سلامت نیوز : متخصص خون و آنکولوژی گفت: حتی ماسک‌های فیلتر‌دار نیز تا حدی می‌توانند از ورود ذرات معلق آلوده‌کننده در هوا به بدن پیشگیری کنند و ذرات بسیار ریز وارد ریه و جریان خون می‌شود.

آزیتا آذر‌کیوان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس  درباره تأثیر ماسک در کاهش عواض آلودگی هوا خاطرنشان کرد: آلودگی هوا سبب می‌شود تا ذرات سنگین از طریق ریه وارد جریان خون شود و افرادی که مشکلات قلبی عروقی و ریوی دارند در هوای آلوده تا حد امکان نباید از منزل خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت زیاد در هوای آلوده سبب کاهش اکسیژن در بافت‌ها می‌شود افزود: به ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌کنیم تا در آلودگی شدید هوا از انجام ورزش خودداری کنند چرا که فلزات سنگینی مانند سرب حتی از فیلتر مژک بینی و پوشش نازک ریه که تا حدی جلوی آلودگی را می‌گیرد عبور کرده، وارد جریان خون می‌شود و عارضه هیپوکسی (کمبود اکسیژن) رخ می‌دهد.

آذرکیوان با اشاره به اینکه در بیماران قلبی به دلیل عملکرد نامناسب قلب سطح خونرسانی به بافت‌ها پایین است ادامه داد: آلودگی هوا و ورود سموم به خون کاهش فشار اکسیژن در بافت‌ها و خون این افراد را در پی دارد. همچنین افرادی که دچار سرماخوردگی هستند نیز باید از ورود به آلودگی هوا پرهیز کنند.

وی در پاسخ به اینکه ماسک‌های مخصوص فیلتردار چقدر می‌توانند از ورود آلودگی به بدن پیشگیری کنند گفت: حتی ماسک‌های فیلتر‌دار نیز تا حدی می‌توانند از ورود ذرات معلق آلوده‌کننده در هوا به بدن پیشگیری کنند و ذرات بسیار ریز وارد ریه و جریان خون می‌شود اما به هر حال ماسک زدن بهتر از نزدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha