سلامت نیوز : معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی می گوید: در مورد تعرفه خدمات هتلینگ بیمارستانها و ویزیت سرپایی به این نتیجه رسیدیم که در سال آینده تعرفه این بخش باید حداقل رشد معادل نرخ تورم یعنی حدود ۲۵ درصد داشته باشد اما در بخش پاراکلینیکی عقب ماندگی بیشتر است.

محمد جهانگیری در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: ‌طی یک هفته اخیر بحث‌های کارشناسی زیادی در جلسه شورای عالی نظام پزشکی و در کمیسیون تلفیق شورای عالی نظام پزشکی با حضور انجمن‌های علمی تخصصی روی تعرفه‌ها مطرح شد.

وی افزود: کارشناسی‌های لازم در قسمت هتلینگ و ویزیت در قسمت خدمات سرپایی انجام شده و به یک متُد مشخص رسیدم. با توجه به لحاظ کردن نرخ تورم قیمت تمام شده این خدمات می‌تواند قابل قبول باشد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه میانگین تورم در سال 92، حدود 40 درصد بوده و تا پایان سال 93 به 25 درصد خواهد رسید، افزود: باید رشد تعرفه حداقل با لحاظ کردن قیمت تورم باشد چرا که تعرفه‌های امسال 29 درصد رشد داشت که در این بخش یک مقدار عقب‌ماندگی داریم.

به گفته جهانگیری در بخش هتلتینگ و ویزیت سرپایی حداقل رشد 25 درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم تا شاید بتوانیم کیفیت خدمات را در همین سطح نگه داریم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: البته در حوزه خدمات پاراکینیکی وضعیت نابسامان‌تر است مشکلات عدیده‌ای برای تعیین تعرفه آزمایشگاه‌ها، پزشکی هسته‌ای و موارد شبیه به این داریم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و در حال کار کارشناسی هستیم چرا که تخمین‌ها با اصل موضوع فاصله زیادی دارد. از طرف دیگر نمی‌خواهیم با افزایش هزینه‌های پزشکی به نرخ تورم دامن بزنیم و بیشتر رعایت حال مردم را می‌کنیم.

جهانگیری در پاسخ به اینکه چه مواردی در روش جدید تعیین تعرفه در نظر گرفته شده است، گفت: از مجموع 15 بند عنوان شده قیمت تمام شده خدمات بر اساس محصولی که ارائه می‌شود مانند هزینه‌های سربار، هزینه ریسک و زمان انجام خدمت پزشکی، درمان‌ها و درآمد ماهانه دیده شده است.

جهانگیری ادامه داد: عادلانه‌ کردن و مناسب‌سازی خدمات و اینکه چه میزان درآمد با چه رویکردی در نظام سلامت وجود دارد و ارزش نسبی خدمات باید متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف قانونگذار این است که نحوه پرداخت‌ها به ویژه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر باید تغییر کرده و مردم نهایتاً 30 درصد از جیب خود بپردازند، افزود: تأمین منابع مانند نیروی انسانی، فیزیکی و تأمین منابع مالی بیشترین نقش را در این زمینه دارند که اصلاح سرانه نظام سلامت از جمله این موارد است چرا که اکنون که درمان سرپایی 80 درصد خدمات را تشکیل می‌دهند و بخش اعظم پرداخت‌ها از جیب مردم در این حوزه است که باید با پوشش بیمه‌ای مشکل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha