سلامت نیوز :رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: نمی‌دانم فیزیوتراپی چه عسلی است که هر زنبوری به آن مک می‌زنند، از تربیت بدنی، توانبخشی، پزشکان عمومی و غیره. در مراجع تصمیم گیری نیز پزشکان درباره فیزیوتراپیستها تصمیم می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اسماعیل ابراهیمی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهارداشت: DPT یا دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یکی از مسائلی است که انجمن فیزیوتراپی آن را دنبال می‌کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: ما ادعا نکردیم که می‌خواهیم پزشک شویم چرا که در رشته خود آنقدر عمیق و هنرمند هستیم که می‌توانیم بهترین کارها را در حیطه رشته خود در جامعه و برای مردم ارائه دهیم.

ابراهیمی ادامه داد: متأسفانه جامعه پزشکی به طور اعم و تعدادی به طور اخص حتی با دانستن خدمات و آگاهی فیزیوتراپی‌ها، با خواسته ما مخالفت می‌کنند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: یکشنبه در شورای معین بودیم تا برای DPT تصمیم دیگری تعقیب کنیم اما دانشجو گرفته‌اند بدون آنکه برنامه مدون تدوین شده باشد.

ابراهیمی با انتقاد از جلسه شورای معین گفت: جلسه فحاشانه‌ای بود و از جامعه پزشکی و شورای معین که در سطح وزارتخانه بود، بعید بود.

وی به جلسه 22 اردیبهشت 88 اشاره داشت و گفت: در آن تاریخ ضرورت DPT ( دکترای فیزیوتراپی) را مصوب کردند اما تاکنون این برنامه اجرا نشده و عده‌ای دوستان می‌گویند ما هرچه می‌کشیم از فتنه 88 است و فتنه را همان روز 88.2.22 می‌دانند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: ما در DPT به دنبال ارتقای علمی و دانش فنی همکاران هستیم اما مطمئنیم که مقام محترم وزارت با دید بسیار روشن و آگاهی که دارد ان شاالله با ما مساعدت می‌کند.

وی به واحدهای درسی آماده شده برای DPT اشاره داشت و گفت: DPT در سطح یک پزشک عمومی است و پزشک عمومی در برنامه درسی خود 210 واحد دارد و ما 209 واحد را آماده کرده‌ایم.

ابراهیمی انتقاد کرد: ما در جامعه‌ای هستیم که می‌دانیم چه هستیم اما نمی‌خواهند بفهمند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: تک تک همکاران ما در نظام سلامت نشان داده‌اند که از بهترین‌ها هستند و انجمن ما هم از بهترین‌هاست و برد علمی ما نیز نیروهای بزرگی دارد و ما با وجود این همکاران مشکلات علمی نداریم و در منطقه سر هستیم اما کسی که باید حق را به ما بدهد، نمی‌دهد.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران اظهار امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید، تعرفه‌ها به روز شود و حق طبیعی و واقعی به فیزیوتراپیست‌ها داده شود و مشکلات چندین ساله و بیماری مزمن این رشته بهبود یابد.

وی از جلسه آتی شورای عالی اظهار نگرانی کرد و افزود: در اولین شورای عالی که با وزیر داشتیم من گله کردم که هیچ جا ما دیده نشدیم و در هیچ شورایی فییوتراپها نیستند، نه در شورای عالی، نه در شورای معین و نه در شورای گسترش و سیاست‌گذاری وزارت بهداشت.

دبیر بورد فیزیوتراپی وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 50 درصد جامعه پزشکی، غیر پزشک هستند اما کسانی که در این شوراها می‌خواهند راجع به رشته‌های غیر پزشکی تصمیم بگیرند آدم‌های پزشک هستند و دندانپزشکان و داروسازان نیز حضور دارند اما از رشته‌های توانبخشی و فیزیوتراپی کسی حضور ندارد.

رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: من نگران هستم در مورد تصمیمی که قرار است در مورد ما بگیرند و نگرانم که آیا تصمیمی که می‌گیرند می‌تواند مشکل و دغدغه ما را مرتفع سازد چرا که ترکیب شورای عالی به نفع فیزیوتراپیستها نیست مگر اینکه وزیر بایستد.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران به همکاران خود اشاره داشت و گفت: هرکسی می‌تواند حرکت کند و ما مسئول سیاستگذاری رشته خود برای آینده هستیم، ما باید برنامه‌ریزی کنیم و نباید شرایط موجود را حفظ کنیم.

وی به هجمه رشته‌های دیگر بر فیزیوتراپی اشاره داشت و انتقاد کرد: نمی‌دانم فیزیوتراپی چه عسلی است که هر زنبوری به آن مک می‌زند، از تربیت بدنی، توانبخشی، پزشکان عمومی و غیره . ما در چند جبهه می‌توانیم بجنگیم و از حق و حقوق خود دفاع کنیم.

دبیر بورد فیزیوتراپی وزارت بهداشت به رشته جدید توانبخشی و فیزیوتراپی ورزش در دانشگاه علمی کاربردی قم اشاره کرد و گفت: به ما اجازه نمی‌دهند دکتری حرفه‌ای را راه بیندازیم اما رشته‌های دیگر در دانشگاه‌های دیگر برپا می‌کنند که ما به وزارت بهداشت شکایت کرده‌ایم.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: در اردبیل در فدراسیون فدارسیون پزشکی ورزشی، یک فوق دیپلم کار فیزیوتراپی انجام می‌دهد که رشته مرتبط او نیست و این کار خلاف قانون است و این کار وظیفه وزارت بهداشت و درمان است که نظارت کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: ما هیچی نداریم، حداقل فیزیوتراپیست‌ها با هم همکاری داشته باشند تا بتوانند به مردم درست خدمت کنند تا مردم شاکی ما نباشند و بیمه سلامت هم حقوق فیزیوتراپ‌ها را درست و کافی پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha