چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
سلامت نیوز : یک روانپزشک با بیان دلایل اختلال بی‌اشتهایی عصبی،‌ عوامل زیستی، اجتماعی و شناختی را در بروز این اختلال موثر دانست.

عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اختلالات خوردن در دو گروه طبقه‌بندی می‌شود، گروهی که به کم‌اشتهایی و کاهش وزن منجر می‌شود و گروه دیگر که پر اشتهایی و افزایش وزن را در پی دارد.

وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند امراض قلبی، کلیوی، عفونی و کبدی، کاهش اشتها و وزن را در پی دارد.

ناصحی ادامه داد: بعضی اختلالات جسمی مانند دیابت و پرکاری تیروئید موجب افزایش اشتها و کاهش وزن می‌شود.

این روانپزشک تصریح کرد: اختلالات روانی مانند افسردگی، استرس، اختلالات اضطرابی و روانپزشکی با کاهش اشتها همراه است.

وی افزود: البته برخی اختلالات روانی مانند افسردگی فصلی که در زمستان رخ می‌دهد و برخی استرس‌ها و اضطراب‌ها افزایش اشتها و وزن را در پی دارد.

این متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: بنابراین در افسردگی و اضطراب هم با کاهش وزن مواجه‌ایم و هم افزایش وزن.

وی افزود: به طور کلی اختلال در اشتها می‌تواند به عنوان علامت بیماری زمینه‌ای روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی در نظر گرفته شود یا به طور مستقل اختلالی روانپزشکی باشد.

ناصحی گفت: اختلالات روانپزشکی که علائم اصلی آن کاهش و افزایش اشتها و وزن است، شامل بی‌اشتهایی، پر اشتهایی عصبی و چاقی می‌شود.

وی افزود: در بی‌اشتهایی عصبی که در خانم‌های نوجوان و جوان بیشتر دیده می‌شود فرد مبتلا از خوردن غذا به شکل عمدی و به شدت پرهیز می‌کند.

ناصحی ادامه داد: ‌ترس مرضی از چاقی و تمایل به لاغر ماندن در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی دیده می‌شود.

وی گفت:‌ این افراد با وجود اینکه چاق نیستند، اما اشتغال ذهنی نسبت به اندام خود دارند و این موضوع موجب پرهیز از غذا خوردن در آنها می‌شود.

وی افزود: علائم و عوارض ناشی از پرهیز غذایی در این افراد به صورت کاهش وزن شدید، قطع عادت ماهیانه، بیماری جسمی ناشی از سوء‌تغذیه، کاهش فشار و دمای بدن، کاهش میل جنسی، است.

این متخصص بهداشت روانی ادامه داد:‌ افسردگی، خودکشی، جمعیت هراسی،‌ وسواس جبری در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی دیده می‌شود.

ناصحی گفت: برخی مبتلایان بر اثر کاهش وزن شدید ناشی از این اختلال می‌میرند.

وی افزود: مبتلایان دوره‌های ناشی از پرخوری دارند و بعد از آن اقدام به دوره‌های پاکسازی شامل استفراغ‌های عمدی و استفاده از مسهل‌ها می‌کنند.

این متخصص بهداشت روانی با اشاره به دلایل این اختلال گفت: عوامل زیستی، اجتماعی و شناختی در ابتلا به این اختلال وجود دارد.

وی افزود: تأکید جوامع بر لاغری و الگوهایی که لاغری را در جامعه ترغیب می‌کنند موجب شکل‌گیری ذهنیت دختران نوجوان و جوان به داشتن اندامی لاغر می‌شود.

وی گفت: برخی ورزش‌ها مانند کشتی وزنهای پایین و باله که نیاز به اندامی لاغر دارند به این اختلال منجر می‌شود.

ناصحی خاطرنشان ساخت: تمایل به استقلال بیشتر و افزایش عملکرد اجتماعی موجب می‌شود که فرد به کاهش وزن رو آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha