چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 102220
سلامت نیوز : رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در واکنش به ماجرای وقوع سونامی سرطان در کشور، طرح چنین مباحثی را غیرواقعی خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر رشید رمضانی بیان کرد: طرح پیشگیری و تشخیص سرطان سینه به صورت آزمایشی در 4 استان یزد، کرمانشاه، مازندران و اصفهان اجرا می شود.

وی با اشاره به این که تبریز هم برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده است، گفت: هر استان از طریق رسانه های محلی اجرای این طرح را به عموم مردم اطلاع رسانی کرده و به این ترتیب مردم در جریان اجرای این طرح قرار گرفته و به مراکز ذیربط مراجعه می کنند.

رمضانی در ادامه افزود: فاز اول این طرح را شامل زنان مبتلا به سرطان در خانواده ها عنوان کرد و گفت: فاز دوم این طرح شامل خانمهای بالای 40 سال است که بر اساس آن همه خانم های بالای 40 سال مورد معاینه قرار می گیرند و براساس یافته های فیزیکی برای انجام ماموگرافی و سایر اقدامات بعدی معرفی می شوند.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، طرح پیشگیری و تشخیص سرطان پس از بررسی های نهایی و تامین منابع لازم در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

رمضانی در پاسخ به مطالب منتشر شده در برخی از رسانه ها مبنی بر وقوع سونامی سرطان در ایران ضمن غیر واقعی خواندن این گونه اظهارات گفت: در حال حاضر شاخص بروز سنی سرطان در کشور، 29 مورد در 100 هزار است که این آمار چیزی در حدود کمتر از  0.5 درصد در سال است.

وی با بیان اینکه سرطان سینه شایعترین سرطان زنان است، بیان کرد: در کشور ما به دلیل ساختار جمعیتی، سن ابتلا به سرطانها حتی سرطان سینه یک دهه کمتر از سایر کشورهای جهان است. بدین معنی که ابتلا به سرطان سینه در بین زنان ایرانی بین سن 40 تا 50 سالگی است در حالیکه در سایر کشورهای دنیا بعد از حدود 55 سالگی آغاز می شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به عوامل موثر در بروز سرطان سینه گفت: هرچه سن بلوغ دیرتر و یائسگی به موقع اتفاق بیفتد، خطر ابتلا به سرطان سینه در خانمها کاهش یافته و یا به عبارت دیگر، هرچه دوره پریودی طولانی تر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است.

وی در ادامه افزود: هرچه تعداد زایمان، بیشتر و دوره شیردهی طولانی تر باشد، ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، زایمان پس از سن 35 سالگی، پریود زودرس، یائسگی دیرهنگام، چاقی، مواد دخانی (سیگار و قلیان)، عوامل ژنتیکی و همینطور عوامل تغذیه ای در بروز سرطان سینه موثرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha