یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10223

از آنجا كه در حساسیت بینی همان علایم و نشانه‌های سرماخوردگی بروز می‌كند، اغلب حساسیت‌های فصلی یا دائمی به اشتباه به عنوان سرماخوردگی‌های مكرر یا طولانی مدت تلقی می‌شود.

دكتر عبدالحمید حسین‌ نیا، متخصص گوش و حلق و بینی گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حساسیت‌های بینی، علایم و نشانه‌های سرماخوردگی مانند آبریزش، عطسه، خارش بینی، چشم و گلو ظاهر می‌شود كه ممكن است از نظر عموم مردم حساسیت‌های بینی به عنوان سرماخوردگی‌های مكرر تلقی شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به تفاوت میان سرماخوردگی و آلرژی خاطرنشان كرد: علت سرماخوردگی ویروسی است و دوره بهبود آن كوتاه است. در صورت درمان و یا عدم درمان سرماخوردگی، بیماری پس از سه الی چهار روز بهبود می‌یابد. بنابراین بروز علایم سرماخوردگی به مدت طولانی به حساسیت مربوط است كه می‌تواند فصلی یا دائمی باشد.

وی، تب و كوفتگی بدن را از علایم بارز سرماخوردگی دانست و ادامه داد: در حساسیت بینی، تب و علایم عمومی مانند كوفتگی بدن بروز پیدا نمی‌كند. این در حالی است كه در سرماخوردگی، تب خفیف، كوفتگی عمومی و گرفتگی عضلات مشاهده می‌شود.

متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این كه حساسیت بینی ممكن است مربوط به یك فصل خاص باشد، گفت: در فصل بهار حساسیت به گرده‌ گل‌ها، در تابستان حساسیت به چمنزارها و در پاییز حساسیت به كپك‌ها و ذرات قارچ معلق در هوا را شاهد هستیم.

دكتر حسین‌نیا با اشاره به نحوه‌ درمان حساسیت‌های فصلی یا دائمی بینی گفت: درمان حساسیت‌های بینی به طور كامل امكان پذیر نیست بلكه توسط اقدامات دارویی قابل كنترل است و پس از پایان یافتن داروها مجددا علایم و نشانه‌های حساسیت بروز می‌كند. در حساسیت‌های فصلی با پایان یافتن فصل مربوطه، حساسیت بینی كاهش یافته و خود به خود برطرف می‌شود.

وی درمان حساسیت بینی را منوط به شناخت ماده‌ آلرژن دانست و ادامه داد: از بین رفتن حساسیت بینی منوط به شناخت ماده‌ آلرژن در مراكز آلرژی است و در نهایت حساسیت بینی با تجویز واكسن‌های مربوط به آن، از بین خواهد رفت.

دكتر حسین‌نیا با اشاره به نقش پیشگیری در بروز حساسیت بینی گفت: با بستن راه عبور گرده‌ها در فصل بهار و عدم مواجهه با مواد آلرژن مانند ذرات گرد و غبار و پشم و ذرات حیوانی، حساسیت بینی، كاهش می‌یابد.

وی در این باره ادامه داد: افرادی كه به گیاهان و درختان بومی یك منطقه حساسیت دارند در صورت نقل مكان به منطقه‌ دیگر، حساسیت بینی از بین خواهد رفت.

دكتر حسین‌نیا در پایان با بیان این كه ارتباط زنجیره‌ای حساسیت بینی، سینوزیت و آسم پدیده‌ غیر معمولی نیست، گفت: عدم كنترل حساسیت بینی، سینوزیت‌های چركی را به دنبال خواهد داشت كه می‌تواند تا مدت‌ها بیمار را درگیر كند. حساسیت‌ بینی ممكن است آسم را به دنبال داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha