سلامت نیوز : یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: افرادی که به بی‌اختیاری ادرار مبتلا هستند در مرحله اول باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و از مصرف نوشابه و دلستر و کشیدن سیگار خودداری کنند.

دکتر زهره برتنی در گفت وگو با (ایسنا) ، بی‌اختیاری ادرار را به چند گروه تقسیم و اظهار داشت: یک نوع از بی‌اختیاری ادرار که نوع اورژانسی نامیده می‌شود علائم کاملا مشخصی دارد و فرد از زمانی که احساس دفع ادرار دارد تا زمانی که به دستشویی برسد نمی‌تواند خود را نگه دارد.

وی گفت: نوع اورژانسی بی اختیاری ادرار در زنان شایع‌تر است.

این پزشک متخصص بی‌اختیاری استرسی را نوع دیگری از بی‌اختیاری ادرار دانست و اضافه کرد: در این نوع فرد با یک استرس کوچک از جمله سرفه، عطسه یا خنده و همچنین با انجام یک کار سنگین کنترل ادرار خود را از دست می‌دهد که این نوع نیز در زنان شیوع بیشتری دارد.

برتنی خاطرنشان کرد: در نوع دیگری از بی اختیاری ادراری خروجی مثانه خصوصا به دلیل بزرگ شدن پروستات در مردان مسدود می‌شود و مثانه آنقدر پر می‌شود که سر ریز می‌کند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز بی اختیاری ادرار دلایل جدی‌تری دارد که این دلایل می‌تواند ناشی از عمل جراحی و ایجاد یک مسیر غیرطبیعی از مثانه یا حالب به دلیل رادیوتراپی یا ناشی از ضربات از جمله تصادف و ... باشد.

به گفته این متخصص کلیه و مجاری ادراری هر یک از انواع بی اختیاری ادراری بسته به نوع آن در سن و جنس خاصی شایع‌تر است و درمان متفاوتی نیز دارد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری در خصوص درمان انواع بی‌اختیاری ادراری، یادآوری کرد: به طور کلی در مرحله اول به همه افراد توصیه می‌شود سبک زندگی خود را تغییر دهند، اگر اضافه وزن دارند لاغر شوند، سیگار را ترک کنند، از نوشیدن برخی مایعات خصوصا نوشابه و دلستر پرهیز کنند، برای دستشویی رفتن خود زمان بندی مناسب داشته باشند و در برخی موارد نیز ورزش‌هایی برای تقویت عضلات کف لگن به آنها داده می‌شود تا بهتر بتوانند ادرار خود را کنترل کنند.

برتنی افزود: اگر بی‌اختیاری ادراری به درمان‌های اولیه و درمان دارویی پاسخ نداد می‌توان از روش‌های مختلف جراحی برای این منظور استفاده کرد.

وی گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در درمان و جراحی بی‌اختیاری ادراری صورت گرفته و در مراکز درمانی استان نیز این عمل‌ها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha