پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 102196
سلامت نیوز : معاون ساماندهی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوال «شرق» با بیان اینکه «مخالف فیلترینگ فیس‌بوک هستم اما جنس مخالفتم محتوایی تربیتی است»، افزود: «این موضوع دو بخش دارد. بخش اول بخش قانونی است که زیرنظر شورایعالی فضای مجازی است که ما نقشی در این حوزه نداریم. اما در وجه دوم مساله این است که ما باید به جای نگاه تهدیدآمیز به اینترنت به چشم فرصت به آن نگاه کنیم و ما نمی‌توانیم به دوران قبل از اینترنت بازگردیم. در این دولت نگاه‌های منفی به دنیای مجازی مثبت‌تر شده است و نگاه ببندیم و بترسیم نیست.»

محمود گلزاری در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگر«شرق» درباره ظهور و بروز خانواده‌های سفید (خانه‌های مجردی) و زندگی جوانان زیر یک سقف بدون ازدواج گفت: «این پدیده در دنیا رو به گسترش است و بخشی از آن به خاطر مشکلات ازدواج است. این مساله چندان در ایران فراگیر نیست اما می‌توان همان تعداد را هم سامان داد تا خارج از چارچوب اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشند.»وی در ادامه تاکید کرد: «این موضوع چندان هم نگران‌کننده نیست و می‌توان آن را سامان داد. نباید آنها را به گوشه رینگ آسیب‌های اجتماعی ببریم و از دست بدهیم بلکه باید جوانان را در اردوگاه خودمان قرار دهیم.»

یک میلیون نفر به وام ازدواج خود نرسیده‌اند
او با بیان اینکه «مساله ازدواج جوانان تنها با پرداخت وام آن هم وامی که برای هر نفر، سه میلیون تومان است حل نمی‌شود»، گفت: «برای علاقه‌مندی جوانان به مساله ازدواج باید اقدام کرد. ضمن اینکه برای ازدواج چهار چیز لازم است. اولی داشتن شغل ثابت و سالم است با درآمدی که بتواند دو نفر را اداره کند، سوم مساله مسکن و چهارم هزینه‌های ازدواج است. حالا اینکه وام ازدواج کجای این مسایل قرار می‌گیرد خود جای بحث دارد و اشتغال و مسکن مهم‌ترین مسایلی هستند که اگر حل شوند، می‌توان توان اقتصادی جوانان را افزایش داد.»

گلزاری افزود: «بودجه سال آینده انقباضی بسته شده است، مشکلات اقتصادی و مسایل تحریم‌ها وجود دارد و یک‌میلیون‌نفر به وام ازدواجی که به آنها قولش داده شده بود، نرسیدند. آخرین وضعیت این است که به دلیل مشکلات بودجه‌ای بانک مرکزی قول جدی در این زمینه را نداده است.

با وزیر اقتصاد در این زمینه جلسه داشتیم و قول همکاری دادند تا راهکارهای لازم برای اعطای این وام به جوانان را با وجود مشکلات اقتصادی به دست آوریم و کارگروهی متشکل از معاونان وزیر اقتصاد، مسکن و رفاه ایجاد شده تا مسایل وام ازدواج، اشتغال و مسکن را دنبال کند تا زمانی که بانک مرکزی اعتبارات را باز کند و به بانک‌های عامل دستور دهد پیگیری‌ها ادامه دارد.»وی به «صندوق مهر امام‌رضا(ع)» اشاره کرد و گفت: «رییس‌جمهور به تازگی حکمی به اعضای هیات‌مدیره این صندوق از جمله نهاوندیان، همتی مدیرعامل بانک ملی و ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه داده است تا برای رفع دغدغه‌های حوزه ازدواج و اشتغال جوانان گام بردارند. میزان وام ازدواج جوانان نامشخص است اما تا یک‌ماه آینده گزارش کاملی از نتایج فعالیت‌های انجام شده در حوزه ازدواج، اشتغال و مسکن ارایه خواهم داد.»

گلزاری در ادامه با تاکید بر«فعال شدن مراکز مشاوره جوانان» گفت: «قرار شده با همکاری وزارتخانه‌های آموزش عالی و بهداشت و درمان دوره آموزش مسایل ازدواج را برای 5/4میلیون دانشجو برگزار کنیم.»او با تاکید بر اینکه «فضای مجازی را به‌عنوان روش انتخاب همسر قبول نداریم»، گفت: «مهم‌ترین روش آشنایی در دانشگاه یا محل کار است و من معتقدم تفکیک جنسیتی، ازدواج جوانان را مشکل می‌کند.»

به سایت‌های همسریابی نگاه مثبتی نداریم
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با تاکید بر اینکه «به سایت‌های همسریابی نگاه مثبتی نداریم»؛ گفت: «مشکلات مراکز مشاوره ازدواج باید حل شود و طبق قانون مجلس تنها مرکز اعطای مجوز به این مراکز سازمان نظام مشاوره و روانشناختی است و وزارت ورزش و جوانان و بهزیستی چنین حقی ندارند و مشکلات مراکز همسریابی با همکاری سازمان نظام مشاوره حل می‌شود.»گلزاری همچنین با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با سازمان حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی برای حل غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان گفت: «قرار شده در شهرداری، شورای راهبردی جوانان تشکیل شود و لایحه شهر دوستدار جوانان به زودی برای تصویب به شورای شهر ارایه می‌شود.»

اعتیاد، طلاق و خشونت سه آسیب اجتماعی کشور
گلزاری با اعلام خبر راه‌اندازی مراکز کنترل خشم در خانه‌های سلامت شهرداری تهران گفت: «اعتیاد، طلاق و خشونت سه آسیب اجتماعی کشور هستند، این در حالی است که در مدارس و دانشگاه‌ها شاهد افزایش خشونت هستیم.»وی در ادامه با اشاره به «نبود یک مرکز آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور» گفت: «در حال حاضر از پنج ازدواج در کشور یکی به طلاق منجر می‌شود و این حاکی از آمار 20‌درصدی طلاق در جامعه است. این رقم در تهران 35 و در البرز 33‌درصد است. ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی در این حوزه مانع شیوع 20‌درصدی طلاق شویم، حال آنکه میزان برگشت در میان معتادان سه‌درصد است و کار در حوزه کاهش طلاق موثرتر از اعتیاد است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha