چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 102258
سلامت نیوز : زمستان تهران بدون برف و باران آغاز شد. این شهر دوباره قبای خاكستری به تن كرد. دماوند باز در هاله‌ای تیره پنهان و آلودگی هوا دوباره مهمان تهران است. مهدكودك‌ها و مقاطع ابتدایی دیروز تعطیل بودند، با این حال تغییری در میزان تردد خودروها و آلاینده‌ها به وجود نیامده و همچنان هوای آلوده را به ریه می‌كشیم و سرفه‌های خشك پس می‌دهیم.

تعطیلی مدارس
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ با توجه به این شرایط، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره كل محیط زیست استان تهران اعلام كرد كه امروز (چهارشنبه) کیله‌مقاطع تحصیلی در شهرستان ری و مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی و مقاطع ابتدایی در شهر تهران تعطیل است. وی اظهار کرد: بنا بر تصمیم اتخاذ شده در كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، از امروز (چهارشنبه) طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منازل در سطح شهر اجرا می‌شود.

وی گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران(ساعت 11 پیش از ظهر روز شنبه)، وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد و شاخص كیفیت هوا 156 است. آلاینده مسئول هم ذرات معلق با قطر كمتر از 5/2 میكرون اعلام شده است. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی كشور مبنی بر تداوم پایداری هوا تا پایان هفته، انتظار می‌رود در این مدت وضعیت هوای تهران در شرایط ناسالم باقی بماند. وی افزود: جلسه كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران روز دوشنبه تشكیل جلسه داده و مقرر شده فروش آرم طرح ترافیك روزانه هم از امروز متوقف شود و تا زمانی كه آلودگی هوا در شرایط ناسالم باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهای دودزا بشدت برخورد خواهد كرد.

همچنین فعالیت واحدهای تولید شن، ماسه، آسفالت و بتن تا اطلاع ثانوی ممنوع است. رستگاری با بیان این‌كه تیم‌های سیار اورژانس و هلال‌احمر در میادین پرتردد مستقر هستند، اظهار كرد: از تمام بیماران قلبی و ریوی درخواست می‌شود در حد امكان از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری كنند. همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس و در تمام مقاطع تحصیلی ممنوع شده است. به گفته وی با توجه به تعطیلی روز دوشنبه، میزان آلاینده‌ها در روز سه‌شنبه تغییری نكرد اما با شروع كار ادارات، سازمان‌ها و شركت‌ها از روز گذشته، پیش‌بینی می‌شود آلودگی‌ها در روزهای پایانی هفته افزایش یابد.

مرگ را زیر دماغ بچه‌هایمان حس می‌كنیم
اعضای شورای شهر تهران روز گذشته، پس از استماع گزارشی نگران‌كننده درباره آلودگی هوای پایتخت، از آن به عنوان اصلی‌ترین معضل شهر تهران یاد كردند و خواستار اختصاص بودجه‌های متمم شهرداری برای رفع این مشكل قدیمی شدند.دراین جلسه علیرضا دبیر در غیاب مسجدجامعی پس از ارائه گزارش دكتر رجبی‌فر استاد دانشگاه ملبورن استرالیا و مشاور فنی زیرساخت‌های شهری در كشورهای استرالیا، نیوزیلند، كانادا، هنگ‌كنگ و كره جنوبی درمورد شهرهای آینده و وضعیت آلودگی‌ آن‌ها اظهار كرد: مرگ را زیر دماغ بچه‌هایمان حس می‌كنیم اما تا این لحظه هیچ اقدام مؤثری در این باره انجام نشده است.

در ادامه این جلسه، رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون محیط‌‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با تأكید بر این‌كه مسأله آلودگی هوا كاملاً حاكمیتی است و سران سه قوه باید در مورد آن تصمیم‌گیری كنند، گفت:از اعضای مجلس شورای اسلامی می‌خواهم این موضوع را جدی پیگیری كنند، تا كی بیاییم اینجا و در مورد آن موضوعات حرف بزنیم و شلوغ‌كاری كنیم.
وی با تأكید بر این‌كه مجلس شورای اسلامی در این روزها به دنبال بودجه است و مسأله آن به هیچ وجه مسأله آلودگی هوا نیست، اظهار كرد: ما از آن‌ها می‌خواهیم نسبت به این موضوع اهمیت قائل شده و موجی را در مجلس ایجاد كنند.

حافظی در ادامه با اشاره به فعالیت یك كارخانه ذوب چدن در منطقه 18 تهران، گفت: این كارخانه در بافت مسكونی واقع شده و با وجود حكم قضایی برای تعطیلی آن، یكی از نمایندگان شورا درخواست شش ماه مجوز برای جابه‌جایی آن كرده است. حافظی همچنین ادامه داد: در منطقه 20 زمین‌های بایری وجود دارد كه هر شب میزان قابل توجهی زباله در آن آتش زده می‌شود و آلودگی زیادی را به وجود می‌آورد اما هیچ كس بر آن نظارت ندارد و موضوع را پیگیری نمی‌كند.

دراین باره محمد حقانی، نایب رئیس كمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تخصیص 50 میلیارد تومان از 3 هزارو 500 میلیارد تومان بودجه شهرداری به امر توسعه حمل و نقل عمومی اظهار كرد: در حال حاضر حل مشكل آلودگی هوا، مهم‌ترین خواسته اهالی پایتخت است اما شهرداری تهران تنها سهم اندكی را به حمل و نقل عمومی و توسعه مترو اختصاص داده كه با چانه‌زنی‌های اعضای شورا به 350 میلیارد تومان افزایش یافت.

او با اشاره به این‌كه بودجه سال 93 شهرداری تهران باید با اولویت توسعه حمل ونقل عمومی و مترو تنظیم شود یادآورشد: اكنون 70 درصد آلودگی هوای پایتخت از تردد وسایط نقلیه شخصی و موتورسیكلت‌ها ناشی می‌شود و تا زمانی كه ما به فكر ساخت بزرگراه‌ها و طبقاتی كردن آن‌ها هستیم، توسعه وسایط نقلیه عمومی، جایی در برنامه‌هایمان نخواهد داشت.
حقانی تأكید كرد: برای حل مشكل آلودگی هوا، نخست باید بارگذاری جمعیت و فروش تراكم در شهر تهران كنترل شود، در غیر این‌صورت اجرای هیچ برنامه‌ای مؤثر نخواهد بود.
اعتراض به سفر شهردار به تركیه و اداره سراهای محله در مناطق از دیگر موضوعاتی بود كه در جلسه دیروز شورای شهر به آن‌ها پرداخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha