سلامت نیوز : معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان از تهیه و تولید فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند با موضوع‌های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در این استان خبر داد.

حمید خالقی در گفت‌وگو با «حمایت» گفت: تاکنون 15 فیلم کوتاه، 8 انیمیشن و 22 مستند با موضوع‌های پیشگیری از جرایم سرقت، کیف‌قاپی تولید و مصرف مواد‌مخدر و ... تهیه شده که غالب این بسته‌های فرهنگی با لهجه شیرین کرمانی تولید شده است. تمامی محصولات تولیدی این معاونت به‌صورت مستمر در قالب یک مجموعه به نام «عبرت» جمع‌آوری، تولید و توزیع می‌شود که تاکنون 7 مجموعه تولید شده است.

وی تهیه بیش از 3 ساعت فایل صوتی ویژه رانندگان و مسافران تاکسی‌های درون‌ شهری را از دیگر فعالیت‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: این محصول با نام «دو کلمه حرف حساب» شبیه یک برنامه رادیویی با محور پیام‌های پیشگیری این معاونت، ضبط شده و شامل 5 نمایشنامه با لهجه کرمانی، 5 نقل حکایت و سرودهای محلی، آشنایی با غذاها و مکان‌های دیدنی استان است.

این مقام مسئول ادامه داد: تهیه و پخش فیلم‌های کوتاه، پخش تیزرهای پیشگیری از طریق تلویزیون‌های شهری و اداری و همچنین نصب پوستر و بنر حاوی پیام‌های پیشگیری در اتوبوس‌های خط واحد، ایستگاه‌های اتوبوس و قطار و بیلبوردهای شهری نیز در راستای اقدام‌های فرهنگی، انجام شده است.

شکارممنوع
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه سخنانش از ساخت کلیپ جدید پیشگیری از وقوع جرم با موضوع «شکار ممنوع» خبر داد و گفت: این کلیپ دهمین کلیپ ساخته شده توسط این معاونت و در سایت www.kermanpishgiri.ir قابل دسترس است.

وی با بیان اینکه هنر و رسانه بهترین ابزار برای پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شوند، افزود:از این ظرفیت باید به بهترین شکل بهره گرفت.خالقی ادامه داد: یکی از ابزار قوی برای پیشگیری از وقوع جرایم در جامعه توجه به اثرگذاری هنر و ادبیات بر زندگی اجتماعی مردم است که از این‌رو با تولید فیلم و انیمیشن‌های پیشگیرانه قصد داریم سطح آگاهی عمومی جامعه را افزایش دهیم تا بتوانیم گام‌های مؤثرتری را در مسیر پیشگیری از وقوع جرم برداریم.

وی همچنین برگزاری جلسه‌های آموزشی برای زندانیان و خانواده‌های آنان با موضوع‌های پیشگیری از وقوع جرم وبا حضور قضات برجسته در زندان مرکزی کرمان را نیز از سایر فعالیت‌های این معاونت با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی
خالقی راه‌اندازی شورای پیشگیری از وقوع جرم در این استان را برای برنامه‌ریزی، انجام تحقیقات اولیه و همچنین اجرای برنامه‌های مصوب در زمینه کارهای پیشگیری موثر دانست و خاطرنشان کرد: این شورا تاکنون 15 جلسه و 141 مصوبه برگزار و تصویب کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان از جمله اقدام‌های چشمگیر این شورا را راه‌اندازی کارگروه متمرکز سرقت بیان کرد و افزود: این کارگروه مدیریت تمامی اقدام‌های استان در زمینه سرقت را برعهده دارد و تمامی متولیان پیشگیری از سرقت عضو کارگروه هستند.

خالقی همچنین راه‌اندازی کارگروه خانواده را از جمله فعالیت‌های در دستور کار جلسه آینده این شورا اعلام و تصریح کرد: کمیته تخصصی مراکز مشاوره نیز در راستای ساماندهی این مراکز و با هدف پیشگیری و کاهش طلاق در استان کرمان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه علمی و پژوهشی نیز با هدف انجام پژوهش‌، برنامه‌ریزی و تهیه محتوای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است، اظهارکرد: این کارگروه متشکل از قضات برجسته، اعضای هیات علمی دانشگاه و معاون آموزش استانداری است و تاکنون با برگزاری 11 جلسه، تصویب 41 مصوبه به تشکیل کارگروه خانواده به‌منظور ساماندهی تمامی امور مربوط به خانواده در سطح استان، راه‌اندازی کمیته آموزش در راستای تهیه محتوا برای جلسه‌ها، بسته‌های آموزشی و همچنین تصویب اجرای طرح پژوهشی طلاق در شهر کرمان پرداخته است.

انجام کارهای مشترک با 30 نهاد
وی در ادامه این گفت‌و گو ، برگزاری همکاری با بیش از 30 نهاد و انجام فعالیت‌های مشترک با آنها را از دیگر اقدام‌های این معاونت برشمرد و گفت: تعامل با نهادهای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اداره‌کل تبلیغات اسلامی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه با محور پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی انجام شده است. در این راستا با اداره‌کل آموزش و پرورش که یکی از نهادهای فعال در این زمینه است، اقدام‌های مؤثر و چشمگیری صورت گرفته است که نقش تأثیرگذاری در نهادینه کردن پیشگیری از وقوع جرایم به همراه خواهد داشت. خالقی اظهار کرد: برگزاری جلسات آموزشی پیشگیرانه با حضور قضات برجسته در سطوح مختلف مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان، انجمن اولیا و مربیان و صبحگاه کارکنان طی سال تحصیلی جاری از جمله فعالیت‌های مشترک با آموزش و پرورش است که با حضور قضات برجسته تاکنون 48 جلسه آموزشی پیشگیرانه برای اولیا و مربیان، 51 جلسه آموزشی پیشگیرانه برای دانش آموزان در مدارس و 12 جلسه آموزشی پیشگیرانه برای کارکنان آموزش و پرورش برگزار شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود راه‌اندازی وب سایت را یکی از اقدامات مؤثر این نهاد در حوزه فضای مجازی خواند و ادامه داد: سایت پیشگیری از وقوع جرم کرمان دارای 980 عنوان خبر، 319 مقاله، 186 پیام پیشگیری، 15 فیلم کوتاه، 8 انیمیشن و 22 مستند است که محصولات چند رسانه‌ای قابلیت دریافت و انتقال از طریق بلوتوث را نیز داراست وتا کنون بصورت متوسط روزانه 3هزار بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. خالقی همچنین از راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه به شماره 10002237961 خبر داد و افزود: یکی از امکانات این معاونت در راستای ارتقای آگاهی‌های حقوقی و عمومی تمامی مردم جامعه به منظور توسعه و ترویج فرهنگ پیشگیری، سامانه پیام کوتاه است که روزانه پیام‌های پیشگیری از وقوع جرم را به اقشار مختلف جامعه در استان کرمان ارسال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha