سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اعلام اینکه ۹۵ درصد کمردردها بدون جراحی و با فیزیوتراپی استاندارد درمان می‌شود گفت: سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای نظام سلامت داشت که بیش از ۶۵ درصد این هزینه‌ها را مردم تقبل می‌کردند و دولت ۳۵ درصد آن را پرداخت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات، اظهار داشت: توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن جوامع، ماشینی شدن زندگی و تغییر سبک زندگی و به دنبال آن بی‌تحرکی و چاقی در افزایش بیماری‌های اسکلتی و به خصوص دردکمر سهم فزاینده‌ای ایفا کرده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: جمعیت ما رو به سالمندی حرکت می‌کند و مهمترین عارضه سالمندی دردهای مزمن کمر و ستون فقرات است و اینجاست که ما به یک رشته تخصصی علمی مثل فیزیوتراپی در کم کردن دردها و درمان بیماری‌ها پی می‌بریم.

محسنی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما به لحاظ علمی و تخصصی با توجه به خدماتی که از دیرباز در فیزیوتراپی به کار گرفته است، از غنی‌ترین نیروهای علمی این رشته برخوردار است. از طرفی قدیمی‌ترین انجمن علمی را داریم که از لحاظ علمی هم قوی‌ترین افراد را در خود جای داده است.

محسنی افزود: شناساندن توانمندی و ظرفیت علمی این گروه یکی از کارهاست که ما نتوانستیم آن گونه که انتظار می‌رفت، در جامعه عرضه کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: ما باید به غنای علمی خود اکتفا نکنیم و از تجربیات کشورهای همسایه و مختلف استفاده کنیم و من شاهد بوده‌ام که آقای ابراهیمی با چه تلاشی برای کسب DPT دکترای فیزیوتراپی تلاش می‌کنند ولی با مقاومت غیر کارشناسانه‌ای مواجه‌اند که قدرت بیشتری دارند.

وی به اغنا و افزایش جامعه پزشکی و آشنایی مردم با خدمات اشاره داشت و گفت: در مقایسه بین جراحی و روش علمی فیزیوتراپی و توانبخشی در بیمارانی که دچار درد مزمن کمر بوده‌اند تعدادی به سمت جراحی و تعدادی به سوی فیزیوتراپی رفتند که در ادامه مشخص شد که هزینه خدمات جراحی 2 تا 3 برابر بیش از خدمات علمی فیزیوتراپی بوده و اثربخشی متفاوتی نبوده است که البته هزینه خدمات جراحی در کشور ما 7 تا 8 برابر است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: اقتصاد سلامت حکم می‌کند ما به سمت اثربخشی بیشتر رویم و روش تهاجمی کمتر باشد.

وی گفت: 95 درصد آنهایی که دچار کمردرد هستند می‌توانند با دریافت استاندارد فیزیوتراپی از عمل جراحی معاف شوند و بازتوانی خود را دریافت کنند. که ما همواره از خدمات فیزیوتراپی در جنگ تحمیلی و بعد از آن در سوانح جاده‌ای برخوردار بوده‌ایم.

محسنی به تغییر نام سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت، اشاره داشت و تصریح کرد: ما از درمان‌نگری به سلامت‌نگری رفته‌ایم و می‌خواهیم در پیشگیری و بازتوانی و جلوگیری از هزینه‌هایی که به نظام سلامت تحمیل می‌شود، مداخله کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان اظهار داشت:‌ در سال 91، 50 هزار میلیارد بار مالی نظام سلامت بود و بیش از 65 درصد مردم هزینه‌ها را تقبل می‌کردند و دولت 35 درصد آن را.

وی گفت: ما از لحاظ درآمدی جزو کشورهای متوسط به بالا هستیم، اما از لحاظ مشارکت دولت در سلامت مثل کشورهای فقیریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان به سه استراتژی که سرلوحه بیمه سلامت است اشاره کرد و گفت: تأمین اعتبارات مالی یکی از بحث‌های ماست تا بتوانیم جهت تحقق برنامه بودجه پنجم گام برداریم و هزینه‌ها را از دوش مردم کمتر کرده و به دولت منتقل کنیم.

محسنی افزود: ناعادلانه‌ترین مشارکت مالی در نظام سلامت این است که ما از جیب مردم بیشتر برداریم که خوشبختانه با رویکرد دولت جدید بیشترین رشد اعتبارات مالی به بیمه سلامت تعلق گرفته و 65 درصد اعتبارات به سلامت تعلق گرفته است. البته مسلماً عقب‌ماندگی دو دهه گذشته با افزایش اعتبارات یکساله نمی‌تواند پاسخگویی و جوابگویی لازم را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تصریح کرد: نبود تعرفه واقعی تا امروز از دیگر مشکلات پیش‌روست چرا که شورای عالی بیمه سلامت موظف است قبل از پایان سال نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات در پیشگیری، تخصصی و بازتوانی چه دولتی،‌چه خصوصی و چه غیر دولتی گام بردارد تا بتواند قیمت تمام شده را مشخص کرد.

وی گفت: در سنوات گذشته هزینه آب و برق محاسبه می‌شد و آنچه که باید از جیب مردم پرداخت می‌شد، تأمین می‌شد اما وقتی به بخش سلامت می‌رسیدیم، این کار انجام نمی‌شد و بار مالی ناشی از قیمت تمام شده و قیمت ابلاغی از جیب مردم پرداخت می‌شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان به خرید راهبردی اشاره داشت و گفت: ‌در خرید راهبردی بیمه از حالت انفعالی به راهبردی هدایت می‌شود.

محسنی ادامه داد: ما باید تعیین کنیم که خدمات را چه کسانی می‌خواهند دریافت کنند، سالمندان، روستائیان، کودکان و قشر آسیب‌پذیر و تعیین کنیم که مکانیزم پرداخت چگونه باشد و فرهنگ استفاده از فیزیوتراپی را تهادینه کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان ادامه داد: ما باید ارتباط تنگاتنگی با انجمن‌های علمی داشته باشیم و اگر وزارت بهداشت فرصت و زمان این کار را ندارد ما به عنوان متولی و بیمه سلامت دخالت کرده و از این ظرفیت علمی استفاده می‌کنیم.

وی به اعمال سقف‌گذاری در قیمت دارو و خدمات فیزیوتراپی اشاره داشت و گفت:‌ این کارها یعنی محدودیت قائل شدن و کم کردن انگیزه و باید با انجمن‌های علمی ما روابط علمی و تنگاتنگی داشته باشیم و جامعه پزشکی از حمایت سازمان‌های بیمه‌گر برخوردار باشند تا خدمات اثربخش‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد تا شاهد جامعه پویا باشیم.

محمد‌علی محسنی، دبیرعلمی چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات نیز در مراسم افتتاحیه این سمینار اظهار داشت: در سال گذشته یک تحقیقی انجام شد که 77 درصد دانشجویان تکمیلی اعلام کردند که تحقیقات خود را بر اساس علائق شخصی انجام می‌دهند.

 وی گفت: در سال 85 نیز اعلام شد که 95 درصد تحقیقات آکادمی ایران غیرکاربردی است و محققان ما پشت درهای بسته تحقیقات خود را انجام می‌دهند و بیماران ما با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

محسنی تصریح کرد: تحقیقات را بر اساس نیاز مشتریان انجام دهیم و من همواره اعلام کرده‌ام که حتی در انتخاب بهترین پایان‌نامه‌ها باید این را در نظر بگیریم که پایان‌نامه مذکور در راستای اهداف چشم‌انداز 20 ساله باشد.

وی توصیه کرد: باید کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شود چرا که ما 530 دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم و این نشان از پتانسیل عظیم تحقیقاتی ماست.

دبیر علمی چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات گفت: در همین سمینار 202 مقاله اعلام شده یعنی اینکه ما 202 فرد تحقیقاتی دانشگاهی داریم و آیا فرصت آن نرسیده که دغدغه‌ها را هدایت شده به مقصد برسانیم؟ اینها میسر نخواهد شد مگر اینکه مرکز تحقیقاتی تاسیس کنیم.

وی افزود: معاونت تحصیلات تکمیلی کمک کرد تا مرکز ملی ستون فقرات را شکل دهیم و حالا ما باید اولویت‌ها را مشخص کنیم که سالمندان اولویت هستند یا کودکان در معرض خطرند.

دبیرعلمی چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات تصریح کرد: در این سمینار مثل 13 سمینار گذشته استقبال خوبی از طرف رشته‌های مختلف توانبخشی، جراحان ارتوپدی، ستون فقرات، طب ورزشی، طب فیزیکی، طب کار، مهندسی پزشکی و غیره داشته‌ایم و دانشجویان و اساتید مقالات متعددی ارائه داده‌اند.

دبیر علمی کنگره به 238 مقاله که به دبیرخانه سمینار رسیده بود اشاره داشت و گفت: همه مقالات از کیفیت بالایی برخوردار بوده‌اند و این کار تصمیم‌گیری ما را سنگین‌تر کرد.

محسنی افزود: 202 مقاله از داخل ایران بود و 19 مقاله بین‌المللی که طی پروسه‌های داوری 72 سخنرانی و 72 پوستر برای این سمینار انتخاب شده‌اند.

دبیر علمی چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات خاطرنشان کرد: چهاردهمین سمینار ملی و اولین سمینار بین‌المللی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در 4 و 5 دی در سالن کنفرانس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha