چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 102267
سلامت نیوز : شما یك زندگی مستقل را آغاز كرده اید پس قرار نیست مثل گذشته و زمانی كه در منزل والدین خود بودید رفتار كنید . با مشاركت و همكاری همسرتان به سوی زندگی مستقل قدم برداشته و برای تصمیم گیری درباره رنگ موهای خود یا انتخاب مقصد تعطیلات عید با والدین خود تماس نگیرید ! استفاده از تجربه والدین ، كاری پسندیده و ضروری است ولی فقط به عنوان یك تجربه !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ؛ شاید اگر آن روز ، روزی كه آنقدر منتظرش بود ، روزی كه به تمام دخترهای مجرد فامیل فخر می فروخت و آینده ای پر از عشق و سعادت را پیش رو می دید ، كسی در گوشش زمزمه میكرد كه این زندگی مشترك دوام چندانی نخواهد داشت و به زودی منجر به جدایی خواهد شد حتی به خود زحمت نمی داد كه به این شوخی بی مزه بخندد ولی امروز همین شوخی خیالی تبدیل به كابوس بزرگ زندگیش شده است. كابوسی واقعی كه شاید هیچ گاه به آخر نرسد !

طبق گزارش سازمان ثبت احوال كشور در سال 1391 ، نسبت ثبت ازدواج به طلاق در ایران 5/5 می باشد. این رقم اشاره به آن دارد كه در مقابل هر 5/5 ازدواج در كشور ، یك مورد طلاق به ثبت رسیده و نكته قابل توجه آن است كه بیشترین میزان طلاق ثبت شده در این سال مربوط به ازدواج هایی بوده است كه كمتر از یك سال از زمان ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت ازدواج گذشته است.

این زنگ هشداری است كه از سالها پیش در جامعه ما به صدا درآمده و علیرغم هشدارهای مكرر از سوی روان شناسان و جامعه شناسان ، به نظر نمی رسد اقدامات صورت گرفته تاثیر چندانی بر كاهش روند رو به رشد وقوع طلاق در كشور داشته باشد.

پدیده ای كه جامعه جوان ایران در دوران پرتنش گذر از سنت به مدرنیته ، آسیب پذیری بسیاری را در مقابل آن نشان داده است. پدیده ای كه در تعاملی پیچیده با بحران های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی دوران فعلی ، نتیجه ای جز تضعیف هرچه بیش تر بهداشت روان در كشور و بروز آسیب های اجتماعی وسیع تر به دنبال نخواهد داشت.

پس اگر به تازگی ازدواج كرده اید و هنوز در حال مرور كردن خاطرات سفر ماه عسل خود هستید تصور نكنید كه طلاق برای شما واژه ای بی مفهوم و دور از انتظار است. این خطر از آن چه كه تصور می كنید به شما نزدیك تر است.

برای محافظت از زندگیتان در برابر طلاق مطالعه نكات ذیل می تواند پرفایده باشد :

1- اتفاقات ناخوشایند شب عروسی را فراموش كنید !
قرار بوده این شب ، زیباترین شب زندگی شما باشد پس سعی كنید وقایعی را كه در این روز برخلاف میل شما رخ داده فراموش كنید. این مطلب كه مهمانان چه كادوهایی به شما داده اند و یا چه جملاتی به شما گفته اند چندان اهمیتی ندارد. مهم خود شما و همسرتان هستید پس سعی نكنید با یادآوری جملاتی كه برایتان خوشایند نبوده و یا كاستی هایی كه در مهمانی رخ داده ، خاطره آغاز زندگی مشتركتان را خدشه دار سازید. باور كنید یا نه ، پایه و اساس بسیاری از اختلافات زندگی مشترك در همان شب عروسی ایجاد می شود.

2- تفریح كنید !
بهتر است چندماه اول زندگی مشترك را به تفریح ، ملاقات با اقوام یكدیگر و تكمیل لوازم خانه بپردازید. قرار نیست از همان فردای عروسی ، برنامه های 10 سال آینده خود را مرور كنید اگرچه لازم است پیش از ازدواج برنامه های زندگی آتی خود را با یكدیگر مرور كرده و به تصمیم های مشترك رسیده باشید ولی طبیعی است كه با آغاز زندگی مشترك ، بار دیگر موج جدیدی از تصمیم گیری ها را تجربه خواهید كرد. از آغاز زندگی مشتركتان لذت ببرید این كار به شما فرصت خواهد داد تا با خاطری آسوده ، آشنایی بیشتری با خانواده همسر خود پیدا كرده و برای آغاز زندگی مشترك آماده شوید . ولی یك شرط را فراموش نكنید : قرار نیست تمام پس اندازتان را در این مدت خرج كنید !

3- برنامه های خود را با هم مرور كنید !
پس از گذر از دوران اولیه ، لازم است تا یك بار دیگر برنامه های خود را در آینده نزدیك با یكدیگر مرور كنید. به سراغ 10 سال آینده نروید ! زندگی بارها مسیر تصمیم گیری های شما را تغییر خواهد داد پس جلوی پای خود را نگاه كنید ! نیم نگاهی به آینده دور كافی است !

4- مستقل باشید !
شما یك زندگی مستقل را آغاز كرده اید پس قرار نیست مثل گذشته و زمانی كه در منزل والدین خود بودید رفتار كنید . با مشاركت و همكاری همسرتان به سوی زندگی مستقل قدم برداشته و برای تصمیم گیری درباره رنگ موهای خود یا انتخاب مقصد تعطیلات عید با والدین خود تماس نگیرید ! استفاده از تجربه والدین ، كاری پسندیده و ضروری است ولی فقط به عنوان یك تجربه !

5- كنكاش بی مورد نكنید !
جستجو در گذشته همسرتان را باید قبل از بله گفتن در روز عقد انجام می دادید. پس حالا كه با یكدیگر ازدواج كرده اید قرار نیست به كنكاش بی مورد در گذشته یكدیگر بپردازید. مسلما منظور از كنكاش، مواردی است كه از آن با اصطلاح مچ گیری نام برده می شود. بازگویی گذشته ها شما را باهم آشناتر خواهد كرد ولی به شرطی كه بهانه ای برای مواخذه یكدیگر نباشد. شما آینده را پیش رو دارید !

6- منتظر اتفاقات تازه باشید !
شما یك زندگی جدید را آغاز كرده اید پس طبیعی است كه باید منتظر اتفاقات جدید و گاهی غیر قابل انتظار باشید. این اتفاقات می تواند در مورد همسر شما ، خانواده اش ، شرایط زندگی مشترك و حتی تغییرات اخلاقی یا رفتاری خود شما باشد ! پذیرش تغییر گاهی سخت است و اگر از قبل خود را آماده كرده باشید می توانید آسیب پذیری خود را در مقابل این تغییرات كاهش داده و از ویژگی های مثبت آن لذت ببرید.

7- شكاك نباشید !
طبیعی است كه شما و همسرتان در حال كشف ابعاد تازه ای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فردی و اجتماعی یكدیگر هستید. به این آشنایی ،میگنا دات آی آر،مثبت نگاه كنید و سعی نكنید تا هر كشف جدیدی را به داستان های عشقی یا جنایی كه در مجلات خانواده چاپ می شوند مرتبط كنید ! به یكدیگر فرصت دهید تا شناخت مناسبی از یكدیگر پیدا كنید و هرگز زود قضاوت نكنید !

8- ارتباط با دوستان خود را مدیریت كنید !
شاید پیش از ازدواج ، هرزمانی كه می خواستید با دوستان خود به گردش و تفریح می رفتید اما اكنون اولویت اول شما همسرتان است پس چگونگی ارتباط با دوستان دوران مجردی خود را مدیریت كنید . این به معنای قطع ارتباط با دوستان نیست بلكه شما باید بپذیرید كه اكنون نزدیك ترین دوست شما ، همسرتان است !
در عین حال قطع ارتباط كامل با دوستانتان نه تنها منطقی نیست بلكه به زودی می تواند زندگی مشترك شما را با چالش های جدی مواجه كند پس با همفكری و همكاری همسرتان ، چگونگی ارتباط با دوستان خود را سازمان دهی كنید.

9- فامیل من ، فامیل تو نداریم !
پیوند زناشویی یعنی برقراری پیوند میان دو خانواده بزرگ! پس سعی نكنید از ابتدای زندگی مشترك با جبهه بندی و تقسیم خانواده ها به دو خانواده خود و همسرتان ، زمینه ساز مشكلات آینده شوید .
به خانواده یكدیگر احترام گذاشته و تفاوت های فرهنگی و رفتاری خانواده یكدیگر را بپذیرید. شما قرار است باقی عمر را با هم زندگی كنید پس انتظار نداشته باشید كه همسرتان فقط با خانواده شما مراوده كند. این یك ارتباط دو طرفه است پس با كمك یكدیگر ، تفاوت های دو خانواده را درك و هضم كرده و خود را متعلق به هردو خانواده بدانید.

10- به یكدیگر احترام بگذارید !
شما به زودی متوجه خواهید شد كه برخلاف تصوراتی كه پیش از ازدواج داشتید ، با یكدیگر بسیار متفاوت هستید. این تفاوت ، در موقعیت های مختلف از خرید یك مسواك گرفته تا تصمیم گیری برای بچه دار شدن ، خود را نشان خواهد داد پس با آگاهی از وجود این تفاوت های طبیعی ، به تفاوت های فكری و شخصیتی یكدیگر احترام گذاشته و برای رسیدن به تصمیم های مشترك با یكدیگر، دوستانه و بی طرف صحبت كنید.هرگز سعی نكنید تا همسرتان را مانند خودتان كنید !

نه تنها موفق نخواهید شد بلكه ممكن است آینده زندگی مشتركتان را با این كار غیر منطقی نابود كنید پس بالغ باشید و مذاكره منطقی و توافق با یكدیگر در تصمیم گیری ها را فراموش نكنید.

و كلام آخر : اگر احساس می كنید زندگی مشتركتان دچار بحران شده و یا به هر طریقی احساس خطر می كنید پیش از فاش كردن مشكلات خود برای كلیه اقوام و آشنایان و همسایگان،با یك متخصص مشورت كنید !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha