یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10220

الان ناراحتی مادر، بیا یك لیوان گل‌‌گاو‌زبان بخور حالت جا بیاد.» این توصیه آشنای بسیاری از مادر‌ها و مادر بزرگ‌های ماست.

توصیه به نوشیدن چای و نبات در هنگام دل درد، عرق نعنا در هنگام نفخ، جوشانده ریشه شیرین بیان هنگام درد معده و... از جمله این توصیه‌هاست كه در صندوقچه اسرار هر مادر‌بزرگی پیدا می‌شود. هرچند كه بسیاری این توصیه‌ها را غیر‌علمی می‌دانند و زیاد آنها را جدی نمی‌گیرند اما تاثیر برخی از آنها به صورت علمی ثابت شده  و تعجب می‌كنید اگر بگوییم متخصصان، بسیاری از مواد معمولی و طبیعی را در درمان برخی از مشكلات كار‌گشا می‌دانند. برای امتحان این نظریه‌ها فقط كافی است درب كابینت آشپزخانه را باز كنید و این بار نگاهی علمی به محتویات آن بیندازید.

زخم‌های دهانی: چای بابونه در تسكین درد زخم‌های دهانی موثر است.  این نظر دكتر راب هیكس از لندن است كه معتقد است، برای تاثیر بهتر باید اجازه دهید دم كرده خنك شود و بعد مصرف شود. البته فراموش نكنید پیش از قورت‌دادن، جوشانده را  در دهان بچرخانید و هر دو ساعت یك بار این كار را تكرار كنید.  این گیاه حاوی موادی است كه التهاب را برطرف می‌كند.

عفونت ادراری: دكتر جنی بایروم متخصص زنان و زایمان یكی از دانشگاه‌های انگلیس توصیه می‌كند برای تسكین درد عفونت دستگاه ادراری  نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در 200سی‌سی آب حل كرده، بنوشید. این كار باعث كاهش حالت اسیدی ادرار شده و  در نتیجه سوزش و درد كمتر می‌شود. در صورت بروز اولین نشانه‌های عفونت این كار را یك یا 2 بار در روز انجام دهید.

 استفاده از آب آلبالوی خانگی هم در این مورد توصیه می‌شود. آب آلبالو حاوی موادی است كه از فعالیت باكتری‌ ای‌كولای جلوگیری می‌كند. متخصصان به طور معمول التهاب مثانه را به این باكتری نسبت می‌دهند. بنابر‌این اگر آلبالو را بجوشانید تا مایع یكنواختی به‌دست آید و بعد از خنك شدن، آب‌آلبالو را 2 بار در روز میل كنید، از دردتان كاسته می‌شود.

اگزما:  اگر اگزما دارید یا از خشكی و خارش پوست رنج می برید طبق دستور
دكتر پاول گریفتز از جو دوسر غافل نشوید. این ماده حاوی تركیبات ضد التهابی به نام آونانترامید است كه اثر ضد خارش هم دارد.

برای بهره‌گیری از این خاصیت، كافی است چند قاشق چایخوری جو دوسر را در یك پارچه نخی نازك بریزید و آن را ببندید و در وان آبی كه استحمام می‌كنید قرار دهید. روغن زیتون هم برای تسكین اگزما مفید است چون مواد ضد باكتری دارد و جلوی آسیب  دیدن پوست را می‌گیرد.

زگیل: دكتر مایكل اونیل جراح معتقد است اگر روی زگیل را با  قسمت داخلی پوست موز رسیده بپوشانید به ترمیم آن كمك می‌كند. این ادعای اونیل دلیل ساده‌ای دارد: درون بخش داخلی پوست موز ماده‌ای به نام موسیلیج وجود دارد كه خاصیت ضد ویروس دارد. به اعتقاد این متخصص اگر هر شب روی زگیل را با  قسمت داخلی پوست موز بپوشانید، پس از مدتی زگیل برطرف می‌شود.

سركه ماده دیگری است كه دكتر راونایك معتقد است در درمان زگیل كاربرد دارد. این متخصص دانشگاه شفیلد اسید سركه را نابود‌كننده بخش‌های ویروسی زگیل می‌داند و می‌گوید: هر روز حداقل 15 دقیقه ناحیه مبتلا را در سركه رقیق شده فرو ببرید و این كار را آنقدر تكرار كنید تا زگیل برطرف شود.

سیاتیك: پشت به یك دیوار بایستید و یك سیب زمینی را در ناحیه باسن درست جایی كه درد از آنجا منشأمی‌گیرد قرار دهید. این توصیه دكتر رابین شفرد به تمام كسانی است كه از درد سیاتیك شكایت دارند. وی كه در زمینه درد‌های استخوانی تخصص دارد، معتقد است وقتی سیب‌زمینی را به دیوار فشار می‌دهید مثل اهرم بر روی عضله عمل می‌كند و یك محور ایجاد می‌كند كه عضله بر روی آن كشش پیدا می‌كند.

این روش باعث تسكین درد تنش عضلا‌نی ناشی از سیاتیك می‌شود. عصب سیاتیك بزرگترین عصب بدن است كه از طناب نخاعی به سمت هر پا امتداد پیدا می‌كند. اگر دردتان زیاد است هر روز چند بار این كار را تكرار كنید.

سرماخوردگی و آنفلوانزا: بسیاری از ما تصور می‌كنیم كه هنگام سرماخوردگی باید از خوردن ترشی، ادویه‌جات و ... خودداری كنیم، اما دكتر گریفیتز نظریه جالبی دارد كه خلاف این باورهای قدیمی است. با خوردن مواد ادویه‌دار مثل كاری، مخاط و ترشحات سیلان پیدا می‌كنند و گرفتگی بینی، عفونت گوش  واحتقان ریه تسكین پیدا می‌كند.

در هنگام سرماخوردگی مصرف سیر را هم فراموش نكنید. سیر اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باكتری دارد و آنتی‌اكسیدانی قوی به شمار می‌رود و به این دلیل در درمان عفونت و تقویت ایمنی موثر است.

بوی بدن: بوی بد بدن مشكلی است كه بیشتر در فصل تابستان و هوای گرم موجب عذاب افراد می شود. در هر حال این توصیه را برای روز‌های گرم سال به خاطر داشته باشید: یك قاشق چایخوری جوش‌شیرین را زیر بغل و روی پاهای خود بپاشید. این ماده یك ضد عرق طبیعی است و میزان رطوبت طبیعی تولیدی بدن را كم می‌كند.

تب یونجه (آلرژی فصلی): یك چای كیسه‌ای را در آب سرد خیس كرده و در دستمال كاغذی بپیچید و بر روی چشمها بگذارید تا خارش ناشی از آلرژی فصلی و یا سرما خوردگی تسكین پیدا كند. دكتر چارلز سیمناف از دانشگاه منچستر معتقد است اسید تانیك موجود در چای در كاهش خارش موثر است. استفاده از وازلین در سوراخ‌های بینی هم در این مورد خالی از فایده نیست.

متخصصان معتقدند از آنجاییكه مواد حساسیت‌زا به وازلین می‌‌چسبند و وارد بدن نمی‌شوند، نمی‌توانند واكنش حساسیت را شروع كنند. برای بهره‌مندی از این خاصیت كافی است هر دو ساعت یكبار وازلین باقیمانده را از بینی پاك كنید و دوباره بینی خود را با وازلین چرب كنید.

تهوع: زنجبیل حالت تهوع را برطرف می‌كند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف تنها یك گرم پود‌ر زنجبیل قبل از سوارشدن در كشتی تا 40 درصد علائم بیماری مسافرت و تا 70 درصد استفراغ را كاهش می‌دهد. مصرف زنجبیل در رفع تهوع صبحگاهی (ویار) نیز بسیار موثر است. از آنجاكه كاهش قند خون باعث بروز تهوع می‌شود، به زنان باردار توصیه می شود از شیرینی زنجبیلی استفاده كنند چون در این صورت قند خون آنها افت نمی‌كند.


آرتریت (التهاب مفصل): عسل و سركه سیب از جمله ضد التهاب‌های قوی هستند. بنابراین اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، یك قاشق مربا خوری عسل را با یك قاشق مربا خوری سركه سیب مخلوط كنید و این معجون را صبح‌ها مصرف كنید تا درد مفاصل ناشی از آرتریت تسكین یابد.

تغییر رنگ دندان‌ها: دكتر فیل استیمر از كلینیك دندانپزشكی لندن توصیه می‌كند برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بعد از نوشیدن چای و قهوه، آدامس فاقد شكر بجوید. آدامس جریان بزاق را زیاد می‌كند و با شست‌وشوی دهان مانع ایجاد لكه می‌شود.

سردرد: بسیارند كسانی كه اگر یك روز نوشیدن چای را فراموش كنند عقوبت ناخوشایندی چون سردرد در انتظارشان است. اما ظاهرا نوشیدن چای در درمان سردرد كسانی كه به نوشیدن آن عادت ندارند هم مفید است. دكتر جین كلارك متخصص تغذیه برای درمان سردرد راهكار راحتی دارد؛ با شروع اولین علائم سردرد چای بنوشید. این متخصص عمده علل سردرد را به گشادی یا تنگی عروق خونی مغز نسبت می‌دهد و معتقد است، كافئین این تغییرات را برطرف می‌كند.

جرم گوش: 4 بار در روز چند قطره روغن زیتون را در گوشتان بچكانید تا جرم گوش نرم شود . دكتر بایروم معتقد است این ماده از داروهای موجود برای این منظور مفیدتر است.
دندان درد: اگر می‌خواهید دندان درد شما فورا خوب شود پنبه را به عصاره گل میخك آغشته كرده و روی دندان دردناك خود بگذارید. البته دقت كنید این ماده بیش از دو دقیقه روی دندان نماند چون باعث التهاب لثه  می‌شود . پزشكان آلمانی از این گیاه داروی بی‌حسی تهیه كرده‌اند.

درد پشت: برای تسكین درد پشت ، وردنه را روی زمین گذاشته و در حالی‌كه پشتتان را روی آن گذاشته‌اید دراز بكشید. به این ترتیب ورد نه بین شانه‌ها قرار گرفته و به صورت شكل T انگلیسی عمود بر نخاع  قرار می‌گیرد. اگر بدنتان را روی آن به حالت بالا و پایین حركت دهید باعث تسكین تنش عضلانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha