چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 102263
سلامت نیوز : روز گذشته و با تاخیری دو- سه هفته ای بار دیگر معضل آلودگی هوای شهر تهران در راس خبر‌ها جای گرفت وزنگ‌های خطر درباره این قاتل نامحسوس سلامتی به صدا در آمد. هوای تهران دراین روز در همه نقاط از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب برای همه گروههای سنی و اقشار جامعه ناسالم بود و در بسیاری از مناطق در وضعیت هشدار قرار داشت و برای جنوب شهری‌ها و اهالی شهر ری وضع هوا وخیم تر بود و برای ساعات متمادی جنوب پایتخت وضعیت اضطرار را هم پشت سر گذاشت تا سوم دی ماه سال 1392 یكی از آلوده ترین روزهای تهران در سال جاری لقب بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عدد میانگین آلودگی هوا را 157 اعلام کرد. این عدد یعنی هوای پایتخت در وضعیت هشدار قرار داشته و برای همه گروه‌های جامعه ناسالم است. شاخص ذرات کمتر از 2.5 میکرون که این روزها آلوده کننده غالب و اصلی شهر تهران است، روی عدد 151 بود.در بین همه مناطق 6 منطقه پایتخت هوای ناسالم تری داشتند. از جمله شهر ری که محدوده اضطرار را هم رد کرد. تعطیلی روز گذشته برخی از مدارس تهران به دلیل بغرنج شدن هوای شهرری در روز دوشنبه بود که به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، به عدد 400 هم رسیده بود. اما ظهر دیروز روی عدد 225 بوده است. مراكز سنجش كیفیت هوا آوده ترین مناطق تهران و یمزان آلایندگی هر محدوده را اینگونه اعلام كردند:شهرری با 225 آلوده ترین نقطه تهران بود. پارک رازی در منطقه11با آلایندگی186دومین محدوده آلوده شهر بود.آلودگی در شاخص دانشگاه علم و صنعت در منطقه 4 و محدوده نارمك و همچنین منطقه 15 تهران هر دو روی عدد 172بود. آلایندگی در محدوده پارک سلامت واقع در منطقه17 روی عدد 167 و این میزان در پارک شکوفه منطقه14 نیز159بود. این میزان در تهرانسر نیز 156 و در منطقه 18 و پارک قائم نیز155 بود. نکته اینکه سالمترین بخش تهران شهرک چشمه در منطقه 22 و غرب تهران با عدد 114بود.

مدارس تعطیل و زوج وفرد سراسری شد
همزمان با تشدید آلودگی‌ها در تهران جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای پایتخت ظهر سه شنبه باحضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار شد و با توجه به پایداری و افزایش آلودگی هوای استان تهران، این کمیته تصمیم به تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی شهر ری و مقطع ابتدایی تهران در روز چهارشنبه چهارم دی ماه گرفت. معاون استاندار با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: اجرای طرح زوج و فرد در روز چهارشنبه 4 دی ماه از درب منازل، تعطیلی مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ری و مقطع ابتدایی در تهران و ممنوعیت فروش آرم‌های روزانه و هفتگی طرح ترافیک در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از جمله مصوبات جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای استان تهران بوده است.

آلودگی هوا بحث داغ بهشت و بهارستان
درحالی كه طی دو هفته گذشته و به دنبال بارندگی‌های پاییزه اعتراضات درخصوص آلودگی هوای تهران برای مدتی فروكش كرده بود روز گذشته و همزمان با دور تازه وارونگی هوا اعتراض و جستجو برای یافتن مقصر این وضعیت یكبار دیگر آغاز شد. ساكنان ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت و اهالی خانه ملت در بهارستان در روز گذشته مدعی تر از هر كس دیگر دیروز علم اعتراض به آلودگی هوا را در دست گرفتند. اعضای شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله تهران را استماع کردند و در جریان آن باز هم موضوع نگرانی از آلودگی هوا و حل نشدن این معضل بزرگ در زندگی مردم مطرح شد.

مرگ را زیر دماغ بچه‌هایمان حس می‌کنیم
شورای شهر تهران در سی‌وسومین جلسه خود میزبان دکتر رجبی‌فر استاد دانشگاه ملبورن استرالیا، مشاور فنی زیرساخت‌های شهری در کشورهای استرالیا، نیوزیلند، کانادا، هنگ کنگ، کره جنوبی و... بود تا گزارشی در خصوص شهرهای آینده و وضعیت آلودگی‌ آن‌ها ارائه کند.علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه این گزارش با بیان اینکه مرگ را زیر دماغ بچه‌هایمان حس می‌کنیم گفت: بارها در مورد آلودگی هوا گزارش داده شده اما هیچ گاه اقدام موثری صورت نگرفته است.اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر تهران موضوع آلودگی هوا تهران و رفع آن را نیازمند عزم جدی حاکمیت و شهرداری عنوان کرد و گفت: هر بار که آلودگی زیاد می‌شود کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنیم و فکر می‌کنیم با این کار مشکل حل شده در صورتی که بیش از یک چهارم جمعیت کشور به صورت جدی در خطر آلودگی هوا قرار دارند.وی افزود: حتی اگر شخصی هم با این موضوع برخورد کنیم باز هم باید بپرسیم که کدام یک از ما برای رفع مشکل آلودگی هوا تلاش کرده‌ایم و یا حتی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنیم.

مسئولیت را روی دوش دیگران می‌اندازند
عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا مساله‌ای است که هر کسی می‌خواهد مسئولیت آن را روی دوش دیگری بیاندازد گفت: از معاون رئیس‌جمهور در سازمان محیط‌ زیست می‌خواهیم تا به ما گزارش بدهند که در مورد این معضل چه کارهایی صورت گرفته است. بچه‌هایمان دارند جلوی چشم ما از بین می‌روند و آلودگی در خانه همه ما وجود دارد چرا که این مساله شمال و جنوب تهران نمی‌شناسد.وی همچنین با اشاره به عدم هماهنگی در ساخت و ساز و نماهای بصری گفت: در تهران پنج ساختمان را نمی‌توانیم پیدا کنیم که از نظر زیبایی و شکل ظاهری شبیه هم باشند چرا که شهرداری فقط مجوز ساخت می‌دهد و دیگر به ظاهر ساختمان‌ها دیگر هیچ کاری ندارد و در واقع ما صاحب شهری از هم پاشیده هستیم که کسی نمی‌تواند آن را درست کند.

آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است
در ادامه رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون محیط‌ زیست و سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مساله آلودگی هوا کاملا حاکمیتی است و سران سه قوه باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند گفت: تا کی بیاییم اینجا و در مورد این موضوعات حرف بزنیم و شلوغ‌کاری کنیم؟ از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که به طور جدی این موضوع را پیگیری کند.وی با تاکید بر اینکه مجلس در این روزها به دنبال بودجه است و مساله آن به هیچ وجه مساله آلودگی هوا نیست گفت: ده درصد نمایندگان مجلس را افرادی تشکیل می‌دهند که ساکن تهران هستند اما برایشان آلودگی هوا مهم نیست و ما از آن‌ها می‌خواهیم نسبت به این موضوع اهیمت قائل شده و موجی را در مجلس ایجاد کنند.وی در ادامه به موضوع بودجه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سهم حمل و نقل در این بودجه بسیار محدود است و آن وقت مدعی می‌شویم که چرا آلودگی هوا تا زیر دماغ بچه‌های ما آمده و آن‌ها را تهدید می‌کند. مرگ یکبار و شیون هم یکبار. باید بودجه 93 را با اولویت توسعه مترو تنظیم کنیم تا برای سال آینده شرایط بهتر شود.

یک روز مجلس به آلودگی هوا اختصاص یابد
كمی آن سوتر و در بهارستان نیز تعدادی از نمایندگان همزمان با اوج گیری آلودگی در این باره هشدار دادند و خواستار دخالت مجلس شدند. نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت که این فراکسیون از هیات رئیسه درخواست کرده است که یکروز از جلسه علنی مجلس با حضور کلیه مسئولان مربوطه به حل معضل آلودگی هوا اختصاص یابد. مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در گفت وگو با مهر، با اشاره به مشکل آلودگی هوا گفت: متاسفانه هر کدام از دستگاه‌های مربوطه حرف خود را می‌زنند و می‌گویند این مساله در شرح وظایف ما نیست، یک محوریت درست برای حل این معضل وجود ندارد. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری و... در این بحث دخیل هستند، بنابراین باید برای آنکه محوریت واحد و مشترکی بین این دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ایجاد شود، جلسه مشترکی برگزار کنیم. این نماینده مجلس گفت: در طول یکسال دو هزار و 700 نفر در تهران و در کل کشور سالانه پنج هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. لاهوتی خاطر نشان کرد: باید راهکاری اندیشیده شود تا جلوی تعطیلی‌های مداوم تهران و بیماری‌های ناشی از آن گرفته شود. دکتر شهلا میرگلوبیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولان هیچ تلاشی برای رفع معضل آلودگی هوای کلان شهر تهران نمی‌کنند باید بنشینیم و ببینیم این قاتل و دشمن نامحسوس چگونه کام زندگی را برایمان تلخ خواهد کرد. وی گفت: هنوز خودروهای فرسوده حرف اول را در آلودگی این شهر می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha