فرزندان ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه باید تا سن 18سالگی صبر کنند و پس از آن تا سن 19 سالگی باید نسبت به تشکیل پرونده خود اقدام کنند. این افراد اگر تبعه مجاز و دارای مدارک باشند در مدارس ثبت‌نام می‌شوند اما اگر تبعه غیرمجاز باشند از ثبت‌نام آنان در مدرسه پرهیز می‌شود.

به گفته مدیركل اتباع خارجه وزارت كشور «طی جلساتی که با دولت افغانستان داشتیم پیشنهاد دادیم که آنها افراد دارای مدرک‌، تجربه و دانش را به افغانستان برگردانند و از تخصص آنها استفاده کنند، ما همین جا اعلام می‌کنیم که می‌توانیم اسامی و تخصص این اتباع را اعلام کرده و از هزار تا 100 هزار نفر از آنها را به افغانستان تحویل دهیم».

چرا اولتیماتوم‌ها تأثیر ندارد؟

اما پرسش مهمی که این روزها با مشاهده وضع اتباع بیگانه در کشور به وجود می‌آید این است که چرا اولتیماتوم‌های چندباره وزارت کشور و سازمان‌های تابعه برای اخراج و خروج اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور نه تنها تاثیری نداشته بلکه روز به روز شاهد افزایش آمار حضور اتباع بیگانه در کشور هستیم؟ چرا اتباع بیگانه باید بتوانند به‌طور غیرقانونی به راحتی خود را به پایتخت برسانند و از آن جالب‌تر مشغول کار شوند؟

باید فکری کرد، قبل از پشیمانی!

در همین باره ناصر کاشانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به «وطن امروز» می‌گوید: همانطور که اتباع کشور ما در کشورهای دیگر هستند، اتباع دیگر کشورها هم مجاز هستند طبق قوانین بین‌المللی در کشور ما حاضر شوند و در ارتباط بین کشورها لازم است اما باید به طور قانونی باشد و به هیچ وجه اتباع غیرمجاز پسندیده نیست. به گفته کاشانی، ما نمی‌توانیم به طور کلی مانع ورود اتباع بیگانه شویم اما باید تدابیری اندیشیده شود که فقط اتباع مجاز را پذیرا باشیم.

نیروی کار ارزان، بلای جان ما

وی درباره مشکلات ورود این اتباع غیرمجاز می‌افزاید: در حال حاضر باندهای قاچاقی تشکیل شده است که این افراد را با خودروی سواری و به صورت 10تا15 نفری به تهران قاچاق می‌کنند و با تصادف این خودروها متوجه ورود این افراد می‌شویم. وی دلیل حضور این اتباع را استقبال ایرانیان از کارگران افغان و ارزان بودن دستمزد آنان عنوان کرد و یادآور می‌شود که جوانان ایرانی حاضر به انجام کارهای ساختمانی نیستند و اتباع بیگانه به راحتی و با حداقل دستمزد این کارها را انجام می‌دهند.

نیمی از افغان‌ها غیرمجاز وارد می‌شوند!

اما عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به «وطن امروز» می‌گوید: درباره اتباع بیگانه موضوع اتباع غیرمجاز آزاردهنده است و موضوع دیگر این سیاست یک بام و دو هوا در برخورد با آنان است، چرا که در برخی از استان‌ها مجاز به حضور هستند و در برخی دیگر اجازه حضور ندارند و این دوگانگی که به وجود آمده مردم را حساس کرده است که اگر حضور آنها لازم است چرا در برخی از شهرها اجازه حضور ندارند؟ به گفته صلاحی، حدود نیمی از افاغنه به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند و حساسیت‌های اجتماعی که از قبل حضور آنان ایجاد می‌شود باید مدیریت شود و متاسفانه تا به حال روند خروج و یکسان‌سازی حضور آنان در کشور به خوبی اجرا نشده است. به هر رو با ادامه این روند و حضور اتباع بیگانه افغان در کشور، شاید در ماه‌ها و سال‌های آینده در صورتی که چاره‌ای برای این موضوع نشود، واژه میهمانان ناخوانده به تدریج از کنار نام افغان‌ها حذف شود و میهمانان ناخوانده میزبان شوند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha