سلامت نیوز : زمانی که کودکان سخن گفتن را آغاز می کنند یکی از شیرین ترین و جذاب ترین تجربه های والدین شان را رقم می زنند. رشد تدریجی کودک در سخن گفتن و افزایش مهارت تکلم در سایه رفتار صحیح والدین صورت می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ همان طور که والدین می توانند با رفتاری درست و رویارویی مناسب با کودک خردسالشان، رشد مهارت های رفتاری را در او بهبود ببخشند، می توانند مهارت های کلامی او را نیز تقویت کنند. در این شماره بازی هایی معرفی می شود که پدران و مادران می توانند به وسیله آن ها به رشد گفتاری فرزندشان کمک کنند.

1- بازی کشیده خوانی صداهای اصلی با یک نفس :از کودکان می خواهیم در قالب گروه های دو نفره صداهای اصلی را به صورت یک نفس و کشیده بیان کنند ، برنده بازی کسی است که به صورت طولانی تر ، صدا را بیان کند .

2 – بازی تلفظ درست :هر کودک باید جملات یا کلماتی را که عنوان می شود سه بار به صورت صحیح تکرار کند.مثال : ( خواجه تو چه تجارت می کنی ) ( قوری گل قرمزی ) ( فلفل ریزه میزه از زیر میز می ریزه )

3 - بازی تن صدا :روی تابلو یا یک کاغذ صداهای : اَ – اِ – اُ – ای – او – آ نوشته و از کودکان خواسته می شود به صورت هماهنگ با نشان دادن شکل هر صدا، آن صدا را از کم به زیاد و یا از زیاد به کم ، صداکشی کنند.

4 - بازی تقلید صدای اشیا :از کودکان خواسته می شود صدای اشیای مختلف مثل گاری ، خودرو ، قطار ، موتورسیکلت ، هواپیما ، جاروبرقی ، چرخ گوشت ، دزدگیر خودرو، زنگ تلفن و ... را تقلید کنند.

5 - بازی خواندن اشعار به صورت گروهی :یک ترانه یا سرود کودکانه پخش می شود و از کودکان می خواهیم قطعه پخش شده را با دقت گوش و به شکل گروهی تکرار کنند ، سپس همین کار را به صورت انفرادی انجام می دهیم.

6 - بازی مکالمه تلفنی :با استفاده از دو تلفن پلاستیکی ( و یا به صورت فرضی ) کودک با والدین و یا با مربی ، پلیس و آتش نشانی ، ارتباط تلفنی برقرار و صحبت می کند . کودکان دیگر، درباره مکالمه و نحوه بهتر شدن مکالمه هر کدام از کودکان نظر می دهند .

7 - بازی احوال پرسی و خداحافظی:دو کودک به عنوان دو دوست مقابل یکدیگر قرار می گیرند و از آن ها خواسته می شود که نحوه احوال پرسی و خداحافظی را به دوستان دیگر خود از طریق نمایش، نشان دهند در این بازی نحوه برخورد با کودکان ، بزرگسالان و احترام به دیگران و همچنین شیوه صحیح احوال پرسی و خداحافظی مورد نظر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha