چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 102236

سلامت نیوز : مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه مشمشه را از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و تک‌سمی‌ها عنوان کرد و از سوارکاران و افراد مرتبط با اسب خواست نسبت به این بیماری آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

دکتر نادر پرور در گفت و گو با (ایسنا) ، درباره بیماری مشمشه، گفت: این بیماری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان، تک‌سمی‌ها و گربه‌سانان است و بیشتر در حیواناتی از جمله اسب، ببر و شیر دیده می‌شود.

وی افراد مرتبط با حیات‌وحش، سوارکاران اسب، فعالان هیئت ورزشی سوارکاری و دست‌اندرکاران خرید و فروش اسب را مهمترین گروه‌های در معرض خطر بیماری مشمشه دانست و تماس فیزیکی نزدیک با حیواناتی از جمله اسب و تیمارکردن حیوان را از جمله راه‌های انتقال این بیماری از حیوان به انسان عنوان کرد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیماری مشمشه در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

پرور ادامه‌داد: این بیماری به چند شکل مختلف دیده می‌شود که یک نوع از آن از ظاهر حیوان قابل تشخیص نیست و تنها با تست‌های تخصصی مربوط به این بیماری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه این تست هموراه در تمام مراکز پرورش اسب و سوارکاری که با دامپزشکی همکاری می‌کنند انجام می‌شود، یادآوری کرد: این تست رایگان است و هر سال بیش از هزار اسب با این تست در استان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در پایان کارت سلامت برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: نوع دیگر بیماری مشمشه نوع تنفسی آن است که به راحتی از علائم تنفسی حیوان قابل تشخیص است و انواع دیگری از جمله نوع گوارشی و پوستی بیماری مشمشه نیز وجود دارد، اما در هر صورت تشخیص نهایی بیماری مشمشه باید از طریق تست تخصصی آن صورت گیرد.

پرور کانون بیماری مشمشه را در کشور عراق اعلام کرد که همجوار بودن ما با کشورعراق حساسیت نسبت به این بیماری را تشدید می‌کند.

وی اظهارداشت: به همین منظور هماهنگی لازم با دستگاه‌های مربوطه از جمله محیط‌زیست، دانشگاه علوم‌پزشکی و حتی هیئت سوارکاری انجام شده است تا همکاری لازم را برای مبارزه با بیماری مشمشه با دامپزشکی استان داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه حمل و نقل اسب و شرکت آن در مسابقات باید بعد از تایید سلامت دامپزشکی باشد، از سوارکاران و افراد مرتبط با تک سمی‌ها هم خواست تا اطلاعات خود را نسبت به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بیشتر کنند.

پرور افزود: در صورت مشاهده هرگونه علائم در تک سمی‌ها باید نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی را در جریان گذاشت تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود و از ابتلای سایر حیوانات گله به این بیماری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha